BCN cedeix per primera vegada la publicitat de 2.000 autobusos
En el contracte, per un valor de 32,5 milions d’euros, només hi ha un col·lectiu d’anunciants a qui se’ls sol·licita expressament el pagament per endavant i al comptat: els partits polítics.
Un cartell publicitari que es vagi movent per la ciutat és un gran reclam per a empreses de tot tipus. Ho saben els anunciants i ho sap l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que per primera vegada ha unificat la cessió de la publicitat dels autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els que circulen per l’entorn de la capital catalana. En total, prop de 2.000 vehicles l’administració dels quals ha sortit a concurs públic per uns 32,5 milions d’euros. Es dona el cas que els primers els gestiona TMB de manera directa, mentre que els segons estan en mans de companyies privades per la via de la gestió indirecta.
El contracte és per als pròxims quatre anys amb un més de possible pròrroga. El proveïdor que aconsegueixi el pastís tindrà a les seves mans prop de 2.000 teles amb rodes sobre els quals poder col·locar publicitat. Del total, 1.166 són de TMB i 837 formen part de la flota purament metropolitana. Un centenar d’aquests, no obstant, queden fora de la licitació, perquè l’empresa pública els reserva per a la promoció de l’administració. Si algú té curiositat sobre les tarifes, tal com marquen les bases del concurs, el cànon anual mínim garantit dels busos de TMB és cinc vegades superior al de les línies supramunicipals. ¿I quin tipus d’empreses solen postular-se? Són noms que potser els sonin: Promedios (actual concessionària de TMB), Clear Channel (gestor del Bicing entre 2007 i 2019) i JCDecaux, un nom habitual a les marquesines publicitàries.
Joaquim Balsera, director de màrqueting de TMB, considera molt positiu que s’hagi "homogeneïtzat" tota la publicitat, ja que molts dels busos de l’AMB de gestió indirecta també entren a la ciutat, de la mateixa manera que els vermells també surten del terme municipal de la capital catalana. No només s’esperen més beneficis, també es muscula la idea de la Gran Barcelona, aquest karma de vegades més teòric que pràctic, el de concebre l’Àrea Metropolitana de Barcelona com un sol ens.
El que es pot i no es pot anunciar queda molt clar en la llarga llista de documents agafats a la licitació pública, que es tanca el 4 d’octubre. Serà l’empresa adjudicatària la que haurà de vetllar pel compliment de la normativa de campanyes publicitàries, on TMB marca les línies vermelles. Explica Balsera que han quedat molt enrere els petits anunciants, el comerç de barri. Ara són "grans marques que, sobretot, aprofiten els autobusos per llançar un nou producte. També estan permeses les campanyes institucionals i, en vigílies d’eleccions, les realitzades per partits polítics.
Control previ
De manera expressa, TMB prohibeix les campanyes "dirigides a nens o adolescents de clara influència negativa sobre ells", les webs per a adults o els anuncis que tinguin a veure amb la pornografia, la prostitució o la venda de mascotes. Tampoc s’accepten missatges sexistes, amb "idees o estereotips que puguin resultar denigrants". I no tenen cabuda els "anuncis ideològics, sobre creences individuals" o els que puguin "incitar comportaments que perjudiquin el medi ambient".
Notícies relacionadesSobre l’alcohol, el document inclou la legislació sobre publicitat, que no acaba de deixar gaire clar l’abast que aquests productes poden tenir al xassís d’un bus urbà. Tot i així, dictamina que poden aparèixer les begudes de menys de 23 graus però, en qualsevol cas, prossegueix el text, és "preferible declinar aquestes campanyes que no es poden identificar de manera directa com a legals sense que generin dubtes i interpretacions". En resum, problemes, els justos. Quant al tabac, hi ha menys debat: totalment prohibit, inclosos els cigarrets electrònics. El mateix amb els jocs i les apostes.
En períodes electorals, els partits polítics podran disposar del material mòbil durant dues setmanes, amb un màxim per partit de 125 autobusos. Resulta curiós comprovar que és l’únic apartat sobre els potencials clients en el qual es fa referència a l’abonament del servei: "El pagament es farà al comptat i per endavant". I les creativitats hauran de ser presentades per endavant, per ser aprovades abans que els autobusos surtin al carrer. Un no pot fiar-se de qualsevol.
- Barcelona, protagonista La compra més gran al passeig de Gràcia des del 2017
- MOBILITAT COMPARTIDA Territori estudia tres opcions per a l’estació d’autobusos a la Diagonal
- Col·lectius vulnerables a catalunya Els diagnòstics de discapacitat intel·lectual en nens es multipliquen
- Demora en el cotxe elèctric La Generalitat injectarà més ajudes a Chery pel retard de la producció
- La temporada blanc-i-blava Darder, d’ídol a "traïdor"
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- La cursa electoral Així estan les enquestes als Estats Units: Biden, Trump i les primàries republicanes
- RESTAURACiÓ L’italià on començar la festa
- D’ORIGEN XINÈS On menjar ‘gyozas’ d’alt nivell a Barcelona
- MOSTRA 165 anys de la festa major d’Hostafrancs