Teresa Pérez: «Pagàvem l’oli a un preu que no estava al seu nivell, ara ens n’hem anat al pol oposat»

Cedida

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

L’octubre comença amb el preu en origen de l’oli d’oliva verge extra per sobre dels 8 euros. Teresa Pérez, gerent de l’Organització Interprofessional de l’Oli d’Oliva Espanyol, en té clares les raons, les derivades i en quin escenari podria començar a mitigar el problema. Aquesta associació representa productors, cooperatives, envasadors i exportadors d’oli.

¿Per què ha pujat tant de preu l’oli d’oliva?

Perquè la demanda s’ha mantingut forta tot l’any, però la disponibilitat ha sigut bastant ajustada. La campanya passada ja va ser un 55% inferior a l’anterior. L’estoc d’enllaç, el que emmagatzemes al principi per cobrir els mesos de collita, és 1.000 tones més baix que el de l’any passat. Segons dades de la Comissió Europea, la producció d’oli mundial ha sigut de 2,5 milions de tones, mentre que el consum estava en 3,3 milions de tones. Hi ha un desequilibri molt gran entre oferta i demanda.

Fa la impressió que també hi ha un punt d’especulació. Facua parlava aquesta setmana de diferències de preu de fins al 56% per la mateixa ampolla en funció del supermercat.

Cada cadena de distribució té el seu nivell de preu, però això passa amb l’oli, amb el iogurt i amb el desodorant. És el consumidor el que veu a quina cadena vol anar a proveir-se. El sistema que tenim és un dels més transparents: mensualment, l’administració controla les dades d’existències i moviments d’oli. No hi ha hagut un increment perquè els envasadors o les indústries estiguin retenint oli perquè s’apugi el preu, no és una cosa que s’estigui forçant, és un fet que s’està produint de maneranatural.

Quan tinguem noves entrades de disponibilitat, hauria de frenar l’escalada de preus

Teresa Pérez, gerent de la Interprofessional de l’Oli d’Oliva

Diversos economistes asseguraven que la solució és que es posi més oli en el mercat; ¿n’hi ha?

Ara es posarà més oli en el mercat. Quan comenci la nova producció tindrem noves entrades de disponibilitat i això hauria de frenar l’escalada de preus i fins i tot podria esmorteir-la.

Però, si s’obrís la comporta de l’oli retingut, ¿es rebaixaria el preu?

No està retingut, continua sortint. Segons les xifres que tenim, al juny, a Espanya, en van sortir 28.000 tones; al juliol, 36.000; a l’agost 32.000... Una de les claus de per què continua pujant el preu és precisament perquè l’oli ha continuat sortint al mercat. Si haguéssim deixat de treure’n, el preu no hauria pujat més, s’hauria estancat o hauria baixat, perquè la demanda hauria disminuït.

¿Què podem esperar a partir d’ara?

El que es pot esperar és que amb la nova producció, el preu s’estabilitzi o, segons quin en sigui el volum disponible, fins i tot es pugui alleujar una mica la tensió. Però tot això anirà molt marcat per les disponibilitats globals.

Juguem amb l’avantatge de l’afecció que hi ha a Espanya a l’oli d’oliva.

L’oli d’oliva és insubstituïble, el producte pel que el puguis canviar no t’oferirà en absolut el mateix. Hi ha qui diu que l’oli és un producte de luxe; no, els olis d’oliva són un luxe de producte. Venim de dues campanyes en les quals teníem preus en origen de 2 euros i mig, en algunes zones ni cobrien costos de producció. A Espanya hem tingut la sort o desgràcia de pagar aquest luxe de producte a un preu que no stava al seu nivell de qualitat i propietats. Ara ens n’hem anat al pol oposat.

¿Han detectat que la gent s’estigui canviant a un altre producte?

Les dades revelen que no, que el que s’està fent és ajustar-ne el volum de consum. Els nostres estudis ens diuen que el consumidor està mirant de comprar formats més petits, comprar-ne més vegades perquè el tiquet mitjà no pugi tant...

Si ens trobem amb un fre al comerç exterior, potser el preu comenci a disminuir

Teresa Pérez, gerent de la Interprofessional de l’Oli d’Oliva

¿Com es preveu la pròxima campanya?

La previsió és que les disponibilitats estiguin més o menys en línia amb les de l’any passat. Si les existències són una mica més elevades, s’alleujaria una mica la tensió; si són inferiors, es podria tensar una mica més la corda. Tenim uns nivells de comercialització que se situen entorn d’1 milió de tones, les existències d’enllaç de final de campanya estaran entorn de les 300.000 tones, i es parlava d’una estimació de producció de 80.000 tones. A això caldrà sumar-hi importacions, si fos necessari, però a priori no hi ha aquest perill.

Notícies relacionades

¿No hi ha cap escenari en què es vegi una baixada progressiva dels preus?

Si de sobte en caigués el consum. S’ha parlat molt que l’oli d’oliva d’Espanya es ven fora del país més barat que aquí, això és perquè fora es fa provisió; ara bé, aquest any, els importadors i distribuïdors d’altres països trobaran que els seus contenidors costen dues o tres vegades més. Haurem de veure si els seus consumidors estan disposats a assumir aquesta pujada de preu. Sabem ara mateix el nivell de preus que tenim a Espanya i les sortides al mercat que estem tenint, però, fora, tot és una incògnita. Ens podem trobar un fre en el comerç, i si això es produeix, lògicament hi deixarà d’haver sortida, i llavors potser el preu s’estanca i comença a baixar.