EVOLUCIÓ DEL MERCAT DE TREBALL
Els treballadors catalans només tenen 4,5 hores lliures cada dia
El desplaçament a l'empresa comporta una hora de mitjana, segons calcula la UGT
Els treballadors destinen 11,5 hores al dia de mitjana a l'activitat laboral
Els treballadors catalans disposen d'una mitjana de només quatre hores i mitja completament lliures al dia. Amb aquest temps, han d'atendre la família, disfrutar de l'oci i millorar la seva formació, entre altres activitats, segons un estudi dut a terme pel sindicat UGT. El sindicat denuncia que la feina absorbeix en excés els treballadors, ja que els ocupa unes 11,5 hores diàries si s'inclouen en el còmput els desplaçaments i les pauses.
Per arribar a aquesta conclusió el sindicat té en compte una jornada laboral partida, que és la més freqüent. Dels 3,3 milions d'ocupats de la comunitat, 1,4 milions tenen jornada partida.
El retrat robot d'un treballador mitjà català fa honor al tòpic del poble laboriós. Després d'invertir una mitjana d'una hora a anar i venir de la feina, comença la jornada a les 9.30, para mitja hora per esmorzar i segueix treballant fins a les 13.30 hores per anar a dinar. L'hora i mitja de què disposa no li permet en la majoria dels casos tornar a casa, i per això es queda al voltant de l'oficina. Hi torna a les tres de la tarda i acaba la jornada diària a les sis de la tarda si és que no ha de treballar alguna hora extra. El resultat és que, segons la UGT, el temps invertit en desplaçament, feina i dinar ronda les 11,5 hores diàries.
Restant les vuit hores de dormir, només en queden unes 4,5 a disposició del treballador."Amb aquesta reflexió, fàcilment tindrem la causalitat de la baixa productivitat, l'estrès laboral i altres patologies professionals i l'accidentabilitat",assegura l'informe.
DESPESES DE DESPLAÇAMENT
La UGT lamenta que, en moltes ocasions, el temps que es triga a anar i venir de la feina fins al domicili supera la reducció de jornada aconseguida a les empreses. A més a més de perdre una quantitat ingent de temps, els treballadors han d'afrontar despeses de desplaçament, que poden pujar a 120 euros al mes.
La majoria dels treballadors que s'han de desplaçar per anar a la feina fan servir el vehicle propi (1,4 milions), mentre que gairebé són mig milió els que viatgen en transport públic i 450.000 més van a peu. Hi ha un grup de privilegiats, almenys pel que fa al temps invertit, que no s'han de desplaçar perquè viuen al costat de l'empresa. Els més malparats són uns 85.000 treballadors que triguen més d'una hora a arribar a la feina.
MITJANA EUROPEA
El quadro pessimista que pinta el sindicat es completa amb la comparació del temps de treball, que puja a un total de 1.820 hores anuals davant d'una mitjana europea de 1.600. A més a més, Catalunya és la comunitat autònoma espanyola on es treballen més hores extres, amb una mitjana de 48 a l'any.
Notícies relacionadesAquest esforç quantitatiu, però, no es veu reflectit en la productivitat, que és un 15% inferior a la de la resta de la Unió Europea.
Entre les solucions que proposa el sindicat UGT hi ha negociar amb les empreses que el transport vagi a càrrec de la companyia, pràctica que s'ha anat perdent en benefici del vehicle privat, l'impuls del teletreball o l'adequació dels torns als horaris d'autobusos o trens a prop dels polígons industrials.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Les peticions de residència creixen el 30% al suavitzar-se els requisits
- Sant Adrià planeja un barri davant el mar per substituir la central de Tersa
- Els Mossos vinculen el tiroteig d’Urgell a la mort del sicari de Consell de Cent
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord