Urbanisme

El carril bici de la Via Augusta s’obrirà de punta a punta el 15 de juliol

L’ajuntament assegura que una vegada es posi en funcionament el «reavaluarà», tal com va prometre Collboni durant la campanya electoral.

El carril bici de Via Augusta estrangula l’entrada de cotxes a Barcelona des del Vallès

Obres d’estiu a Barcelona: l’avenç del tramvia per la Diagonal estrangularà la circulació a València i Aragó

El carril bici de la Via Augusta s’obrirà de punta a punta el 15 de juliol

Laura Guerrero

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Durant la campanya electoral, l’ara alcalde Jaume Collboni va compartir la seva voluntat de «reavaluar» el carril bici de la Via Augusta. No va dir que fes marxa enrere ni que fos defensor a ultrança d’aquest nou corredor ciclista. El regidor socialista manté un cert to de continuisme, i aquest dilluns, durant la presentació del catàleg d’obres estiuenques a la via pública, s’ha pogut degustar aquesta mel quan s’ha citat el controvertit vial de la zona alta. Ja té data d’estrena per al seu recorregut de cap a cap, des de la Diagonal fins al carrer de Dolors Monserdà, a tocar de la Ronda de Dalt. Passarà el 15 de juliol si res ho evita. Però es manté l’interrogant sobre el seu futur, ja que l’enginyer en cap, Oriol Altisench, ha fet seves les paraules textuals del líder del PSC a la ciutat: «Aquest ajuntament no s’atura, però una vegada el carril estigui en funcionament, el reavaluarem».

Estem davant un projecte llargament reivindicat pel col·lectiu a pedals de la ciutat, ja que és un eix fonamental per a les connexions entre els barris de muntanya i l’Eixample i el que té per sota. Es va començar per la part menys discutida, de la Diagonal a Gal·la Placídia. Després es va seguir fins a la plaça de Molina. I a partir d’allà, tocava anar avançant salvant els encreuaments de Muntaner, General Mitre i la Bonanova, a més de la coincidència amb el túnel de Vallvidrera, una de les entrades amb cotxe des del Vallès. Les obres van començar el novembre del 2022 i el carril s’ha anat executant per trams i amb finançament diferent: fons europeus i pressupostos participatius.

Un cert embut

El tros que més ha complicat la circulació és el que va des de Mitre fins a Hort de la Vila, és a dir, el punt d’accés a la galeria viària. La pèrdua d’un carril per sentit (en queden dos per pendent, compartits amb el bus i les seves parades) ha generat un cert embut amb la pèrdua del 33% de l’espai destinat als cotxes. Segons xifres municipals, entre Vergós i Hort de la Vila passen diàriament (en laborable) 34.500 vehicles de pujada (que encara tenen tres carrils perquè les obres no han arrribat a aquest punt de la Via Augusta i uns 32.000 de baixada (ara, ja, amb un vial menys). A l’altura de Doctor Roux són uns 30.000 per costat, i una vegada passada la Ronda del Mig, la cosa baixa a 25.000 cap a la plaça de Molina i 28.000 en sentit muntanya.

El tram de Laforja a Ganduxer es va obrir el 30 de juny. Queda per acabar el camí fins a Dolors Monserdà, dos carrers per sobre de la Bonanova i punt en el qual desemboca l’última sortida del túnel de Vallvidrera abans de la seva arribada en obert a Via Augusta. Aquí, en aquest lateral, ja s’han pintat les línies i s’han col·locat els separadors de goma, que són molt més curts i menys alts que els que un pot trobar-se a l’Eixample. Perquè es facin una idea, una moto o una bici podria passar per sobre sense caure. En el de Diputació, per exemple, al terra gairebé segur.

Separadors més suaus

Notícies relacionades

Adrià Gomila, director de Mobilitat, ha explicat que s’ha fet així per garantir més i millor la convivència entre les bicis i la resta de vehicles. Una altra alternativa, ja que aquí es registra molt trànsit, era mantenir dos carrils de circulació i pintar una bici a terra perquè tothom fos conscient de la coincidència entre cotxes i bicis. El carrer fa baixada, així que tampoc s’han de produir situacions d’estrès derivades de la diferència de velocitat. Però es va optar per segregar i dotar de la màxima protecció possible el ciclista. S’ha de veure, quan tornin a funcionar les escoles, com reacciona aquest tram de carrer, que més amunt ja ve de perdre un carril que es va guanyar per pintar un aparcament de motos.

El consistori estima que el trànsit baixarà entre un 3% i un 5%. Afegit a un canvi en les semaforitzacions, espera que, a mitjà termini, el volum de trànsit i la congestió siguin similars a la situació prèvia a la pèrdua d’un carril per sentit. N’hi haurà prou amb esperar a la tornada al col·le... L’empresa concessionària dels túnels de Vallvidrera, que és el mateix que explota la galeria que travessa el Cadí, té previst per la seva banda analitzar com els afecta el carril bici una vegada hagin acabat les obres. En el dia d’avui passen pels peatges uns 30.000 vehicles.