La corresponsabilitat en les cures: peces fonamentals per avançar en matèria d’igualtat

Conscients de la importància sobre la conciliació i la igualtat, quatre expertes en diferents camps s’han reunit en un esdeveniment organitzat per Prensa Ibérica i ‘El Periódico de España’, celebrat a l’Espai Bertelsman (Madrid), per debatre sobre aquesta qüestió en profunditat.

La corresponsabilitat en les cures: peces fonamentals per avançar en matèria d’igualtat
3
Es llegeix en minuts

L’accés de les dones a la formació i a llocs de responsabilitat, la feminització de les cures, així com la falta de corresponsabilitat dels homes en les tasques domèstiques, van ser alguns dels temes tractats al fòrum Gestió Empresarial de la Igualtat i la Conciliació, organitzat per Prensa Ibérica i ‘El Periódico de España’ (EPE), amb el patrocini d’Ariel i la col·laboració de la Fundació Bertelsmann.

Gemma Robles, directora d’EPE, encarregada de presentar el fòrum, va destacar que la lluita per la igualtat i la conciliació és un dels eixos fonamentals del mitjà que dirigeix. L’esdeveniment va ser moderat per la periodista Violeta Molina, redactora de la mateixa capçalera i experta en temes d’igualtat, que va destacar el protagonisme de la corresponsabilitat en la quarta onada feminista que vivim.

María Gómez del Pozuelo, CEO i cofundadora de Womenalia, va parlar sobre la importància d’implicar els homes en la igualtat: «Hi ha una frase que diu que “si l’home no entra a casa, nosaltres mai en sortirem”. Tot i que tinguem les mateixes oportunitats de formació i laborals, si les dones continuem carregant-nos de ‘motxilles’ i aparcant la nostra vida professional per dedicar més del 80% del nostre temps a cuidar, la igualtat mai arribarà». Segons l’opinió de Begoña Suárez, subdirectora per a l’Emprenedoria, la Igualtat en l’Empresa i la Negociació Col·lectiva de Dones de l’Institut de les Dones, en la nostra societat hi ha un doble tracte amb les cures: «Tots necessitem cuidats i volem que els nostres infants, avis, etc. estiguin ben atesos. No obstant, aquestes feines continuen estant mal considerades i feminitzades. Les institucions públiques haurien d’intervenir per revertir aquesta situació».

Gómez Pozuelo va recordar que, «si les cures estiguessin remunerades, representarien el 14% del PIB a Espanya». María Luisa Chacón, directora de comunicació de Procter&Gamble, va assenyalar que les empreses poden ajudar molt en la conciliació oferint als treballadors més flexibilitat. «L’any passat vam aconseguir que el 100% dels pares agafés la baixa per naixement. No va ser fàcil; va caldre treballar certes barreres socials per aconseguir-ho, però ho vam aconseguir».

Per un futur corresponsable

Notícies relacionades

Per un futur corresponsableUn informe del 2020 de l’Institut Europeu per a la Igualtat de Gènere (EIGE) afirma que, fins al 2080, la UE no aconseguirà la igualtat entre homes i dones en la totalitat dels estats membres. La consultora Mckinsey augura que la igualtat no arribarà fins d’aquí 147 anys. Segons l’Institut Nacional d’Estadística, els homes sense fills i amb parella que treballen dediquen 8,7 hores setmanals a treballs no remunerats (les cures), mentre que les dones en les mateixes condicions hi dediquen 16,4 hores. Quan tenen fills, elles hi dediquen 37,5 hores i ells, 20,8 hores en el mateix període de temps.

Tot i que encara queda molt camí per recórrer, els avenços en matèria d’igualtat són innegables. Charo Izquierdo, periodista, consellera independent i experta en conciliació i igualtat va afirmar al fòrum que «els joves d’avui no parlen només de conciliació familiar i laboral sinó de conciliació personal. Volen tenir vida i no caure en el ‘burn out’ que està portant tanta gent a deixar les feines. La conciliació no pot ser només de la dona, els homes també han d’implicar-s’hi». En aquesta mateixa línia, la directora de comunicació de Procter&Gamble, María Luisa Chacón, va explicar que estudis realitzats per la marca Ariel demostren que les noves generacions tenen una altra manera d’actuar; els nois cada vegada estan més involucrats en les tasques de casa. No «ajuden en les tasques», sinó que les «comparteixen», cosa que és un avenç. «A P&G volem contribuir a aquest canvi i normalitzar que les feines de casa no són cosa de dones; per això als nostres anuncis mostrem joves fent la bugada i homes fregant mentre les dones treballen», va afirmar Chacón.