Infraestructures
L’aeroport de Sabadell reclama més inversions
La Cambra de Comerç de Sabadell exigeix modernitzar la infraestructura, l’alcaldessa Marta Farrés hi dona suport i els ecologistes adverteixen de riscos ambientals.
L’aeròdrom fa 24 anys que espera un pla director necessari per abordar la millora

La discussió sobre el futur de l’aeroport de Sabadell (Vallès Occidental) recorda inevitablement la del Prat de Llobregat. No obstant, mentre l’un espera el calendari definitiu després d’arribar a un acord entre el Govern i Aena fa just tres mesos, l’altre es manté en un segon pla, amb un pla director aprovat el 2001 que no s’ha executat mai. Dues dècades després, només s’han aixecat una torre de control i una nova terminal, fet que denuncia la Cambra de Comerç de la ciutat. La resta d’actuacions previstes –accessos, connexions ferroviàries, ampliació de la pista o el promès museu aeronàutic– encara esperen.
Per aquesta raó, la Cambra de Comerç de Sabadell ha decidit apujar el to i exigeix inversions immediates. "El 2001 es van aprovar 17 o 18 milions d’euros. Algunes coses es van fer, moltes d’altres no. Avui, el 2025, continuem parlant del mateix. És ridícul", afirma en declaracions a aquest diari el president de la Comissió d’Infraestructures de l’entitat, Pere Puig.
Amb més de 58.000 operacions anuals i unes 200 aeronaus basades als seus hangars, el de Sabadell és el segon aeroport espanyol en volum d’aviació general i un dels tres més importants d’Europa en aquest àmbit, segons l’estudi Cerdà publicat el 2021. Les instal·lacions acullen escoles de vol, tallers, serveis d’emergència i l’històric Aeroclub Barcelona-Sabadell, amb més de 1.000 socis i 10.000 hores de vol anuals. Crea 500 llocs de treball directes i presta servei a 6.500 passatgers a l’any.
Tot i així, la Cambra denuncia que es tracta d’un "gran oblidat" dins del mapa aeroportuari català, integrat per sis aeròdroms. "No se li ha donat mai la importància que es mereix, quan podria ser complementari al Prat i nucli d’un clúster aeronàutic català, com ja passa a Madrid o Sevilla", defensa Puig.
Desemborsament raonable
La institució reclama l’execució d’una bateria de mesures que, segons insisteix, no comporten un desemborsament desmesurat, el qual calculen d’una manera aproximada que seria d’uns 30 milions. Entre les mesures hi ha l’ampliació de la superfície industrial per acollir noves empreses vinculades a l’aviació, la connexió ferroviària amb l’estació de Sabadell Sud i enllaços directes amb l’AP-7 i la C-58, l’extensió de la pista per donar cabuda a vols corporatius i d’aerotaxi associats a grans esdeveniments internacionals com el Mobile World Congress o la fórmula 1, així com la millora de les condicions tècniques per operar més enllà de les hores de llum. La Cambra insisteix també a reactivar el projecte del Museu de l’Aviació de Catalunya, previst des de l’inici, i a reforçar el paper de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell.
Suport polític
L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés (PSC), recolza l’ampliació de la pista i recorda que al voltant de l’aeròdrom ja hi operen unes 60 empreses, que ocupen un miler de persones i facturen 190 milions a l’any. "L’aeroport és un actiu singular que no podem desaprofitar. És un generador claríssim de riquesa i progrés per al territori", assegura.
Farrés defensa que l’ampliació és compatible amb la sostenibilitat: "No parlem de grans avions comercials, sinó d’avionetes i helicòpters que contaminen menys. A més, el sector treballa en la transició energètica. Aquí es va fer el primer vol d’un avió elèctric a Espanya, i el hub ha de ser motor d’una aviació més sostenible". L’alcaldessa també posa el focus en la mobilitat: "El Portal Sud, ja en marxa, comportarà una millora dels accessos, amb carril bici, camí per als vianants i reforç de la connexió amb Sabadell Sud".
Oposició ecologista
Notícies relacionadesEl portaveu de la Campanya Contra el Quart Cinturó Isidre Soler rebutja frontalment l’ampliació: "La Cambra viu en el passat. Insisteix a créixer sense pensar en el canvi climàtic ni en la contaminació. L’aeroport pot prestar servei en formació i emergències, però no pot créixer ni en pista ni en volum de passatgers".
Soler recorda que l’àrea metropolitana ja va ser condemnada pel Tribunal de Justícia de la UE per incomplir els límits de contaminació. "Ampliar la pista en una ciutat que ja pateix elevats nivells de pol·lució és ignorar la realitat. L’única mesura raonable seria la connexió ferroviària amb Sabadell Sud, que permetria accedir en transport públic en lloc del cotxe". Els ecologistes reclamen un nou pla "adaptat a l’emergència climàtica, a la seguretat i al foment del transport col·lectiu", en lloc de recuperar un document aprovat fa gairebé un quart de segle.
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Entrevista amb el president d’ERC Oriol Junqueras: "Volem negociar pressupostos, però és imprescindible el nou finançament i l’IRPF"
- Batudes contra migrants La deriva repressiva de Trump inquieta als EUA: «Està utilitzant l’Exèrcit per fer complir les seves polítiques»
- Segona vida (16) Manuel Orantes: «Quan em van dir que vaig guanyar més partits en terra que Nadal no m’ho vaig creure»
- Traumes col·lectius Thomas Hübl, psicoterapeuta: "Una societat que no afronta els seus traumes els converteix en patrons invisibles"
- Mercat laboral Quatre de cada 10 empleades de la llar es jubilaran durant la pròxima dècada
- Programa de formació Bon Preu fitxa a la universitat els futurs gerents de les seves botigues
- Anàlisi Improvisació organitzada
- Dotze d’Octubre 3.700 persones es manifesten pel 12-0 a Barcelona