EIXAMPLE
Planter de lluitadores
Ca la Dona s'erigeix com a referència del moviment feminista de la ciutat
L'entitat reuneix 20 grups de dones de diverses generacions i compta amb el suport de 420 sòcies
Al número 38 del carrer de Casp s'ha gestat, des de fa setmanes, la tradicional manifestació del Dia de la Dona Treballadora, que ahir va recórrer els carrers del centre de la ciutat. La comissió que l'organitza és un dels projectes amb més trajectòria de Ca la Dona, i cada any actua com a punt de reunió de diverses generacions de feministes, que aparquen les seves diferències per aconseguir fer sortir al carrer milers de dones.
Per Betlem Cañizar, coordinadora i sòcia de Ca la Dona,«aquest espai és importantíssim per transmetre l'experiència de la lluita feminista d'unes generacions a altres». I és que, si alguna cosa caracteritza aquest moviment, és la seva capacitat de fer confluir dones de partits polítics, oenagés, sindicats i organitzacions que generalment refusen treballar junts.
Unió en la diversitat
Així doncs, tot i ser un espai de referència a tot Espanya, Ca la Dona no és un ens homogeni que agrupi un mateix tipus de dones.«No pretenem ser la gran casa del feminisme, sinó un punt de trobada entre les diverses formes d'entendre'l. Aquesta unió en la diversitat és el que ens caracteritza», explica Cañizar.
El projecte suma ja 420 sòcies, que resideixen majoritàriament a l'àrea metropolitana de Barcelona, i acull 20 grups de dones, com el Col·lectiu de Dones Juristes, la Xarxa de Dones Immigrades, el grup Tamaia-Acció contra la Violència o el Grup de Lesbianes Feministes, entre altres.
Sorprèn veure en totes les activitats que es porten a terme a la seu
-reunions, conferències, exposicions- sòcies històriques, d'edat avançada, que encara tenen un paper molt actiu a l'entitat.«Segueixo necessitant un espai per relacionar-me únicament amb dones, no perquè sigui incapaç de tractar amb homes, sinó perquè les relacions que s'estableixen entre nosaltres són molt diferents», assegura Amada Santos, que va ajudar a fundar Ca la Dona fa gairebé 25 anys.
Elles consideren que els objectius amb què va néixer el col·lectiu, com ara crear un espai de debat, de recursos per a dones i d'incidència en les polítiques públiques, continuen vigents. Per aquest motiu impulsen plataformes com la Campanya pel Dret a l'Avortament o la campanya contra la recent visita del Papa a la ciutat.
De cara al futur, l'entitat planeja mudar-se al carrer de Ripoll.«El pis se'ns ha quedat petit. A més, no està adaptat per a persones amb mobilidad reduïda, i ara ens entrarà un grup, Dones No Estàndard, que necessita un espai accessible. Aquest és el projecte en què se'ns en van més energies», assegura Betlem Cañizar.
Notícies relacionadesVídeo sobre Ca la Dona a
www.elperiodico.cat
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La UB porta el cas Flecha a la Fiscalia per coerció sexual
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Fre a l’epidèmia La grip a Catalunya va a la baixa per primera vegada en vuit setmanes
- Balanç del president de la Generalitat El Govern prorroga els pressupostos davant la impossibilitat de començar la negociació dels del 2026
- Pujada l’últim mes Espanya reafirma la seva aposta per la transició al cotxe elèctric amb l’increment del 145,8% dels híbrids endollables l’últim mes
- Por escènica i falta de pràctica Vuit de cada deu universitaris no han rebut formació en comunicació oral, competència laboral bàsica
- A Mallorca El cas de l’Oriol, un adolescent que pateix una malaltia rara que podria revertir-se a partir del 2026
