Històries de Barcelona (I)
El modernisme ocult de l’estació del Nord de Barcelona
Estrenem cicle d’estiu amb l’antiga terminal ferroviària, que conserva vidrieres artístiques amagades al gran públic
L’estació del Nord és una ‘rara avis’. Clausurada el 1972, és una de les poques estacions barcelonines que han sobreviscut a la jubilació ferroviària. Va eludir, gairebé de miracle, l’amenaça del picot i després d’anys d’abandonament va ressorgir als noranta. Avui allotja un poliesportiu municipal i una terminal d’autobusos que amaguen alguns tresors modernistes.
Els orígens de l’estació del Nord es remunten a 1862, quan va ser construïda com a origen del tren a Saragossa. La primitiva terminal, molt més modesta que l’actual, constava de dos edificis que encara es conserven. Un era el de viatgers, amb façana principal a l’avinguda de Vilanova, el que avui és el parc de l’estació del Nord. L’altre, destinat al trànsit mercaderies, connectava amb la carretera de Ribes, llavors una de les principals vies d’accés a Barcelona.
El 1910, la Companyia dels Camins de Ferro del Nord, que havia adquirit la línia, va decidir que la seva presència a la capital catalana mereixia una estació molt més monumental. Van encarregar la reforma a l’arquitecte Demetrio Ribes, que ja havia projectat l’estació del Nord de València. D’allà les similituds entre la terminal barcelonina i la seva homònima valenciana, totes dues d’estil modernista amb influències del secessionisme vienès.
Ribes va ampliar la primitiva estació afegint als dos edificis existents un tercer cos perpendicular, amb façana al carrer Nàpols. El nou vestíbul estava coronat per una gran coberta de vidre i ferro fos.
Per desgràcia, part de la decoració modernista d’aquella època va desaparèixer durant els anys d’abandonament de l’edifici. És el cas, per exemple, de les magnífiques taquilles de fusta, les mateixes que encara llueix l’estació del Nord de València. Les de Barcelona van desaparèixer quan van ser traslladades a un magatzem municipal.
Però no es va perdre tot. Molts barcelonins ignoren que a l’interior del poliesportiu encara es conserven diversos finestrals modernistes adornats amb motius florals. Aquestes vidrieres, ocultes al gran públic, són un acolorit teló de fons per als que practiquen ioga i pilates a l’equipament municipal.
Notícies relacionadesPerò la vidriera més singular i alhora més desconeguda es troba a l’altra ala de l’edifici. A la primera planta de l’estació d’autobusos, on avui es venen els bitllets, abans hi havia les oficines de la companyia ferroviària. D’aquella època es conserva, acoblat al sostre d’una sala, un antic plafó lluminós d’estil modernista.
Es tracta d’una gran vidriera emplomada i presidida pel nom de l’empresa Nord, acompanyat de motius vegetals. No falten les estrelles de cinc puntes, emblema de la companyia, amb referència a Polaris, l’estrella del Nord. Malgrat les dimensions de la vidriera, són pocs els viatgers que, amb el tràfec de les maletes, s’adonen de la seva existència.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
