Les obres de l’L8 començaran després de Reis

Els treballs d’allargament entre Espanya i Gràcia, que culminaran entre el 2029 i el 2030, generaran afectacions a Gran Via, Urgell i travessera de Gràcia

Les obres de l’L8 començaran després de Reis

Marçal Guardiola

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després dels treballs previs, que han consistit a desviar els serveis d’aigua, sanejament, llum i gas afectats, la prolongació de l’L8 de Ferrocarrils comença després de Reis, el 8 de gener del 2024, l’obra ferroviària, que inclou un túnel de quatre quilòmetres, tres noves estacions i la remodelació de dues més. Venen per davant, o aquesta és la previsió del Departament de Territori, 58 mesos d’obra civil; després vindrà la col·locació de vies i catenàries, de manera que entre el 2029 i el 2030, les línies del Llobregat i l’Anoia i les del Vallès ja haurien d’estar connectades i amb els trens circulant pel cor de Barcelona. Tot, per un pressupost de 412 milions d’euros.

D’entrada no es veurà una gran activitat, però el cronòmetre sí que començarà a rodar perquè l’empresa adjudicatària compleixi amb els gairebé cinc anys previstos de treballs. Fins a l’estiu es veuran operaris i moviment a Gran Via amb la plaça d’Espanya, i en menor mesura, en els punts del Clínic, Francesc Macià i Travessera de Gràcia amb Via Augusta en els quals es construiran les noves estacions. A l’estiu la cosa s’intensificarà, ja que està previst que comenci l’ocupació del parc de Joan Miró, que a partir de finals del 2024 iniciarà dos anys i mig d’intens treball, ja que aquest serà el punt pel qual es retiraran amb camions les terres que escupi la tuneladora.

Carrers afectats

S’ha de veure de quina manera les obres afecten la rutina urbana, tant la veïnal i comercial com la vinculada a la mobilitat. Al carrer d’Urgell, per exemple, per on transcorre bona part de la galeria, la construcció de les estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià –a més de la sortida d’emergència, prevista a l’altura de Consell de Cent– obligaran a obrir un pou ferroviari. Es poden treure del cap els immensos esvorancs de la línia 9. Aquí es pot actuar de manera més quirúrgica, amb la qual cosa els orificis seran d’uns 20 per 40 metres, res a veure amb alguns de l’L9, que arriben a ser de 100 per 50 metres.

En qualsevol cas, quan arribi el moment, aquesta artèria veurà retallats els seus carrils de circulació, a més de les seves voreres. El detall s’anirà coneixent així que avanci l’obra. El que està clar és que el túnel arribarà a les estacions amb el pou ja fet, i amb les galeries dels baixadors ja perfilades. Si res ho impedeix, la tuneladora començarà a trepar a finals del 2025.

La parada del Clínic exercirà d’intercanviador amb l’L5 del metro de Barcelona, mentre que la de Francesc Macià serà al costat del Trambaix (i en un punt molt cèntric de tota la xarxa tramviària, una vegada estiguin units els dos ramals) i la de Gràcia maridarà amb les línies de Ferrocarrils que van al Vallès i als peus del Tibidabo. Territori estima que tindrà una demanda anual de 19,5 milions de viatges diaris, però no només això: la línia Llobregat-Anoia passarà de 23,7 a 38,2 milions de validacions, 14,5 milions de noves entrades.

Després d’analitzar diferents alternatives, el projecte ocuparà, tal com estava previst, el parc de Joan Miró, decisió que va generar l’immediat rebuig dels veïns de la zona. Finalment, no obstant, s’ha reduït la zona afectada, de manera que es passa dels 8.800 m2 previstos als 5.300 m², un 40% menys, cosa que suposa un 12% de la superfície total del jardí. Quant als arbres, se’n talaran 118, 60 menys que els 178 previstos en el pla inicial.

Notícies relacionades

De l’anterior projecte s’ha eliminat una zona de provisió de material el destí de la qual encara no està clar. No és una cosa menor, ja que es tracta de més de 2.000 m2 que hauran d’instal·lar-se en algun lloc no gaire llunyà de la plaça d’Espanya. I la reducció de l’espai afectat a Joan Miró obligarà a ocupar part del lateral de la Gran Via.

La reducció de l’espai afectat a Joan Miró obligarà a ocupar part del lateral de la Gran Via, entre Llançà i Entença, al costat del pou pel qual entrarà la tuneladora. El lateral del costat mar quedarà afectat, i els vehicles que baixin per Vilamarí no podran seguir pel mateix carrer una vegada travessada la Gran Via.