Primer exemplar a Europa

Investigadors apunten a una nova espècie de dinosaure carnívor que vivia als Pirineus

• L’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont descriu una nova subespècie, batejada com a ‘Tamarro insperatus’, a partir d’unes restes fòssils excavades a la zona de la Conca Dellà (Pallars Jussà)

Investigadors de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) han trobat una nova espècie de dinosaure carnívor que va viure al Pirineu. Aquesta nova espècie, batejat com a ‘Tamarro insperatus’, estaria emparentada amb les aus actuals i ha sigut descoberta després d’analitzar unes restes fòssils trobades el 2003 en unes excavacions a la Conca Dellà (Pallars Jussà).

El fòssil trobat en aquesta regió de Lleida pertany a un os del peu de l’animal i ha ajudat els científics a determinar que es tracta d’un troodòntid, un grup de petits dinosaures emplomallats. Aquesta família de dinosaures estava molt estesa per zones d’Amèrica del Nord i Àsia, però fins ara eren desconeguts a Europa.

Possibles orígens asiàtics

A partir de la informació recollida en l’excavació s’ha determinat que aquest animal encara no es trobava en la seva edat adulta, en la qual hauria arribat a un màxim d’1,5 a 2 metres de longitud i uns 20 kg de pes. Malgrat ser el més gran conegut dins del seu subgrup fins ara, és probable que es tractés d’un animal carronyer o que es dediqués a caçar petits rèptils, mamífers o fins i tot insectes, ja que difícilment podria haver atacat animals molt més grans que ell.

«Tallem làmines molt fines de l’os fossilitzat i les observem al microscopi», ha detallat Sallés. «Les línies de parada del creixement de l’interior de l’os ens expliquen que aquest animal encara no era un adult quan va morir».

Segons l’estudi publicat a ‘Scientific Reports’, aquesta troballa s’ha convertit en la primera evidència de l’existència de jinfengopterígids a Europa, un subgrup de troodòntids d’origen asiàtic.

La seva presència al sud del Pirineu sembla reforçar la hipòtesi que a finals de l’època Cretàcica es van succeir diverses onades migratòries de dinosaures provinents d’Àsia i que s’instal·laven a Europa.

Escassetat de restes fòssils al Pirineu

Els investigadors, liderats per Albert G. Sellés de l’ICP, l’han batejat com a ‘Tamarro insperatus’, en al·lusió al tamarro, una criatura mitològica típica de la comarca catalana en la qual s’han trobat les restes i que, en l’imaginari popular, és extremament difícil de trobar. També per la traducció en llatí d’‘inesperat’, a causa de l’escassetat de restes fòssils de dinosaures carnívors que s’han trobat als Pirineus.