La campanya estimula l’ocupació amb un 40% més de contractes que el 2023

Les ofertes en portals i empreses de recursos humans superen les d’abans de la pandèmia

La campanya estimula l’ocupació amb un 40% més de contractes que el 2023

P. C.

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

És la segona cita que més atrau els consumidors d’entre les moltes que proposa el comerç al llarg dels tres mesos de més vendes de l’any (el novembre, el desembre i el gener). Segons l’anàlisi portada a terme per KPMG i Appinio sobre el que anomenen golden cuarter (trimestre daurat), un 57% dels consumidors preveuen comprar aquest any per les rebaixes d’hivern, un percentatge només superat pel 74% que tenia en el punt de mira el Black Friday. Sigui per aquest interès o per la sorprenent actitud consumista d’un públic amb un poder adquisitiu molt més ajustat que altres anys, el sector ha reforçat aquesta temporada les seves files i arriba a les rebaixes d’hivern amb un 40% més d’ofertes d’ocupació –segons Infojobs– que el 2022.

D’entrada, aquesta enquesta de KPMG i Appinio també mostrava que la previsió de despesa mitjana combinant tots els moments de consum a què conviden aquests tres mesos era de 727 euros. A jutjar pel sondeig que ha fet aquesta setmana l’Associació Espanyola de Consumidors (Asescon), els espanyols destinaran 164 euros de mitjana només a les rebaixes, una quantitat lleugerament inferior a la de l’any passat. A les províncies catalanes en concret, la mitjana són 176 euros, amb Barcelona al capdavant vorejant els 200 euros i un 93% dels consumidors afirmant que acudirà a la cita.

"Aquest any, sens dubte, ha millorat de manera notable l’oferta d’ocupació vinculada a la campanya nadalenca i rebaixes a la nostra plataforma, superant fins i tot les xifres anteriors a la pandèmia", apunta, en un comunicat, la directora de Comunicació i Estudis d’aquesta plataforma d’ocupació, Mónica Pérez. "Anualment, comerços i negocis continuen mirant d’explotar al màxim el període de l’any que és, per excel·lència, el de més consum, però la inflació va impactar de ple en les dades del 2022. No obstant, en els últims mesos aquest indicador ha repuntat. I tot això també es reflecteix en la contractació", reflexiona.

Contractes temporals

D’acord amb les seves dades, aquesta empresa acumula 28.532 llocs de treball oferts des de l’arribada del Black Friday, essencialment orientats a cobrir llocs al terreny de la logística i els magatzems, l’atenció al client i la venda al detall. Això és un altre 41% més que el 2021 i un 62% més que a la campanya prèvia a la pandèmia. La majoria de les vacants (un 64%) es reparteixen entre Madrid (12.500), Castella-la Manxa (5.600) i Catalunya (4.600), i són en gran manera –més de sis de cada deu– contractes temporals: només un 5% de les ofertes tenen caràcter indefinit.

Les dades publicades pel Ministeri de Seguretat Social apunten que el 2023 acaba amb 3,34 milions de treballadors contractats i autònoms dedicats al comerç (tot i que, en aquest cas, la categoria inclou el comerç majorista i la reparació de vehicles de motor i motocicletes) un 1,5% més que l’any anterior i un 2% més que abans de la pandèmia. Quant al transport i a l’emmagatzematge, que té actualment més d’1 milió de persones afiliades, el salt és d’un 4,3% més que l’últim dia del 2022 i d’un 11,7% respecte al tancament del 2019.

Notícies relacionades

A la pràctica, això suposa una mica més de contractacions que el 2022 i igualar ja els nivells prepandèmia. Quant al període de rebaixes, la directora d’Adecco Distribució i Retail a Barcelona, Cristina Antequera, no veu gaire moviment diferent del de la campanya de Nadal, probablement perquè el paquet de contractació ja inclou, com a mínim, la preparació de les rebaixes aquesta setmana.

"El que veiem és que la gent continua volent sortir al carrer a comprar: hi ha molta venda online i això ha vingut per quedar-se, però crec que per Nadal la gent tendeix molt, sobretot en la part tèxtil i de cosmètica, a acostar-se al punt de venda per veure el producte", afirma..