TIBIDABO

El parc d’atraccions del Tibidabo renova el servei de bus llançadora

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2024 es compleixen 15 anys de l’estrena del bus llançadora fins al Tibidabo, un servei públic que es va idear per deixar enrere aquesta imatge tan vetusta dels marges de la carretera atapeïts de cotxes aparcats de qualsevol manera. No s’ha de ser gaire vell per recordar-ho. Passava des de l’encreuament de l’Arrabassada cap al parc d’atraccions, o des de Vallvidrera, per la serpentejant carretera BV-1418. Llavors, el 2009, el 60% dels visitants hi arribaven en vehicle privat, per un 40% que ho feien utilitzant el funicular inaugurat el 1901. Avui dia aquests percentatges s’han intercanviat, amb un 58% de mobilitat col·lectiva per un 42% de cotxes (el cim manté un aparcament amb capacitat per a 500 turismes). Ara l’ajuntament acaba de licitar per 3,6 milions d’euros l’explotació, durant cinc anys, de les dues línies de bus que deixen els clients a la plaça del Doctor Andreu per acabar el seu recorregut en la nova Cuca de Llum, estrenada el juny del 2021.

El parc d’atraccions del Tibidabo renova el servei de bus llançadora /

Collserola sempre ha sigut una irònica anomalia quant a la mobilitat. Mentre a la ciutat s’imposen amb molta diferència els que van a peu o en transport públic, a la muntanya, si el destí és el Tibidabo, el cotxe manté un pes important. Té una lògica orogràfica (no hi ha metro ni tampoc arriba una línia regular de bus fins al cim) que alhora converteix el parc d’atraccions en un dels més peculiars del planeta. És just recordar, però, i perquè ningú cregui que l’automòbil és amo i senyor del parc natural, que Collserola rep uns sis milions de visites anuals de gent (passejants i esportistes) que van a peu o amb bicicleta.

El concurs públic el convoca l’empresa BSM, la mateixa que explota el Tibidabo, el Zoo de Barcelona, les zones blava i verda d’aparcament i el servei del Bicing. Es busca una companyia que mantingui les dues línies ja operatives del denominat TibiBus. La primera (T2B Sant Genís), amb dos vehicles, tres en hora punta, té la seva base a l’aparcament de Sant Genís, molt a prop de l’Hospital de la Vall d’Hebron, funciona tots els dies d’obertura del parc i durant els caps de setmana i surt un bus cada mitja hora. Destinació: la plaça del Doctor Andreu per culminar el viatge amb la Cuca de Llum. Els clients poden deixar el cotxe en aquest punt per 4,20 euros (tot el dia). Tant el bus com el funicular van inclosos amb la compra anticipada de l’entrada del Tibidabo.

Si el funicular s’avaria

La segona línia (T2C Funibus), amb dos vehicles que passen cada 15 minuts, té el seu origen a la part més baixa de l’avinguda del Tibidabo, en el número sis d’aquest carrer. Aquest bus aparca no gaire lluny de la que era la parada del Tramvia Blau, el ferrocarril que porta cinc anys a l’espera d’un projecte que li permeti tornar a circular. El juny del 2020, quan es va inaugurar el nou funicular del Tibidabo –més ràpid i amb més capacitat– el consistori va decidir anul·lar el servei de bus fins al cim, de manera que les dues línies desemboquessin a la plaça del Doctor Andreu.

Notícies relacionades

Els vehicles de l’empresa concessionària no podran superar els tres anys d’antiguitat, hauran de tenir una capacitat mínima de 90 persones i hauran d’estar adaptats per a persones amb problemes de mobilitat. En el cas que la Cuca de Llum tingui una avaria, el concurs estipula que les dues línies de bus hauran de pujar els visitants fins al cim, com passava entre el 2009 i el 2020. El servei, tenint en compte els dies de funcionament del Tibidabo, està actiu entre 151 i 155 dies a l’any; es posa en marxa una hora abans de l’obertura del parc i deixa de circular una hora després del seu tancament.

El Tibidabo estrena llançadora per buidar la muntanya de cotxes titulava aquest diari el 5 de juny del 2009. A més del bus, l’any següent es va obrir un passeig per a vianants de poc més de dos quilòmetres des de Vallvidrera fins a l’Arrabassada, una obra de 700.000 euros (assumits per la Diputació de Barcelona, titular de la carretera BV-1418) que a més de generar un vial segur per a vianants, eliminaven bona part de l’espai destinat a l’aparcament furtiu. "L’objectiu és pacificar la muntanya, fer el lloc més amable per a tothom", va dir a aquest diari el llavors gerent de l’àrea d’Infraestructures, Urbanisme i Vivenda de la Diputació, Vicenç Izquierdo. No només a la ciutat es posen les coses complicades per al cotxe.

Temes:

Tibidabo