SOLUCIONS

El Govern de la Generalitat activa dues aplicacions per ajudar la ciutadania a gestionar els efectes del confinament

ConfinApp i Gestioemocional.cat són un recolzament per a les necessitats socials, econòmiques i emocionals derivades de la pandèmia

La Generalitat aposta per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) per pal·liar els problemes del confinament

foto

foto

3
Es llegeix en minuts

El Govern de la Generalitat acaba d’anunciar l’activació de dues aplicacions per ajudar la població a gestionar la fase de confinament i postconfinament: l’‘app’  ConfinApp i la web ‘app’ GestioEmocional.cat. Amb aquestes eines, la ciutadania pot accedir a tota mena de recolzament i informació, des de conèixer quins ajuts econòmics tenen els treballadors afectats per la crisi, fins a rebre recolzament per problemes de salut emocional com el dol per un familiar mort per coronavirus o l’estrès per estar confinat.

D’una banda, ConfinApp és una aplicació d’acompanyament i d’accés a tota la informació i serveis que el Govern de Catalunya posa a disposició de la ciutadania, autònoms i empreses durant i després del confinament. Està disponible a la web confinapp.cat i a les botigues d’aplicacions de Google i Apple.

Creada pel Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, ConfinApp inclou un assistent virtual interactiu basat en intel·ligència artificial (IA), per orientar i acompanyar durant la crisi de la Covid-19. Permet entaular una conversa amb l’usuari per donar resposta a les principals inquietuds o dubtes: aspectes relacionats amb les mesures d’higiene i salut; els desplaçaments permesos i prohibits durant l’estat d’alarma; els certificats i tràmits administratius; les cobertures d’assegurances; els tributs; els ajuts i les mesures de recolzament als treballadors per compte aliena, les empreses i els autònoms; el curs escolar, etc.

ConfinApp incorpora, a més de l’assistent, altres serveis com ara la generació de certificats autoresponsables de desplaçament, la possibilitat d’adjuntar el certificat d’empreses de serveis essencials per als desplaçaments de les persones treballadores i un test de velocitat de connexió a internet de la persona usuària, per conèixer l’estat de la connexió i identificar possibles incidències.

Actualitzada amb noves funcionalitats sobre serveis i recolzament a la ciutadania, ConfinApp permet la identificació a través del mòbil per realitzar tràmits amb les administracions catalanes (idCat Mòbil), així com l’accés a aplicacions educatives mSchools, el mapa #FemXarxaPuntTIC des de casa, i les recomanacions a tenir en compte en els desplaçaments en transport públic.

Per facilitar els tràmits a empreses i autònoms, des de ConfinApp també es poden gestionar diversos procediments laborals relacionats amb la crisi del coronavirus com la suspensió de contractes o les reduccions de jornada (erto) i accedir a la línia de finançament i a la sol·licitud de préstecs amb aval per cobrir inversions o necessitats de liquiditat, entre d’altres.

Test per avaluar l’estat emocional

El Servei Català de la Salut ha creat l’aplicació web  ‘app’, GestioEmocional.cat, una eina a través de la qual es donarà recolzament emocional i psicològic, davant la conjuntura excepcional que estem vivint. La situació de confinament, tenir familiars o amics afectats per la malaltia, el fet de no poder acompanyar als éssers estimats durant l’ingrés hospitalari i la gestió del duel, poden tenir un impacte en la salut mental.

Es tracta d’un nou canal de comunicació i forma part de la Instrucció del Pla d’acció per al recolzament emocional i la gestió de l’estrès agut. En el seu desenvolupament hi han participat diferents serveis del sistema sanitari amb l’objectiu de donar una resposta conjunta en l’àmbit de la gestió emocional. El desenvolupament d’aquesta web app s’ha impulsat des de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuaris del Servei Català de la Salut (CatSalut). Els seus continguts han sigut desenvolupats des del servei de psiquiatria de l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron.

La por, l’angoixa, la preocupació i la tristesa són emocions normals davant la situació d’alerta sanitària per la pandèmia. Les persones que accedeixin a l’aplicació, podran fer una avaluació del seu estat emocional a través d’un test. En funció d’aquestes respostes, l’eina determinarà quines són les necessitats d’aquesta persona, i li oferirà una sèrie de recursos i consells per millorar el seu estat o bé se li recomanarà que rebi ajuda professional.

Notícies relacionades

L’aplicació identifica quatre estats emocionals i segons el nivell se suggereix una sèrie de recursos i consells o ajuda professional. Els recursos que s’ofereixen contemplen des d’exercicis d’autogestió de les emocions, com són exercicis de relaxació, de respiració, ‘mindfulness’, eines per poder dormir, per calmar els sentits o pel control del pensament, així com consells i informació d’hàbits saludables.

Segons les respostes que s’han donat al test, l’aplicació detecta persones que poden mostrar un grau d’afectació més elevat i que, per tant, podrien necessitar suport psicològic professional. En aquest cas, els ciutadans hauran d’enviar un qüestionari que trobaran en el mateix test, en aquest cas l’equip de psicòlegs del Sistema d’Emergències Mèdiques es posaran en contacte.

Temes:

Generalitat