Mobilitat reformulada a Ciutat Vella

Els nous horaris d’accés de cotxes i motos al Gòtic irriten el comerç

Guerra al descontrol dels souvenirs a Ciutat Vella

La crisi del model comercial converteix Ciutat Vella en una olla a pressió

Els nous horaris d’accés de cotxes i motos al Gòtic irriten el comerç
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Els últims canvis en matèria de mobilitat que s’han començat a implantar aquests dies al nucli comercial del barri Gòtic no han agradat als operadors de la zona, que no aprecien millores en els ajustos horaris ni creuen que realment s’hagi facilitat la càrrega i descàrrega. La setmana que comença serà especialment agitada, es queixen a Barna Centre, perquè durant uns dies conviuen les antigues restriccions d’accés amb cotxe i moto i de repartiment de mercaderies amb les noves franges, de manera que a la pràctica aquesta setmana hi haurà més vehicles pels seus carrers convertits en zona de vianants.

L’entramat de carrers comercials que es ramifica des del Portal de l’Àngel suma molts anys, des de la seva conversió en zona de vianants, amb restriccions d’accés consolidades (entraven vehicles de 8.00 a 11.00 hores, de 15.00 a 17.00 hores i a partir de les 20.00 hores fins a les 6.00 hores), fins que l’exregidor del districte, Jordi Rabassa, va planificar una retallada més gran. Però el seu pla, malgrat que Ciutat Vella ja no està gestionada pels Comuns, s’està desplegant aquests dies amb l’objectiu de donar més hores d’hegemonia a vianants i bicis. Només es pot entrar en cotxes, furgonetes, motos i altres vehicles motoritzats a la zona pacificada del Gòtic i el Casc Antic de 9.30 a 12.30 hores i a partir de les 21.00 fins a les 7.00 hores.

Complicacions en la descàrrega

Són menys hores per al tragí de la distribució urbana de mercaderies (DUM), de visitants i serveis diversos, però més enllà del rellotge, a Barna Centre li molesta no haver sigut escoltada en la nova planificació i que aquesta «no s’ajusti a la realitat i necessitats» del repartiment a la zona. Com a exemple, en algunes fleques s’ha de repartir la brioixeria en carretons perquè ara a les vuit del matí la zona ja queda blindada. I per contra, consideren que entre les 9.30 i les 12.30 hores hi ha molt moviment de vianants i resulta molt inoportú (i poc operatiu per a la descàrrega) que desfilin els vehicles motoritzats.

«Allargar la franja de convivència entre vehicles i persones que acudeixen a la zona de les 11.00 fins a les 12.30 de dilluns a dissabte és un retrocés en la peatonalitat que oferien els carrers del Gòtic, tant per a les visites com per als comerços», opina la seva presidenta, Teresa Llordés. «Anul·lar la franja de les 15.00 hores, que moltes botigues familiars aprofitaven perquè les empreses de missatgeria els recullin els encàrrecs realitzats al matí i els poguessin entregar l’endemà impacta negativament sobre la seva competitivitat davant l’‘ecommerce’. Més que una millora sobre la mobilitat, és un veritable retrocés», argumenta.

Notícies relacionades

La senyalització s’està canviant a tot el barri (per fases fins al 18 d’agost) per guanyar espai a la càrrega i descàrrega. Barna Centre, que aglutina centenars de comerços a la zona, també ho qüestiona perquè creu que es tracta de punts que ja estaven consolidats i no suposen una ampliació real. I també afirma que la planificació horària del perímetre no millora la funcionalitat de la distribució de mercaderies.

Des de fa unes setmanes, el districte ja ha anat introduint també canvis de sentit a tres carrers del Gòtic i onze del Casc Antic per prioritzar el vianant i encaixar millor les rutes en bici.