TMB tancarà el 2024 amb tres línies de bus 100% elèctriques
L’H12, com ja passa amb l’H16 i la V15, tindrà tots els seus vehicles endollables, amb punts de càrrega ràpida situats en els extrems de la ruta.
L’any 2050 queda lluny, però entre una cosa i l’altra passen els mesos i els lustres i la meitat del segle està a la cantonada. Aquest és l’any en el qual a la Unió Europea s’ha imposat la descarbonització de la mobilitat, és a dir, que els vehicles deixin d’emetre gasos contaminants. A Barcelona, l’empresa TMB no vol que la cosa l’agafi desprevinguda i ahir va presentar la que serà la tercera línia de bus 100% elèctrica. Serà l’H12, la que creua tota la Gran Via des de l’Hospitalet fins a Sant Adrià de Besòs. Abans ja van recórrer aquest camí l’H16 i la V15. L’any 2024, si res ho impedeix, TMB acabarà amb el 25% de la flota de la companyia de zero emissions, un total de 242 autobusos.
Al barri del Gornal, on la Gran Via gairebé es torna autopista, es van citar la tinenta d’alcalde d’Urbanisme i presidenta de TMB, Laia Bonet, i l’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, que no només comparteixen partit polític (PSC), sinó també la vocació. Tots dos van deixar clar "apostar per la mobilitat sostenible, que és el que la ciutadania exigeix". "Els discursos s’han d’acompanyar de coherència", va resumir el regidor.
En el dia d’avui, 11 busos de l’H12 (en total són 20) ja són 100% elèctrics i es recarreguen als carregadors ràpids instal·lats en els extrems. Tan sols cinc minuts són suficients per carregar el 90% de la bateria. De nit, a la cotxera de la Zona Franca, per balancejar la càrrega, s’utilitza la de lenta absorció. Abans que acabi el 2024, tots els vehicles d’aquesta línia seran 100% elèctrics, després d’una inversió d’una mica més de 16 milions.
Fons europeus
TMB preveu incorporar aquest 2024 un total de 38 busos elèctrics, i, segons va destacar Bonet, "l’any acabarà amb un 25% de la flota elèctrica". Seran 196 busos totalment elèctrics i 46 d’hidrogen. En aquestes 38 adquisicions s’inclouen les 24 unitats que l’Ajuntament de l’Hospitalet ha adquirit a través dels fons europeus Next Generation.
Els carregadors van a càrrec d’Endesa i han costat a TMB 1,3 milions d’euros. La companyia elèctrica, que va instal·lar el primer carregador de bus el 2015 i ja van per la quarta generació de l’invent, va patir un robatori de coure a la parada del Gornal, cosa que va retardar dos mesos l’obra. Explica un conductor de TMB que per acoblar el pantògraf a la campana, des d’on es rep l’energia, "fa falta pràctica, però aprens ràpid". En el cas de no encertar al 100%, assenyala un tècnic d’Endesa, la manguera té cert joc, d’uns 20 centímetres, cosa que permet encertar amb més facilitat. La càrrega, tot i que no hi ha perill, es realitza sense passatge a l’interior del vehicle.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jorge Ponce: "N’hi ha que han perdut més que ‘El hormiguero’ amb l’arribada de ‘La revuelta’
- Copa Amèrica-BCN ¿I ara què?
- Mà dura Meloni aprova per decret el trasllat d’immigrants a Albània
- Guardons de l’ATA Saiz: «Els autònoms podran compaginar l’activitat amb la pensió»
- Reacció El Govern qualifica el menyspreu de "gravíssim"
- Inici de la lliga dels EUA L’NBA del pare, el fill i Jordi Fernández
- Bàsquet El Barça perd Laprovittola per a tota la temporada
- Protagonistes al juny a Wembley El Reial Madrid i el Dortmund reediten l’última final com una pel·lícula d’espies
- El gran inici blaugrana a la lliga La ‘màquina’ golejadora de Flick
- Apunt Dissabte hi ha concert