BCN reorganitzarà el pas de busos i tramvies per la plaça de les Glòries

La principal entitat d’experts en transport públic, la PTP, adverteix que els canvis per desembarassar el futur parc provocaran viatges menys eficients i obres milionàries innecessàries.

BCN reorganitzarà el pas de busos i tramvies per la plaça de les Glòries

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El projecte de la plaça de les Glòries, que en el futur es convertirà en un dels parcs urbans més grans de Barcelona (només superat per la Ciutadella), inclou una sèrie de canvis que per ara han passat desapercebuts però que poden tenir un gran impacte, per exemple en el transport públic. És el cas de la continuïtat del tramvia cap al Besòs, que ara ofereix un doble ramal: Gran Via i Diagonal. La idea de l’ajuntament és eliminar el traçat que puja directament cap a la Gran Via des de Glòries, de manera que vagi per la Diagonal i pugi després pel carrer de Ciutat de Granada.

L’estudi informatiu del projecte ha esgotat fa uns dies el període d’exposició pública. Entre les al·legacions que hi ha hagut, la de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), que ha presentat un extens informe. Hi fa una inquietant conclusió: vist això, potser és molt millor no fer res. L’ajuntament, en canvi, al·lega que és la millor opció.

L’administració competent en aquest assumpte és l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que és la que s’encarrega de desenvolupar qualsevol obra ferroviària. Però qui decideix, al tractar-se d’espai públic urbà, és el consistori. Aquest diari ha preguntat a l’ATM, que ara està dirigida per Manuel Valdés, que durant dos mandats va ser el gerent d’Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Encara que coneix molt bé el projecte, ha preferit delegar en el govern local.

Daniel Pi i Ricard Riol, dos dels primers espases del PTP, expliquen els detalls de la seva oposició al que està planificat i hi aporten dos elements. Primer, que desviar les línies T5 i T6 cap a la Diagonal per després arribar a la Gran Via per Ciutat de Granada farà que els passatgers perdin tres minuts per viatge i que els trens circulin 3.700 hores de més a l’any. Per recórrer 695 metres, segons els càlculs de la PTP i per culpa dels nous girs, es necessitaran gairebé sis minuts. I segon, que l’usuari percebrà com a lent el Tram i l’esborrarà de les seves preferències per a la mobilitat diària.

Perquè s’entengui millor, resumeixen: el temps que s’inverteix a recórrer tres parades (entre Ca l’Aranyó i el Maresme/Fòrum) serà el mateix per cobrir-ne només una. "De cap manera es té en compte l’eficiència del Tram o del bus H12", lamenten.

Un portaveu de l’ajuntament afirma que la solució de passar les vies per Ciutat de Granada "permet una sola entrada de vies a la plaça cap al nou intercanviador". Aquesta opció, afegeix, "simplifica la regulació semafòrica del carrer de Badajoz i l’accés a les Glòries".

La PTP, en canvi, té la sensació que els urbanistes han guanyat els enginyers a l’ajuntament. "No s’entén de cap altra manera", afirmen. La necessitat de maridar vianants, tramvia i autobús, però també el desig que la postal del parc de la Canòpia sigui al més diàfana possible, ha fet que el projecte de connexió del tramvia cap al mar se simplifiqui en un sol ramal. Això obliga a fer que es divideixi en ramals fora de l’àmbit de la plaça. Afecta igualment els passejants, ja que a la Diagonal serà necessari creuar la rambla per pujar cap a la Gran Via.

Pressupost i obres

Notícies relacionades

L’alternativa que vol impulsar l’ajuntament, explica la PTP, té, a més de la pèrdua de temps de viatge, un doble problema que no és cosa menor. El pressupost no serà inferior, diuen, a 20 milions d’euros. I les obres obligaran a tallar les tres línies del Trambaix durant mesos. Una intervenció, a més, que es produiria després de l’esperada estrena del ramal fins a Verdaguer, la primera fase de les dues que han de portar el tramvia fins a Francesc Macià.

La PTP planteja com a alternativa mantenir el ramal de la Gran Via i, per evitar interferències amb l’H12, que el bus vagi per la Diagonal en sentit Besòs i pugi a la Gran Via per Llacuna, i que cap a Glòries vagi per la Gran Via i baixi per Ciutat de Granada per arribar a la gran plaça per la Diagonal. En qualsevol cas, tot el que proposa ho concentra a la plaça, que és el lloc triat per al gran intercanviador.