Crisi de preus

Una compra bàsica de marca blanca puja fins als 71 euros a Barcelona i els voltants malgrat la rebaixa de l’IVA

Aquest cistell amb una vintena de productes s’encareix entre el 2% i el 12% en funció del tipus d’establiment: als més cars la diferència és de 6 euros en relació amb la primavera de l’any passat

Una compra bàsica de marca blanca puja fins als 71 euros a Barcelona i els voltants malgrat la rebaixa de l’IVA

Ferrán Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El preu d’un cistell de consum amb productes bàsics i de marca blanca és ara més car que el maig i el juny de l’any passat. I ho és a pràcticament tots els barris de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Així ho conclou l’últim informe de la Secció d’Estudis Territorials de l’AMB, que estima que el preu ha pujat entre el 2% i el 12% en funció del tipus de supermercat, malgrat la rebaixa de l’IVA empesa pel Govern a principis d’any.

D’aquesta manera, si als establiments de preu més econòmic una compra amb 22 productes bàsics costava llavors al voltant de 69 euros, ara el preu s’acosta més als 71. Als negocis de preus mitjans, la xifra passa dels 69 euros als 72; i, als més cars, dels 78 euros d’abans, als gairebé 85 ara. Això, en un context precisament marcat pel transvasament del comprador cap a la marca blanca, com han percebut la majoria de grans supermercats espanyols i han testificat diversos serveis analítics.

En qualsevol cas, l’encariment també es dona, en general, al cistell de consum de productes de marca, només amb una excepció: als supermercats més econòmics, aquest preu sí que baixa. «Aquesta reducció es pot explicar per dues circumstàncies: que el marge per augmentar preus sigui més baix i que algunes marques hagin compensat els encariments de certs productes mantenint-ne els preus però reduint-ne les quantitats», analitza l’organisme en un comunicat. Aquesta pràctica –s’explica en aquest mateix text– es diu reduflació, i consisteix a vendre 400 o 450 grams d’un producte en comptes dels 500 grams que són habituals.

De tota manera, també en aquest cas el preu puja als establiments més cars. Una mica més d’1 euro als supermercats de preus mitjans (fins als 91,5 euros) i 12 euros als més costosos (fins a costar, aquest cistell de consum bàsic, 111 euros).

Llet, formatge i arròs

Notícies relacionades

D’acord amb aquestes dades, els productes que més s’han encarit són les mandarines, la col, la llet, el formatge i l’arròs, als supermercats més barats; el carbassó, la col, els cigrons cuits, la llet, el formatge, l’arròs, la pasta i l’oli als establiments de preu mitjà; i les taronges, les mandarines, el carbassó, la patata blanca, els cigrons cuits, la llet, el formatge, la mantega, l’arròs i la pasta, als supermercats més cars.

«Només baixen de preu productes com els plàtans de les Canàries (per efecte del final de la crisi del volcà a l’illa de La Palma) i alguns productes vegetals afectats per l’estacionalitat», detallen els responsables d’aquest informe.