Els passejants guanyen terreny als ciclistes

Els visitants que van a peu són ja el 64% del total, tres punts més que el 2019, malgrat la irrupció de la bici elèctrica. Hi ha una raó lògica: els velocípedes tenen més acotat el terreny.

Els passejants guanyen terreny als ciclistes
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Collserola posa el terreny de joc i després cadascú elegeix com li treu partit. N’hi ha que pugen al parc natural a passejar o a córrer, d’altres van en bici. També hi ha els que hi van a llegir, a reflexionar, a festejar. O a buscar espàrrecs. Si es compleix la normativa, no n’hi ha uns de millors que d’altres. L’estadística demostra, no obstant, que cada vegada són més els que van a peu, en detriment dels ciclistes. Les xifres de visitants han tornat al camí d’una certa normalitat, la d’abans de la pandèmia, un moment que va suposar un boom de pujades al voltant de l’immens jardí metropolità pel desig de disfrutar d’aire lliure i per les prohibicions que marcaven els confinaments. Però el 2023 ja està, amb 5,1 milions de visitants, en registres similars als del 2019. Només un 2,91% per sobre. Amb una peculiaritat: la quota dels que van caminant, malgrat la irrupció de la bicicleta elèctrica, ha crescut respecte als que van a pedals.

El 2019, els que anaven a peu (en qualsevol de les seves modalitats) eren el 61,2% del total dels visitants, mentre que el 2023, aquest percentatge va escalar fins al 64,1%, la quota més elevada dels últims quatre anys. Hi ha una raó lògica: les bicicletes tenen acotat el terreny, ja que només poden circular pels camins de més de tres metres d’ample. Sembla que els quedi poc marge de maniobra, però el cert és que disposen de més de 280 quilòmetres de pistes. Tenen absolutament prohibit, això sí, els petits senders i les denominades trialeres les bicis de descens estan vetades (per a l’ús per al qual es van crear) i la seva velocitat no pot superar els 20 quilòmetres per hora.

Notícies relacionades

Ciclistes masculins

Més enllà del percentatge que representen, també l’estadística demostra que els que van a peu creixen per sobre dels que pugen en bici. Passejants i corredors són un 19,4% més que el 2019 mentre que els ciclistes han crescut un 6%. Una enquesta feta el 2019 per l’Observatori Català de l’Esport a usuaris de Collserola revela que la immensa majoria dels que pugen en bici són homes. Multipliquen gairebé per quatre a les dones que pedalen, mentre que elles accedeixen més a peu que ells. Es compensa amb el cotxe: els homes condueixen més per acostar-se el màxim possible a les entranyes del parc natural i seguir, segurament, a peu.

Temes:

Bicicletes