Nova convocatòria
Espanya invertirà almenys 15 milions d’euros en projectes contra incendis forestals
El Govern espanyol obrirà una convocatòria per finançar la creació de nous sistemes aeris per al control i extinció de focs
La sequera extrema aboca Catalunya a un escenari d’incendis catastròfics
Pla pioner a Europa: la Vall d’Aran deixa avançar el foc sota control per prevenir incendis

Els incendis forestals avancen a passos gegants a Espanya. L’any passat, la superfície cremada es va multiplicar per tres respecte a l’any anterior i va sumar més de 250.000 hectàrees calcinades. Les primeres dades d’aquest any apunten a una tendència preocupant. A Catalunya, per exemple, s’ha registrat el primer trimestre amb més incendis en 10 anys. Per fer front a aquesta «xacra del foc», el Govern es disposa a invertir almenys 15 milions d’euros en projectes d’innovació per a la prevenció, control i extinció d’incendis forestals.
Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, el Ministeri de Ciència obrirà una convocatòria enfocada específicament a projectes d’R+D sobre incendis. Aquesta mateixa setmana s’obrirà la fase de consulta preliminar per identificar aquelles idees, tecnologies i eines que ja s’estan plantejant al mercat. A continuació, entre els mesos de juny i juliol, s’obrirà una convocatòria pública dotada amb un mínim de 15 milions d’euros per finançar les iniciatives més prometedores en el camp de la prevenció, monitoratge i extinció d’incendis. El pressupost podria augmentar encara més en funció dels projectes seleccionats.
Sistemes aeris
La convocatòria, que es llançarà de la mà del Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació (CDTI), estarà especialment enfocada en el desenvolupament de sistemes aeris d’última generació per a la vigilància, prevenció, contenció i monitoratge d’incendis a Espanya. Els projectes hauran de respondre a «desafiaments tecnològics» com, per exemple, la creació d’aeronaus amb una capacitat d’entre 1.000 i 3.000 litres de descàrrega; aeronaus no tripulades per al control i gestió de les diferents fases dels incendis; i aeronaus no tripulades per al llançament de càrregues guiades.
La convocatòria estarà especialment enfocada en la creació de sistemes aeris d’última generació
Aquest tipus de plataformes aèries autònomes s’han convertit en una de les grans promeses per a l’extinció dels grans incendis, ja que, d’una banda, permeten acostar-se a àrees de difícil accés i, d’altra banda, contribueixen a les tasques de control dels cossos forestals. En els últims anys, són cada vegada més els experts que alerten sobre els riscos dels anomenats «incendis de sisena generació» o «superincendis»: uns focs més violents, destructius, ràpids i complicats d’extingir.
Prototips innovadors
Notícies relacionadesL’objectiu d’aquesta nova convocatòria, segons expliquen fonts consultades per aquest diari, no és finançar la compra de productes ja existents al mercat, sinó contribuir a desenvolupar nous projectes innovadors que permetin lluitar contra la xacra del foc a Espanya. Aquest mecanisme permet, d’una banda, desenvolupar prototips innovadors i, de l’altra, posar-los a prova en entorns reals. En aquests moments, ja hi ha diverses comunitats autònomesinteressades a disposar de les noves eines tecnològiques desenvolupades en aquesta convocatòria. La Generalitat Valenciana destaca entre els principals interessats en aquesta convocatòria contra incendis.
Aquest mecanisme ja s’ha utilitzat en el passat per finançar projectes d’innovació en diferents sectors. Al març, per exemple, es van entregar els primers prototips d’una nova tecnologia que permet mantenir els òrgans en millors condicions per a possibles trasplantaments. Aquest tipus de projectes són finançats directament pel Ministeri de Ciència i complementats amb fons europeus (FEDER). Des de l’any 2020 s’han invertit gairebé 64 milions d’euros per al desenvolupament d’aquest tipus d’iniciatives.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos