Temporada alta

Les botigues del centre de Barcelona tornen a obrir els diumenges: del 21 de maig a l’11 de setembre

La capital catalana desplega per segon any l’acord sectorial perquè puguin obrir comerços en zones turístiques

  • Els diumenges de botigues obertes a Barcelona portaran aquest estiu més contractacions

  • Calendari detallat amb tots els dies festius de botigues obertes a Barcelona

Les botigues del centre de Barcelona tornen a obrir els diumenges: del 21 de maig a l’11 de setembre

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Qualsevol comerç de l’anomenada zona de gran afluència turística (ZGAT) de Barcelona podrà tornar a obrir de forma regular tots els diumenges i dies festius des del pròxim dia 21 fins a l’11 de setembre, aquest any, en compliment de l’acord sectorial i de les administracions al qual es va arribar l’any passat.

La mesura s’enfoca a treure partit de l’afluència turística en els mesos de l’any amb més visitants. I traça un mapa de barris inclosos en funció de les denominades zones 1 i 2 del pla especial d’allotjament turístic (PEUAT), és a dir, les que allotgen més allotjaments per a viatgers.

17 diumenges i 4 dies festius

La regulació aconseguida per a quatre anys, i que es va estrenar el passat, permet obrir la botigues a les zones acotades tots els diumenges i dies festius entre el 15 de maig i el 15 de setembre. Aquest any, el calendari marca l’inici el diumenge 21 i inclou com a últim dia festiu en el període autoritzat dilluns 11 de setembre (festiu per la Diada).

D’aquesta manera, en aquesta ocasió inclou 17 diumenges i dos dies festius locals (5 i 24 de juny), 15 d’agost i 11 de setembre. Totes les dates, una per una, poden consultar-se en aquest calendari.

Les zones en concret on poden obrir tots els comerços són: a Ciutat Vella el Raval, el Gòtic, Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta. A l’Eixample, la Nova Esquerra de l’Eixample, l’Antiga Esquerra de l’Eixample, la Dreta de l’Eixample, la Sagrada Família, el Fort Pienc i Sant Antoni. Sants-Montjuïc podrà obrir a Sants, Hostafrancs, el Poble-sec i Font de la Guatlla. Les Corts, només el barri del mateix nom. A Sarrià-Sant Gervasi, Sant Gervasi-Galvany, i part dels barris del Putxet i el Farró. A Gràcia, la Vila de Gràcia, part dels barris de la Salut, Gràcia Nova i el Camp d’en Grassot, i Vallcarca i els Penitents. Horta-Guinardó comptarà amb part del Baix Guinardó. Sant Martí, amb la Vila Olímpica, el Poblenou i part del Parc i la Llacuna del Poblenou, Diagonal Mar i el Fòrum.

El consens assolit in extremis entre les patronals Barcelona Comerç, Barcelona Oberta, PIMEC Comerç, Foment del Treball, l’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (ANGED), així com part dels sindicats i l’ajuntament, va permetre el 2022 establir un perímetre d’aplicació, així com un horari (de 12.00 a 20.00 hores) per a un període de quatre anys. La proposta es va elevar a la Direcció General de Comerç de la Generalitat, l’òrgan competent regulador, per evitar que es prorrogués una eventual delimitació de dates concretes que resultava molt confusa per al turisme. L’objectiu final era que no s’implantés la barra lliure comercial, com ha passat en altres municipis turístics de tot Espanya.

Regles del joc

Notícies relacionades

L’acord no és l’ideal per a cap de les dues parts (el comerç tradicional era més conservador, i el comerç dels eixos turístics hauria preferit cobrir mesos més estratègics com l’octubre) però a l’establir quatre mesos seguits va suposar un pas endavant per clarificar el calendari i la planificació de personal, així com la difusió d’aquells dies de ‘shopping’ entre els turistes.

Les petites ja podien

S’ha de recordar que, al marge d’aquesta regulació, totes les botigues de la ciutat de menys de 300 metres quadrats i que no pertanyin a grans cadenes poden obrir 363 dies a l’any. No obstant, el pacte del 2022 va donar entrada a grans operadors i cadenes amb fort pes del comprador turístic. El propòsit prioritari era guanyar clients que visiten Barcelona en escapades de cap de setmana, en comptes d’aspirar a alterar els hàbits de consum del client local.