Barcelona licita arranjaments i obres restants dels túnels de Glòries dos anys després de la seva estrena

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els túnels de Glòries encara tenen alguns arranjaments pendents per resoldre. Com totes les grans obres, la posada en marxa posa a prova cada detall tècnic i sorgeixen retocs i necessitats imprevistes. Per això, l’Ajuntament de Barcelona ha tret a licitació aquest estiu un projecte executiu d’«actuacions complementàries» als grans vials soterrats de la Gran Via «per aconseguir-ne el funcionament òptim». L’encàrrec inclou des de substituir barreres i senyalitzar les sortides d’emergència fins a condicionar sales com a magatzem.

La lletra petita pot consultar-se al portal de Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya, on la macroempresa municipal BIMSA penja les seves ofertes i adjudicacions. Amb un pressupost base de 138.000 euros i termini obert fins al 28 de setembre, la licitació busca empreses que ideïn com solucionar petites disfuncions o millorar la seguretat de la infraestructura. Quan estigui llest el projecte podran sortir a concurs les obres, el cost de les quals encara no s’ha concretat.

Els túnels de Glòries estan formats per dos tubs d’uns 960 metres de longitud construïts en dues fases (del carrer Badajoz fins a Castillejos i fins a la Rambla del Poblenou respectivament). El novembre del 2021, aviat farà dos anys, va obrir la circulació amb un sol sentit (Besòs) i el següent abril va estrenar l’altre (Llobregat).

Barreres que incompleixen la normativa

Barreres que incompleixen la normativaEntre els serrells que assenyala Bimsa hi ha millores a diverses barreres del túnel. D’una banda, destaca que ara com ara incompleixen la normativa tres de les quatre barres que impedeixen el pas a les rampes d’entrada quan cal tancar el trànsit. És un control d’accessos degondable, cosa que significa que en cas que un cotxe xoqués contra la barrera aquesta giraria 90º en el sentit de la marxa per esmorteir el cop.

«Per protegir la base de les barreres, aquestes es van encastar en un mur de formigó i en tres de les quatre barreres aquest mur impedeix que el braç giri els 90º necessaris. Cal estudiar alternatives perquè giri i compleixi la normativa», expliciten els plecs de la licitació.  Fonts municipals confirmen que «s’ha de corregir» aquest element.

D’altra banda, suggereix instal·lar una barrera mòbil en un pas de mitjana que hi ha a l’arrencada de la boca Besòs i que permet als tècnics passar d’un tub a l’altre. Actualment aquest pas està separat per balises cilíndriques. «Cal analitzar juntament amb la Guàrdia Urbana i el Servei de Protecció Civil, Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament la conveniència d’instal·lar un pas de mitjana mòbil metàl·lic d’accionament manual, que faci continuïtat a la mitjana formada per New Jersey quan estigui tancat», detalla Bimsa.

Sales d’emmagatzematge i control

L’altre gran grup d’actuacions són treballs tècnics en una dotzena de sales que hi ha dins del túnel, no observables per a la ciutadania.  Cinc d’aquestes sales seran nous magatzems: «El procés constructiu [dels túnels] ha permès la creació d’espais que es volen habilitar com a zones d’emmagatzematge», assenyala Bimsa. Dues estan ubicades al tub mar, dues més al tub muntanya i l’última, al costat d’una sala tècnica. Per donar-los ús cal dotar-les de llums estàndard i d’emergència, així com sistema antiincendis.

Tres sales més, per a les quals no es detalla nova funció, es condicionaran de la mateixa manera. I finalment a la zona d’estampidors –que és un sistema d’apuntalament– s’han generat quatre espais per revisar i fer el manteniment dels falsos sostres. Perquè el personal pugui treballar-hi s’hi instal·laran també llums i seguretat.

Terres, ràdio, ventilació...

Notícies relacionades

Terres, ràdio, ventilació...El projecte executiu inclou més pedaços als túnels. Per exemple encara falta visibilitzar les vuit sortides d’emergència dels túnels amb cartells i senyals, a consensuar amb els cossos de seguretat. Bimsa proposa també substituir les peces que sostenen diversos terres flotants i integrar al ‘software’ de telegestió els missatges de ràdio i l’estat de bombes i interruptors de ventilació.

Altres treballs llistats són instal·lar un tallafoc en un pou de bombatge, numerar ventiladors, millorar la megafonia i la plataforma de gestió en temps real i climatitzar les sales de control per resoldre els problemes d’humitat i condensació que tenen ara. Les dues últimes actuacions sí que podran veure-les els usuaris: armaris a les dues boques perquè la policia local pugui guardar-hi senyalització i pavimentació de la boca Besòs perquè deixin d’entreveure’s a l’asfalt les marques provisionals de les obres.