Model de ciutat
Barcelona digitalitzarà els moviments dels seus 400 autocars turístics diaris per reduir-ne l’impacte en la mobilitat urbana
Les últimes novetats mundials en transport públic se citen a Barcelona aquest dilluns
Cinc raons per les quals el turisme amb tren no qualla al nostre país

En els sis primers mesos del 2023, Barcelona ha registrat 33.627 operacions d’autocars turístics, sis vegades més que en el mateix període del 2022, un any en què, d’1 de gener a 31 de desembre, van entrar a la capital catalana prop de 50.000 vehicles carregats de forasters. BSM, l’empresa pública municipal que s’encarrega, entre altres coses, de la gestió de l’estacionament d’aquests busos, ha presentat aquest dilluns una actualització del sistema, l’aplicació SPRO, que ja utilitza per sol·licitar les parades en determinats punts de la ciutat. L’objectiu és processar tota aquesta informació que generen per ordenar i fins i tot predir quins seran els seus moviments. Si no ho evita res, l’enginy –Zona Bus 4.0– estarà en funcionament el 2025.
Amb la nova eina es podrà saber el nombre d’autocars que s’aturen en un determinat espai turístic en una franja horària concreta. També permetrà als conductors planificar anticipadament les seves incursions a Barcelona, amb informació sobre l’estat de les parades, cosa que els permetrà organitzar-se millor. D’alguna manera, si s’aconsegueix l’objectiu últim d’aquest projecte, també la ciutat se n’hauria de veure beneficiada, ja que, suposadament, si els autocars saben que a determinada hora la parada de Diagonal-Marina és plena, és probable que busquin altres destinacions, cosa que hauria de permetre un repartiment més heterogeni dels autocars per la resta de la xarxa viària. És a dir, més disseminats i menys afectació en la mobilitat i el trànsit.
Congrés internacional
Albert Sant, responsable de la unitat d’Estacions d’Autobusos, Zona Bus i SPRO de BSM, ha sigut l’encarregat de presentar el projecte en el si del Global Public Transport Summit, el congrés internacional sobre transport públicque aquesta setmana se celebra al recinte central de Fira de Barcelona, a l’Hospitalet. Sant ha destacat el ventall de possibilitats que s’obren amb la gestió de totes les dades que generen els busos i que ara no es processen. «Creem un sistema intel·ligent de seguiment dels fluxos dels autocars turístics per afavorir un ús més eficient de l’espai públic».
Els canvis també seran visibles a les parades d’autocars, que incorporaran sensors intel·ligents i lectors de matrícula. De la mateixa manera, està previst instal·lar pantalles amb informació que pugui ser útil tant per als conductors com per als turistes. Els xòfers veuran la disponibilitat de places en altres zones pròximes, i els forasters tindran informació sobre itineraris cap als punts d’interès i connexions en transport públic cap a altres punts de la ciutat. La Zona Bus 4.0 disposa d’un pressupost d’un milió d’euros que surt dels fons europeus Next Generation.
‘Boom’ de visitants
Notícies relacionadesLa Zona Bus gestionada per BSM disposa de 37 àrees i 168 places, 48 de parada breu i 122 d’estacionament. Els conductors registren les seves arribades a través de l’aplicació SPRO, la mateixa que utilitzen els transportistes per marcar la seva distribució urbana de mercaderies. En només un any de funcionament, segons xifres municipals, aquesta eina ja disposa de 4.052 usuaris actius i ha aconseguit digitalitzar el 85% de les operacions, i amb això l’ús del parquímetre queda relegat a un 15% dels moviments. Durant el 2022 es van produir 49.382 operacions, mentre que el primer quadrimestre del 2023 es va arribar a la xifra de 33.627 moviments, cosa que multiplica per sis els valors de l’exercici anterior.
A més, en un futur també hauria d’ajudar la transformació de l’Estació del Nord, la central de busos que el consistori vol convertir en un «‘hub’ de la mobilitat turística a la ciutat». El projecte també està inclòs en els fons Next Generation (4,8 milions d’euros) i busca convertir la terminal en un «node principal d’arribada i sortida d’autocars turístics, que promogui el turisme cultural de proximitat i, alhora, contribueixi que Barcelona sigui una ciutat més ordenada i pacificada».
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Tempesta judicial i política L’empresonament de Cerdán noqueja Sánchez, que no pot desviar el focus
- EL MERCAT BLAUGRANA El Barça renova Ansu Fati fins al 2028 i el cedeix al Mònaco
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any l’atenció sigui en 48 hores
- Mobilitat Evacuats una vintena de passatgers pel túnel del funicular de Montjuïc per una incidència
- Publicació al novembre Joan Carles I es reivindica al seu llibre de memòries cinc anys després de l’‘autoexili’
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses