Consum

La Generalitat calcula que el comerç català facturarà un 10% més aquest Nadal

La Conselleria d’Empresa i Treball calcula que les contractacions s’elevaran fins a nivells del 2019

La Generalitat calcula que el comerç català facturarà un 10% més aquest Nadal

ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Més perspectives optimistes entorn del consum pocs dies abans de Nadal. La Conselleria d’Empresa i Treball calcula que els comerços catalans facturaran un 10% més aquestes Festes que l’any passat. Almenys, aquesta és la previsió amb què treballa la Direcció General de Comerç, segons un comunicat publicat aquest dimecres en què el director general de l’organisme, Jordi Torrades, es mostra convençut que el període es veu «amb il·lusió, malgrat la incertesa». I, de fet, les seves previsions de contractació també confirmen aquesta expectativa.

«Aquest creixement durant els mesos de novembre, desembre i gener pot servir per compensar la reducció dels marges comercials que es deriven de la pujada de costos energètics i de mercaderies», indica Torrades, que malgrat tot confessa que li consta que aquesta afectació ha sigut molt diferent en funció del sector. Per exemple, en el terreny alimentari els ingressos creixen un 8,9% però a l’aplicar la pujada de costos, la diferència amb l’any passat acaba caient fins al -0,2%. En canvi, les botigues que venen equipament per a persones facturen un 12,4% més, tenint en compte ja els sobrecostos.

En qualsevol cas, Comerç confia en dos factors més per mantenir el seu optimisme: que s’espera un nivell de contractació semblant al del 2019 i que les famílies tenen, diu aquest organisme, un pressupost lleugerament superior aquest any. Així, l’únic risc ara mateix és que el context mundial marcat pels costos energètics, la inestabilitat geopolítica, la inflació i el risc de recessió econòmica s’acabin imposant. Davant aquest escenari, la sensació de Torrades és que regnaran les compres racionals.

Racionalització de les compres

Notícies relacionades

«El context ens portarà a una campanya nadalenca marcada per la racionalització», conclou el director general de Comerç, que preveu que s’aprofitaran més les ofertes i les promocions, que cauran les compres per impuls i que es prioritzarà el consum a la llar a la restauració.

La Generalitat no és l’única entitat que espera que aquesta sigui una campanya de recuperació i normalitat: els empresaris de Mercabarna estan convençuts que recuperaran aquest any els volums de venda d’abans de la pandèmia; associacions que representen el comerç i els supermercats com AECOC o Comertia preveuen vendre més i que els clients gastin igual o més que l’any passat; i fins i tot les organitzacions de consumidors com l’OCU s’han posicionat aquests dies en aquesta línia.