Equips preparats

La segona regata preliminar de la Copa Amèrica de vela de Barcelona, a punt a Jidda

VÍDEO: America's Cup Events (ACE)

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Tots els equips, els sis, sense excepció (finalment els nord-americans s’han decidit), s’entrenen des de fa diversos dies o setmanes en aigües del mar Roig. La segona regata preliminar de la Copa Amèrica de vela de Barcelona cita els sis equips a Jidda, Aràbia Saudita, on mesuraran novament les seves forces, com ja van fer a Vilanova i la Geltrú al setembre. Al costat de la Marina del port saudita, un formigueig constant d’operaris s’apressa aquest dimarts a acabar els últims detalls.

Com dos mesos enrere, els velers voladors de neozelandesos (Emirates Team New Zealand), defensors i organitzadors de la cita; britànics (Ineos Britannia); francesos (Orient Express Racing Team); italians (Luna Rossa Prada Pirelli); suïssos (Alinghi Red Bull Racing) i americans (American Magic) compartiran model, l’AC40, més petit i idèntic per a tothom, per comprovar la forma dels seus atletes. Els kiwis i anglesos sí que han sortit a l’aigua aquest dimarts per entrenar-se, malgrat que feia massa vent i hi havia un onatge que impedia provar aquests Fórmula 1 del mar en plenitud.

Instal·lacions del port saudita de Jidda on se celebren les regates preliminars de la Copa Amèrica de vela. /

Ian Roman / ACE

Més de 30 graus

La resta d’equips treballava en les bases provisionals construïdes per a l’ocasió. Com a Vilanova, es tracta de carpes on guarden els barcos, l’equipament, les veles... La temperatura aquests dies a Jidda supera els 30 graus, amb una humitat molt alta.

L’AC40 de l’equip Ineos Britannia s’entrena al port saudita de Jidda, on se celebra la regata preliminar de la Copa Amèrica de vela. /

Ian Roman / ACE

No obstant, a efectes d’aquest esport, el que importa és que la brisa marina bufi a partir de dimecres per entrenar per última vegada i que, de dijous a dissabte entre les 13.30 i les 15.30 hores, quan és la regata preliminar, ho faci amb prou nusos –entre 8 i 10– per competir (una cosa que va fallar en la primera) i arribar als 45 nusos de velocitat (gairebé 100 quilòmetres per hora) d’aquests velers punters en tecnologia.

Els suïssos, preparats

El canya de l’Alinghi Red Bull Racing, Arnaud Psarofaghis, ha assegurat que se senten «preparats» perquè han treballat «molt dur en punts específics que identifiquem en la primera preregata», ha exposat. «També hi havia altres coses que volíem provar en l’AC40. Hem aconseguit posar en pràctica molts petits detalls que, espero, donaran els seus fruits aquesta setmana en el camp de regates».

El veler francès d’Orient Express Racing Team s’entrena al port saudita de Jidda, on se celebra la regata preliminar de la Copa Amèrica de vela. /

Ian Roman / ACE

Malgrat que emportar-se el triomf a l’Aràbia Saudita només representarà un lleuger avantatge a les sortides de les regates dels ‘challengers’ durant la Copa Amèrica de vela del pròxim estiu a Barcelona, l’objectiu d’aquests equips és guanyar sempre: per prestigi, per augmentar la seguretat en si mateixos, per batre l’‘enemic’ ... 

Vuit regates de flota

En l’última ocasió es va confirmar el bon estat de forma dels neozelandesos i americans (previsible), però es va produir la sorpresa amb els francesos i britànics, en el primer cas per la seva brillant competició i, en el segon, pel contrari. Ineos Britannia va prendre nota d’aquest fracàs, com van admetre els seus responsables, i és probable que al mar Roig no els passi igual.

Uns nens en una classe de vela al port saudita de Jidda, on se celebra la regata preliminar de la Copa Amèrica. /

Ian Roman / ACE

Durant aquests tres dies se celebraran vuit regates de flota (tots contra tots) i, després de sumar els punts aconseguits en cada una d’elles, dos equips aniran al ‘match race’ final de dissabte a la tarda, amb entrega de premis final.

I després, contra el gran

Serà l’última vegada que competeixin amb l’AC40, que quedarà ja només per entrenar al Port Vell de Barcelona i, més endavant, per a la competició de dones i joves. Els sis equips treballaran a partir de llavors a fons per dissenyar el millor prototip de l’AC75 que arrabassi el títol a Emirates Team New Zealand.

La tercera i última preliminar, a partir de finals d’agost, ja serà amb el barco ‘gran’.