INFRAESTRUCTURES

El soterrament del tren a l’Hospitalet segueix en espera

Un any després que la ministra Sánchez assegurés que el projecte bàsic ja estava fet, el Govern confia a iniciar els tràmits per sotmetre’l a informació pública «el primer semestre del 2024»

S’enterraran 5,1 quilòmetres de vies i es construirà una estació intermodal a la Torrassa

El soterrament del tren a l’Hospitalet segueix en espera

ÀLEX REBOLLO

3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Falta menys d’un mes perquè es compleixi un any des que Raquel Sánchez, llavors ministra de Transport, va visitar l’Hospitalet de Llobregat per explicar les últimes novetats respecte al soterrament de les vies de tren al seu pas per la segona ciutat de Catalunya, una reclamació històrica que aspira a cosir els diferents barris de l’Hospitalet, però encara es desconeixen les dates exactes d’inici. Les obres es plantegen com una de les "més complexes" en matèria ferroviària, ja que s’han de portar a terme en un entorn densament urbanitzat, amb la coexistència de dues línies i amb una elevada densitat de trànsit.

Sánchez va presentar a principis de febrer del 2023 els últims avenços i va explicar que el projecte bàsic ja estava fet i que aspiraven a tenir acabat l’estudi informatiu a finals d’any. Ja entrats al 2024, el nou Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible, ara a càrrec d’Óscar Puente, indica a aquest diari que "continua treballant en l’estudi informatiu" per a les obres del soterrament.

Aquest estudi és un dels principals tràmits pendents perquè el macroprojecte comenci a veure la llum després d’anys de promeses. Una vegada es finalitzi, s’haurà de sotmetre a informació pública per poder portar a terme la licitació i la consegüent adjudicació de les obres. Amb tot, des del ministeri remarquen que ara es treballa per tenir estudi informatiu "dins del previst", sense aventurar encara data, i que, una vegada conclòs, s’iniciaran els tràmits administratius per sotmetre’l a informació pública "el primer semestre del 2024".

No és l’únic gran projecte urbanístic i de mobilitat que aspira fer passos importants al llarg d’aquest 2024. El PDU Biopol Granvia encara s’ha d’aprovar de manera definitiva i, tot i que en un primer moment també s’esperava abans que s’acabés el 2023, ara es preveu que tiri endavant en algun moment a principis d’aquest 2024.

Mil milions d’euros

Sobre el soterrament de les vies, des del ministeri van explicar que des del 2020 s’havia estat treballant en paral·lel en els projectes bàsics i constructius.

Tot i que la realització del projecte bàsic i el constructiu sol fer-se una vegada ha tirat endavant l’estudi informatiu, en el cas del soterrament de les vies a l’Hospitalet se’ls va donar prioritat amb l’objectiu d’"anticipar problemes, garantir la seva viabilitat i no haver de tornar després a la casella de sortida", segons va explicar l’exministra Sánchez en la seva visita a la ciutat, donada la dimensió i complexitat que suposa l’obra.

Així, l’actuació tindrà un pressupost estimat d’uns 1.000 milions d’euros, suposarà enterrar 5,1 quilòmetres de vies de les línies R2 i R4 i construir una estació intermodal a la Torrassa amb la intenció d’ajudar en la descongestió de l’estació de Sants.

Descongestiu

L’Hospitalet acull l’R2, la línia de Vilanova –la que entra per Bellvitge-, i l’R4, la línia de Vilafranca –la que recorre la part nord de la ciutat–. Amb la configuració actual, els trens de l’R4 que surten de Plaça Catalunya, després de passar per Sants i l’Hospitalet, només poden anar en direcció a Vilafranca; per la seva banda, els trens que surten de Passeig de Gràcia, després de passar per Sants, només poden anar a la línia de la costa de Vilanova.

Amb la "ròtula" ferroviària que preveu instal·lar-se junt al soterrament de les vies, des del ministeri explicaven el febrer del 2023 que la nova infraestructura permetrà articular un "nou model" que permeti, en cas que l’operador ho consideri necessari, que els trens procedents de la costa puguin dirigir-se cap a l’estació de Plaça Catalunya i els procedents de l’estació de l’Hospitalet o de la línia Vilafranca puguin dirigir-se a la de Passeig de Gràcia.

Notícies relacionades

A més, el projecte bàsic del soterrament preveu també habilitar una tercera via de tren –també soterrada– perquè els regionals procedents de la costa no hagin de parar a l’espera que circuli algun tren de Rodalies a les futures estacions de Bellvitge i de la Torrassa i, per tant, "agilitzar el servei ferroviari".

També amb l’objectiu d’intervenir en la descongestió ferroviària de l’àrea metropolitana, el projecte planteja la implementació d’una tercera via d’accés a l’estació de l’Hospitalet perquè els trens entrants no hagin d’esperar-se a pocs metres de l’estació a l’espera que un comboi surti per poder accedir-hi.

Temes:

Sants