INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

AlphaZero: la nova màquina que aprèn de manera autònoma a guanyar-te

L'algoritme és capaç d'aprendre només a jugar a escacs, 'shogi' i 'go'

No necessita una programació prèvia, només saber les regles del joc

zentauroepp33105786 south korean go game fans watch a television screen broadcas171019085451

zentauroepp33105786 south korean go game fans watch a television screen broadcas171019085451 / JUNG YEON-JE

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El futur tecnològic està cada vegada més a prop. Fins ara coneixíem màquines programades per fer de tot i vèncer en tot. Però ara s’ha fet un pas més enllà. La revista 'Science publica un nou programa d’intel·ligència artificial capaç d’autoaprendre i vèncer: AlphaZero.

La majoria de programes d’intel·ligència artificial coneguts fins ara aprenien a base de la informació introduïda a partir d’experiències prèvies. Segurament recordareu la famosa màquina AlphaGo, programada per jugar al ‘go’, i que va acabar vencent els millors jugadors del món. O bé el programa d’escacs, ‘Deep Blue’, que va derrotar el campió del món humà Garri Kaspàrov. El que unia aquestes màquines era la necessitat de ser programades per jugar a un joc específic.

Ara, la firma DeepMind, matriu de Google, ha desenvolupat una màquina capaç d’aprendre de manera autònoma escacs, escacs japonesos i ‘go’, i guanyar sempre. L’anomenada com AlphaZero no necessita una programació prèvia. Partint de les regles del joc, només necessita pràctica i experiència. Aquest algoritme permet a AlphaZero ser autònoma, ensenyant-se a si mateixa a base d’errors i càlculs, per ser la millor i vèncer tots els rivals. El sistema va aconseguir vèncer els programes d’intel·ligència artificial especialitzats en aquests tres jocs més avançats després d’unes quantes hores d’autoaprenentatge.

Sobrehumà

Els investigadors van presentar AlphaZero, com un programa informàtic capaç "no només d’aconseguir un domini sobrehumà en alguns dels jocs de taula més complexos, sinó que també s’ensenya a si mateix a jugar-los sense coneixement previ, tret de les regles pròpies de cada joc".

Notícies relacionades

La màquina es va presentar a finals del 2017. Fa un any l’empresa va publicar un esborrany del que havia de ser AlphaZero, on ja es demostrava que seria capaç de derrotar tots els programes més avançats en jocs d’intel·ligència artificial. 

Fugaç

Ara es demostra que és així.L’entrenament d’AlphaZero és molt ràpid. Només va tardar nou hores a aprendre a guanyar als escacsDotze hores per jugar i vèncer als escacs japonesos. I, finalment, per al ‘go’, considerat un dels més complexos del món, va tardar 13 dies. En poques hores es va convertir en la millor màquina del món en aquests tres jocs de taula.