L’obertura de pisos turístics creix a les ciutats veïnes de Barcelona
Un informe de la diputació constata que, malgrat l’augment a les zones més pròximes a la capital, el nombre global de propietats de lloguer vacacional s’ha reduït un 9%.
L’oferta d’allotjaments no tradicionals, que inclou diferents modalitats de lloguer vacacional (des d’apartaments i cases senceres fins a viles o vaixells), ha crescut de manera significativa en els últims cinc anys a les localitats del Barcelonès (tret d’en la capital), amb un augment del 37,3%, i en el Vallès Occidental, on ha registrat una alça del 22,8%, segons recull l’informe Anàlisi dels allotjaments no tradicionals a la Regió de Barcelona elaborat pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona (LABturisme). Al Baix Llobregat, l’increment ha sigut una miqueta més tímid, d’un 12% en el nombre de places disponibles entre el 2023 i 2025.
Les dades més recents, corresponents al mes d’agost passat, mostren que les plataformes que comercialitzen en línia aquest tipus d’allotjaments ofereixen un total de 10.600 propietats i 59.434 places al territori conegut com a Regió de Barcelona i que correspon a la província barcelonina excepte la capital. Així, mentre entre 2020 i 2022 es va produir una caiguda d’un 30% en el nombre de propietats i del 32% en places, fruit de les restriccions que es van aplicar amb la irrupció de la covid-19 i de la consegüent caiguda del turisme, a partir de 2023 s’ha observat una recuperació progressiva que, malgrat tot, continua sent encara lleugerament inferior als nivells prepandèmics.
L’informe constata, com passa també amb l’allotjament tradicional, que les comarques de costa concentren la major part de l’oferta: tres de cada quatre propietats (76%) i set de cada 10 places (70%). El Maresme (24,2%), el Garraf (20,4%) i el Barcelonès (19,7%) concentren prop de dos terços dels allotjaments no convencionals. Pel que fa al nombre de places, el Maresme (25,9%) i el Garraf (20,8%) mantenen el lideratge, mentre que el Barcelonès presenta una proporció més moderada de places (12,2%). En l’extrem oposat, se situen comarques com per exemple el Moianès (0,5% en propietats i 1,4% en places), l’Anoia (1,5% i 2,9%) o l’Alt Penedès (2,5% i 3,9%).
Regulació
Les poblacions més pròximes a la capital catalana han vist com en l’últim lustre augmentava aquesta oferta, auspiciada, en bona part, per la prohibició de noves obertures a la ciutat i per l’anunci de l’alcalde Jaume Collboni de derogar 10.000 llicències ja existents, altres comarques com el Garraf, el Maresme o Osona han registrat descensos de propietats i de places. Amb tot, el territori que ha experimentat la caiguda més gran ha sigut el Berguedà, amb una reducció del 34,1% en els últims cinc anys.
En global, a les comarques de Barcelona (de nou la província, sense la ciutat de Barcelona), el nombre de propietats dedicades a turisme vacacional ha disminuït un 9,2%, mentre que el de places disponibles s’ha retallat en un 19,5%. L’informe analitza l’oferta des de gener de 2019, i amb periodicitat mensual, a partir dels anuncis publicats a les quatre grans plataformes de comercialització en línia d’allotjaments turístics: Airbnb, Booking, Vrbo i Tripadvisor.
Notícies relacionadesLa classificació per tipologies d’aquests allotjaments mostra que gairebé la meitat (45%) de les propietats ofertes són apartaments (suposen el 59,6% de les places disponibles), però també destaquen les cases (36,2% de les propietats i 25% de les places) i les viles (8,4% de les propietats i 4,2%). Altres tipologies com xalets, vaixells, cases adossades o de convidats, entre d’altres, suposen menys del 4% de l’oferta.
En general, els percentatges d’ocupació mitjana a l’allotjament no tradicional són entre el 55% i el 65% en els mesos de temporada alta estival, és a dir el juliol i l’agost; entre el 40% i el 50% a la primavera i entre el 30% i el 40% en tardor i hivern. L’estudi constata, així mateix que, si bé la pandèmia va suposar una ruptura de tendències i semblava que el 2022 es començava a parlar de recuperació, els dos últims anys, 2024 i 2025, s’ha registrat un lleuger descens en alguns mesos.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La festa de Lamine Yamal a Luz de Gas
- Protecció Civil insta a tenir un kit d’emergència a casa
- Nova causa judicial L'Audiència de Barcelona ordena investigar Joan Laporta per estafar 100.000 euros a una inversora
- Per sobreviure 72 hores ¿Què ha de tenir el kit d’autoprotecció recomanat pel Govern als catalans?
- ACTUALITAT BLAUGRANA Guardiola, sobre la possibilitat de tornar al Barça a la llotja: «¿De què, de president, de corbata? Va home, va»
- Poc temps, grans resultats: el consell de l’expert que trenca mites del gimnàs
- 250 km de pistes d’esquí alpí Neus catalanes presenta la nova temporada d'esquí
- Nova causa judicial L'Audiència de Barcelona ordena investigar Joan Laporta per estafar 100.000 euros a una inversora
- Concentracions clandestines Curses de cotxes il·legals sense carnet ni ITV: posen 38 denúncies a Avinyó i Talamanca
- Al Congrés El PSOE esquiva el veto de Junts i aprovarà la llei de lloguers temporals amb la resta de socis
