Entrevista en col·laboració amb el BBVA

«Impulsem a Vic un repartiment de mercaderies lleugeres sostenible»

  • La fundació Areté ha rebut la donació del fons BBVA Futur Sostenible ISR pel seu projecte d’entrega de mercaderies amb bicicletes elèctriques

  • El responsable de Medi Ambient de l’entitat, Jordi Codina, remarca que aquest servei els permetrà «continuar impulsant la inserció sociolaboral»

«Impulsem a Vic un repartiment de mercaderies lleugeres sostenible»
2
Es llegeix en minuts

-¿Quin impacte tindrà al vostre projecte de repartiment sostenible rebre la donació de 35.000 euros del BBVA Futur Sostenible?

 -Areté és una entitat social que promou la inserció sociolaboral de persones amb problemes de salut mental. Forma part d’Osonament, entitat que integra els serveis de salut, socials i laborals dirigits a persones amb problemes de salut mental i addiccions a la comarca d’Osona.

 Des del nostre Servei de Repartiment, que funciona des de l’any 2006, estem impulsant un nou servei de repartiment sostenible a través de la ciclologística com a sistema de distribució urbana i el vehicle elèctric per als desplaçaments interurbans. Haver sigut una entitat premiada a la tercera convocatòria BBVA Futur Sostenible ens permet poder adquirir una flota de bicicletes i tricicles de càrrega elèctrics que ens ajudi a activar aquest nou servei de repartiment sostenible. Un projecte que estem iniciant conjuntament amb Adfo, una altra entitat social de la comarca d’Osona.

 -El repartiment d’última milla sostenible és clau per reduir la contaminació a les ciutats. ¿Què hi aporta, el seu servei?

 -Per tenir ciutats més sostenibles i saludables és imprescindible reduir la mobilitat motoritzada i la contaminació que comporta. Actualment una part important de la mobilitat urbana, aproximadament el 20%, s’atribueix a la distribució de mercaderies. Moltes vegades veiem furgonetes o petits camions al centre de les ciutats fent el repartiment de paqueteria lleugera. Tot un contrasentit. El nostre propòsit és impulsar la distribució de mercaderies lleugeres a través de la ciclologística: repartiment de paqueteria última milla d’operadors logístics, entrega a domicili de compres del comerç local i agroproductors...

 -¿Les característiques com a ciutat de Vic fan especialment idoni aquest tipus de repartiment de zero emissions?

 -Vic és una ciutat ideal per promoure la ciclologística. Una ciutat petita (uns 48.000 habitants), amb una estructura urbana compacta, orografia suau i una intensitat de comerços important. D’altra banda, hi ha una clara voluntat política per promoure un model de ciutat saludable i sostenible, i cada vegada més també una sensibilitat social a favor de la mobilitat activa, aspectes claus per a l’èxit del projecte.   

 -¿Quina acollida preveuen que tindrà entre comerciants i veïns? ¿I grans plataformes?

 -Entenem que el comerç electrònic i els serveis comercials a domicili són una tendència de consum a l’alça i la nostra estratègia es basa en una distribució socialment responsable i ambientalment sostenible. Estem convençuts que tindrà una bona acollida per part dels ciutadans, comerciants i operadors logístics. 

 -Alhora, hi ha el potencial de crear fins a 10 llocs de treball per a persones amb dificultats d’integració laboral. ¿Quina feina feu des de la vostra entitat amb aquest col·lectiu?

 -Les persones són el centre del nostre projecte i la nostra tasca principal és promoure la inserció sociolaboral de persones amb problemes de salut mental i addicions i amb dificultat per accedir al món laboral. La consolidació del servei de repartiment sostenible esperem que permeti la creació d’aquests nous llocs de treball.

Notícies relacionades

 -¿Veuen la possibilitat d’estendre el servei a altres localitats?

 -El nostre àmbit territorial és la comarca d’Osona per la qual cosa treballem per poder estendre els nostres serveis a altres municipis de la comarca.