EXTENSIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES A L'ADMINISTRACIÓ LOCAL

BCN crea una oficina virtual per a empreses

Les companyies poden fer diversos tràmits per internet

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA / BARCELONA

L'Ajuntament de Barcelona ha creat una oficina virtual en què les empreses poden consultar per internet totes les dades fiscals de què disposa el municipi, així com fer diferents gestions com ara domiciliar pagaments o bé obtenir certificats. El sistema, denominat Carpeta d'Empreses i Entitats (www.bcn.cat/carpeta-empreses), "centralitza en un únic espai tota la informació que l'ajuntament té sobre l'empresa", i agilitza i fa més fàcil la relació de les empreses amb el municipi, segons la regidora d'Hisenda, Montserrat Ballarín.

En aquest espai virtual, similar al que es va crear l'any 2004 per a particulars a través de la Carpeta del ciutadà, les empreses amb firma electrònica disposen de totes les seves dades fiscals en un únic lloc, poden consultar els seus diferents objectes fiscals (immobles, vehicles, IAE, guals), veure l'estat dels impostos (si estan pendents o liquidats) i de les multes. Al seu torn, es poden descarregar els fitxers que més els interessin en format pdf o excel.

PRIMER PAS

Aquest es pot considerar com un primer pas en l'edificació d'un sistema que haurà de des- embocar a termini mitjà en una oficina virtual completa en què s'inclourà la possibilitat de liquidar tots els pagaments a través d'internet, segons Antoni Rodríguez, gerent de l'Institut Municipal d'Hisenda. L'univers al qual va dirigit aquest servei són les 206.262 empreses i autònoms que tenen la seva seu a la capital catalana.

En l'actualitat, a Barcelona ja es fan tants tràmits per internet com a les oficines municipals, el 42% a cada canal. El 16% restant es fa per telèfon, segons les dades municipals. Els usuaris més intensius són especialment els gestors i professionals de l'urbanisme i les empreses. La meitat dels gestors i el 34% de les empreses fan ja els seus tràmits per internet.

Les gestions més sol.licitades per les empreses en la seva relació amb la hisenda municipal són l'autoliquidació de l'impost de plusvàlues, els canvis de domicili fiscal o notificacions i els certificats d'alta o de baixa del IAE.

Aquest any, es realitzaran per internet a Barcelona 1,5 milions de tràmits municipals. D'aquesta forma, es converteix en la quarta activitat més requerida, per darrere de consultes sobre equipaments ( 9,4 milions fins a setembre), l'agenda d'actes (7,4 milions) i la guia de la ciutat (set milions), segons la mateixa font.

Amb aquesta iniciativa, el consistori pretén canviar "no només la gestió sinó la filosofia de la relació dels ciutadans amb l'ajuntament", explica la regidora Ballarín. La representant municipal emmarca aquesta actuació dins del pla que va començar el consistori fa anys amb la descentralització de l'Administració local a la ciutat.

Notícies relacionades

L'Ajuntament de Barcelona estima que l'ús d'internet com a canal de relació dels ciutadans amb el consistori s'incrementarà un 194% entre l'any 2003 i el 2006, fins a arribar a un total de 36,3 milions de visites. L'objectiu és que aquesta forma de relació incrementi encara més el seu pes.

El servei de la Carpeta d'Empreses i Entitats es va començar a anunciar als potencials usuaris a través de correus mitjançant una campanya titulada: Qui li havia de dir que un ratolí gestionaria la seva empresa-- Quién le iba a decir que un ratón gestionaría su empresa.