El bus esborrat per Google Maps quadruplicava la mitjana de viatgers

El 115, la línia que puja al parc Güell, va acumular el 2023 gairebé el 20% del total de viatges fets per les 23 línies del Bus de Barri de TMB. Molts dels usuaris eren turistes.

El bus de barri 116, al costat de lentrada del Park Güell, on somple de turistes abans diniciar el descens. / MAITE CRUZ

El bus de barri 116, al costat de lentrada del Park Güell, on somple de turistes abans diniciar el descens. / MAITE CRUZ

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El servei de transport públic Bus de Barri de Barcelona va acumular el 2023 un total de 4.760.790 validacions, una xifra molt respectable que està molt lluny dels prop de 200 milions de viatges fets per la resta de línia regulars d’autobús de TMB i a anys llum dels 440 milions del metro.

El Bus de Barri és un sistema de transport de proximitat amb 23 línies molt desiguals en les quals es prioritza el servei públic per sobre de la solvència econòmica. Entre aquestes línies destaca sobre manera el 116, el bus que puja al parc Güell i que aquests dies ha saltat als titulars després que l’ajuntament aconseguís que Google Maps l’eliminés del seu mapa perquè els turistes no el trobessin entre les opcions per pujar al recinte de Gaudí. Les xifres de l’any passat confirmen que fregava el col·lapse: va multiplicar per quatre la mitjana de tot el Bus de Barri i va copar gairebé el 20% del total de viatges.

900.000 validacions

El 116 va registrar el 2023 prop de 900.000 validacions. El 129 (Penitents-el Coll) es va quedar en 42.500. Els que més a prop són del bus del parc Güell són el 111, que puja des de Vallvidrera fins al Tibidabo (495.500 viatges) i el 112 (Horta-Sant Genís). Aquests dos autobusos són l’exemple de les dues vides del Bus de Barri.

El 111 té parada al costat del funicular de Vallvidrera i puja fins al cim de Collserola, un dels llocs on es poden trobar les millors vistes de la ciutat, a més d’acollir també una autèntica joia: un dels parcs d’atraccions més antics de tot el món. És molt habitual veure en aquest bus de barri turistes que s’escapen de les clàssiques rutes del Gòtic i Gaudí.

El 112, en canvi, no té un especial atractiu per als forasters. No puja als búnquers del Carmel ni porta a llocs monumentals, però connecta barris de muntanya amb el metro (L3 i L5) i amb serveis com el mercat municipal o l’Hospital de la Vall d’Hebron.

Entre els menys utilitzats, a més del 129, que circula per la part nord de Gràcia, a un sospir de la frontera amb Horta-Guinardó, també hi ha el 131, que recorre els carrerons que envolten el Putxet (43.700 viatges), el 118 (Vallvidrera-Mas Guimbau), un servei bàsic per als veïns de les Planes, i el 113, que amb gairebé 50.000 validacions uneix la plaça de Pius XII amb el barri de la Mercè, al barri de les Corts.

Així doncs, mentre el 116 té una mitjana de 2.432 validacions diàries, el menys freqüentat, el 129, es queda en tan sols 117, més de 20 vegades menys que el del parc Güell. En el global de demanda, cinc línies (111, 112, 116, 114 i 127) copen prop del 50% de la demanda del total de 23 línies.

A l’octubre, més usuaris

Notícies relacionades

En l’anàlisi per mesos del 2023, el que més demanda registra és l’octubre, que registra un total de 481.492 viatges, 91.000 dels quals corresponen al 116, que va marcar la seva millor marca precisament aquest mes. El més tranquil és l’agost, quan els bitllets dispensats van ser una mica més de 275.000. La proximitat també fa vacances.

Amb una parada just davant de l’entrada del parc Güell, allaus de turistes col·lapsaven el bus de barri 116. Feia anys que els veïns es queixaven i l’Ajuntament de Barcelona va intervenir en l’assumpte i va aconseguir que des del passat 10 d’abril aquesta línia desaparegués al Google Maps i en altres aplicacions de mobilitat, cosa que n’ha reduït l’ús turístic.

Temes:

Barcelona Google