Aquest dissabte

El coet Starship d’Elon Musk aconsegueix alçar el vol i acosta la tornada de la humanitat a la Lluna

4
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

La humanitat és més a prop de tornar a tocar la Lluna, trepitjar per primera vegada el planeta vermell i, per què no, somiar arribar a les estrelles. Després de diversos llançaments infructífers i un primer enlairament que va acabar amb la nau espacial feta miques, aquest dissabte el coet espacial més potent de la història ha aconseguit (per fi) alçar el vol. La nau espacial Starship, de l’empresa nord-americana SpaceX, s’ha enlairat aquest migdia des de la base espacial de Texas. El mòdul Starship, col·locat a la part superior del coet, s’ha separat amb èxit de l’etapa de propulsió Superheavy, que no ha sobreviscut al seu descens programat després de patir una explosió. Segons expliquen des de la companyia, amb aquest petit gran pas som més a prop de llançar missions tripulades a la Lluna, a Mart i qui sap si més enllà. 

El vehicle espacial que ha protagonitzat aquesta gesta s’erigeix, ara sí, com la joia de la corona de SpaceX i, en general, de la indústria aeroespacial. Es tracta d’un gegant de més de 120 metres d’altura i nou de diàmetre que es divideix en dues parts. D’una banda, el sistema de llançament, conegut com a Superheavy, compta amb un total de 33 motors Raptor que permeten l’enlairament del coet. D’altra banda, la nau estel·lar Starship on, en un futur, se situarà la càrrega útil de les missions espacials (que pot incloure des de satèl·lits i altres dispositius tecnològics fins a astronautes rumb a la Lluna i Mart).

El vehicle és totalment reutilitzable i, en un futur, s’utilitzarà per a les missions tripulades a la Lluna

A diferència de la gran majoria de vehicles espacials dissenyats fins ara, tots els components de Starship han sigut dissenyats per ser «totalment reutilitzables». Durant dècades, els coets espacials es desintegraven poc després de col·locar les missions en òrbita. Així, de facto, era com carregar-se un avió després de cada vol. En l’última dècada, empreses com SpaceX s’han centrat en el desenvolupament de coets no només cada vegada més potents, sinó, sobretot, reutilitzables. Aquest canvi de paradigma, segons expliquen els experts, suposa una veritable revolució en la indústria aeroespacial, ja que redueix tant els costos com els temps de llançament.

Vol programat

Després d’un primer vol més que explosiu (en el qual la nau espacial va acabar feta miques tan sols uns minuts després d’enlairar-se) i un segon intent que va haver de ser ajornat a última hora per un problema tècnic, el vol d’aquest dissabte ha anat tal com estava previst. Starship va prendre els seus motors aquest dissabte al migdia des de la icònica base espacial de SpaceX, situada a prop de platja de Boca Chica i a uns 30 quilòmetres de la localitat nord-americana de Brownsville. Allà és on el coet ha pres la seva trentena de motors i ha alçat el vol.

El viatge inaugural de l’aeronau ha sigut dissenyat com una prova tècnica per comprovar el funcionament de tots els circuits i components. En total, ha durat prop d’una hora i mitja. Entre els moments més destacats està l’aterratge en perfecte estat en dues parts diferents del globus. L’esdeveniment ha sigut seguit per milers de persones a través de xarxes socials, així com per centenars d’astroaficionats que s’han desplaçat fins a les zones limítrofes a la base de llançament per observar amb els seus propis ulls aquest espectacle històric.

La segona és la bona

Notícies relacionades

L’èxit del vol d’aquest dissabte s’ha celebrat amb encara més entusiasme després del fracàs del primer intent. El 20 d’abril, de fet, la companyia ja havia intentat llançar aquest poderós aparell. El coet va aconseguir alçar el vol com previst, però després de menys de quatre minuts de recorregut es va produir un error que primer va desviar el seu rumb i després va provocar que la nau es desintegrés per complet. Segons va explicar la companyia en el seu moment, la nau havia patit «un ràpid desmuntatge no programat» abans de la separació del coet i el propulsor. A més, segons van revelar anàlisis posteriors, també es va produir un incendi en un dels propulsors que va provocar una pèrdua de comunicació entre les diferents parts de l’aeronau.

El primer intent de vol va acabar amb la nau feta miques per un «ràpid desmuntatge no programat»

Malgrat aquest inici més que explosiu, SpaceX afirma que aquest primer vol va proporcionar «nombroses lliçons apreses» i que, gràcia a això, van poder implementar millores tant al vehicle per si mateix com a la plataforma de llançament des d’on va alçar el vol aquesta missió. Tant el coet com la nau espacial compten ara amb millores tant en el motor com en els sistemes d’extinció d’incendis. També s’han implementat altres millores tècniques en diferents parts de l’aparell per assegurar que, en un futur, pugui portar a l’espai sofisticades missions espacials i, també, les futures generacions d’astronautes.