Smart City Expo

Un bus autònom circula durant 10 dies a Montjuïc

Altres unitats circulen en circuits concrets en ciutats de Suècia, Noruega, Finlàndia, Alemanya i Holanda, segons Karsan, l’empresa turca que el desenvolupa.

Un bus autònom circula durant  10 dies a Montjuïc
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Barcelona estrena aquests dies el seu primer autobús autònom de TMB circulant pels carrers, coincidint amb el congrés Smart City. Recorre un trajecte de 10 minuts per Montjuïc, entre la plaça de Dante i l’Estadi Olímpic. Durant els pròxims nou dies, el ciutadà que el vulgui provar hi podrà pujar, sense necessitat de pagar bitllet, entre les nou del matí i les set de la tarda, per recórrer les sis parades del trajecte de 10 minuts fins a l’Estadi Olímpic.

L’autobús, de 52 places i vuit metres de llarg, funciona sol, però tindria més efecte visual si no fos perquè en tot moment un conductor està assegut davant el volant i, tot i que no el toca, s’encarrega de garantir que tot va bé. "El nivell d’autonomia és de grau quatre en una escala de cinc", explica el director general d’autobusos de TMB, Jacobo Kalitovics. El màxim implica la desaparició del control humà en el vehicle.

"La tecnologia de la conducció autònoma comença a ser sòlida. A mesura que es vagi implementant partint d’aquestes experiències i veiem la fiabilitat dels sistemes veurem si s’accelera o no", afegeix Kalitovics.

Ahir, en un dels primers trajectes del dia, l’autobús viatjava ple de passatgers. En algun moment va frenar bruscament, quan un altre vehicle es va interposar en el camí. Un conductor hauria frenat menys bruscament per evitar l’improvisat obstacle. La màquina se n’assegura, tot i que això impliqui aquest sotrac.

L’autobús autònom. | JORDI COTRINA /

.

L’autobús pot arribar als 40 quilòmetres per hora i capta el que passa mitjançant sis sistemes diferents, com explica Ángel Luis Estrella, portaveu de l’empresa turca Karsan, que l’ha desenvolupat. A través del satèl·lit s’indica la seva situació, compta amb un radar de polsos làser i un altre d’electromagnètic, càmeres per captar imatges i d’altres de tipus termogràfic per conèixer la temperatura, així com sensors d’ultrasò per facilitar maniobres com l’aparcament.

Després d’invertir durant quatre anys en el vehicle autònom, des del 2024 Karsan comercialitza l’autobús autònom per implantar-lo a les urbs. El model circula també en circuits molt concrets en ciutats de Suècia, Noruega, Finlàndia, Alemanya i Holanda, assegura Estrella, que indica que un dels seus usos és el transport de passatgers a l’aeroport.

Futur sense conductor

"A les ciutats, en el futur el bus anirà sense conductor, però connectat a un centre de control on un operari estarà al comandament d’una desena de vehicles. En cas que el vehicle quedi aturat per una avaria o una incidència, amb un palanca de control podrà maniobrar-lo", explica Kalitovic.

Per a la generalització de la mobilitat autònoma, no obstant, falta superar molts obstacles. Les ciutats s’han de preparar per al vehicle autònom i cal adaptar l’entorn normatiu i legislatiu. Un dels problemes és que no hi ha una regulació europea i per implantar qualsevol iniciativa les empreses han de tractar amb cada país de forma separada. També és sobre la taula, sense resoldre, el debat sobre la responsabilitat en cas d’incident. El sector de les assegurances discuteix amb tots els agents implicats la resposta més idònia, si s’ha d’assenyalar el fabricant, el cotxe o l’humà.

En el cas de l’autobús que circula per Montjuïc, encara ha d’aprendre: "L’hem posat en marxa tan sols 10 dies després de l’inici de les proves de circulació per Montjuïc, quan normalment es requereix un mes en un entorn concret", explica el portaveu del fabricant, que indica que en els pròxims dies el bus sabrà conduir de forma més suau.

Notícies relacionades

Preparar-se per al que ve

La implantació del vehicle autònom no té marxa enrere, segons coincideixen a afirmar un gran nombre d’experts reunits en la Smart City Expo. El transport públic pot ser un dels serveis més afectats pel caos que, segons l’opinió de l’investigador principal sobre Mobilitat del Massachusetts Institute of Technology (MIT), David Zipper, generarà l’adopció massiva de la mobilitat autònoma a les ciutats. Zipper va protagonitzar la sessió d’obertura del congrés Tomorrow Mobility, en la qual va alertar que les urbs s’han de preparar ja per al que ve, que pot ser "desastrós" perquè provocarà una "aclaparadora congestió" als carrers de les ciutats. Zipper recepta com a solucions pagar per circular per les ciutats tant per al vehicle autònom com per als robotaxis i imposar multes mitjançant càmeres per detectar incompliments. En l’aspecte positiu, la generalització de la mobilitat autònoma implicarà la reducció de places d’aparcament i l’alliberament d’espai.