El gran comerç aspira a arribar a xifres rècord aquest Nadal amb la motxilla plena: "El Black Friday va ser espectaular i el pont, molt bo"

El gran comerç aspira a arribar a xifres rècord aquest Nadal amb la motxilla plena: "El Black Friday va ser espectaular i el pont, molt bo"

JORDI OTIX

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El sector no amaga la sorpresa amb què assisteix al fenomen. Tot apuntava que el Black Friday tornaria a ser de nota, però més per una qüestió d’estalvi estratègic que de compres eufòriques. I, efectivament, el Black Friday va ser bo, però també ho va ser el pont de la Constitució, les dates que, tradicionalment, inauguraven la campanya de Nadal i el que més hauria de notar un hipotètic avanç de compres nadalenques a finals de novembre. En canvi, contra tot pronòstic, el gran comerç es planta amb la motxilla plena davant dos dels caps de setmana de més expectativa: el que es caracteritza pel cobrament de la paga doble i el de les compres d’última hora.

Per començar, segons dades d’Adobe Analytics, el període anomenat Cyber Week (Acció de Gràcies, Black Friday i Cyber Monday) va moure a nivell mundial 38.000 milions de dòlars (uns 35.000 milions d’euros) en compres a través d’internet, la majoria concentrades entre el divendres 24 i el dilluns 27 de novembre. El volum de vendes, aquests quatre dies, va ser entorn d’un 7,5% més alt que el de l’any passat.

Amazon assegura que la setmana sencera va suposar l’esdeveniment més gran de compres de la seva història. MediaMarkt, que s’han superat les seves expectatives i que va arribar a duplicar les vendes d’una setmana normal. El Corte Inglés parla d’un Black Friday "espectacular". I l’Associació Espanyola de Centres Comercials (AECC), d’indicadors millors que els de l’any passat.

"La campanya de compres nadalenques del 2023 començava amb molta incertesa, ja que molts consumidors estan movent la seva despesa a serveis, davant l’increment de costos en moltes àrees de les seves vides", reflexionava Vivek Pandya, analista líder d’Adobe Digital Insights, en un comunicat. "No obstant, aquest rècord de despesa online durant la Cyber Week mostra l’impacte que els descomptes poden tenir en la demanda dels consumidors, especialment amb productes de qualitat que van motivar la compra compulsiva", explica.

Despesa amb targetes

A Espanya en particular, el monitor que mesura la despesa a través de targetes emeses per CaixaBank, revela que el consum va repuntar un 7% al novembre en relació amb l’any previ, el percentatge de creixement més alt des de l’abril. En el cas concret del comerç minorista –el que ven directament al públic– les vendes han pujat un 2,3%, lluny de l’estancament que reflectien des de l’agost (0,3%, 1,2%...) i capgirant la caiguda del 4,4% que s’havia arribat a registrar a l’octubre.

També les dades de BBVA Research apunten cap a una direcció semblant: només el Divendres Negre es van fer un 4,4% més de pagaments amb targeta que l’any previ, una taxa que no es veia des de l’estiu i que, en terreny online, va registrar la millor marca de l’any amb un 14,3% més de moviments.

Aquesta radiografia confirma la sensació que han anat traslladant a EL PERIÓDICO comerciants i experts en comportament del consumidor: que l’estiu va ser bo, que la tardor va refredar les compres fins a registrar un octubre de menys despesa que un any abans i que el novembre, el mes de les ofertes per excel·lència, ha tornat a posar la maquinària en marxa.

"Vam tenir un Black Friday espectacular –segons confirmen fonts d’El Corte Inglés–. El nostre temor era que això fagocités les vendes que se solen fer durant els dies de pont, però això no s’ha produït. El pont ens ha funcionat molt bé", expliquen des d’aquests icònics grans magatzems.

"El pont ha sigut molt bo, estem en indicadors millors que l’any passat", coincideix Victor Garcia, delegat de l’AECC a Catalunya i directiu a Unibail-Rodamco-Westfield (grup amo dels centres comercials de La Maquinista i Glòries), que creu que això va més enllà de la campanya de descomptes. "Això forma part dels hàbits entorn de la campanya de Nadal, només que la gent sap que, ara, el tret de sortida és el Black Friday", reflexiona. Una de les proves és que aquell divendres en concret no anés tan bé com dissabte o diumenge següents, senyal que la gent té l’esdeveniment cada vegada més normalitzat en la seva rutina de compres.

Davant aquest panorama, és difícil no donar per segura una campanya d’absoluta normalitat. "El desembre pinta molt bé, perquè, per a nosaltres, el millor moment és la setmana de Nadal i la de Reis –contextualitza Garcia–. Va in crescendo: el Black Friday és bo; el pont, més bo i, el cap de setmana dels endarrerits, encara millor".

El comerç familiar, prudent

Des de Comertia, associació catalana de l’empresa familiar del retail –venda al detall o comerç minorista–, paraigua d’ensenyes com Base, Boboli, la sabateria Casas, Casa Viva, Dormity o Drim, entre molts altres, repliquen l’actitud optimista, però amb una mica més de contenció.

Notícies relacionades

En el seu cas, explica la seva directora general, Elisabet Vilalta, el Black Friday va ser pitjor de l’esperat, una cosa que atribueix a la delicada situació de la butxaca del consumidor, a un cert recel generalitzat amb la campanya i que els descomptes van ser més aviat discrets. Quant al pont, confirma que es va veure molta gent bossa en mà, però encara no té prou dades per saber si va vendre més o menys que l’any passat.

"No estem descontents, estem més o menys en la mateixa línia que l’any passat, però per això tenim més esperança amb la campanya de Nadal", planteja Vilalta. "Per al retail aquesta campanya és molt forta, així que estem a l’expectativa de com acabarà: som optimistes, però també prudents", resol.