Impost des de l’1 d’abril

Barcelona apuja la seva taxa turística: un euro més per nit i els creueristes el doble que abans

  • El recàrrec que aplica l’ajuntament elevarà l’impost fins a 5,75 per als visitants en escala de creuers, 6,25 per nit per als que s’allotgen en hotels de luxe i 5 per als que trien pisos turístics

Barcelona apuja la seva taxa turística: un euro més per nit i els creueristes el doble que abans

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Des d’aquest dissabte, dormir en hotels, pensions i pisos turístics serà un euro més car per persona i nit per a qualsevol viatger que triï Barcelona. L’augment afectarà sobretot els creueristes, que quan facin escala d’unes hores pagaran 5,75 euros per persona, més del doble que fins ara, i són els únics visitants a qui afecta la mesura encara que no pernoctin a la ciutat. En conjunt, es deu a una nova fase en la implantació del recàrrec municipal que va començar a aplicar l’Ajuntament de Barcelona el 2021 i que des d’aquest 1 d’abril arriba a 2,75 euros per persona que s’afegeixen a l’impost turístic ja consolidat fa una dècada pel Govern. D’aquesta manera, els que s’allotgin en hotels de luxe pagaran 6,25 euros, i els que optin per apartaments turístics, 5 euros (majors de 16 anys). Però en el cas dels creuers repercuteix encara més, perquè se suma a un altre increment que afegeix la Generalitat als passatgers en trànsit (que fan escales de menys de 12 hores i fins ara abonaven 2,75 euros).

Com va avançar el consistori, el recàrrec barceloní suposarà aquest any uns 52 milions d’ingressos per a les arques municipals que se sumaran a la part de l’impost turístic ordinari que aplica la Generalitat i del qual cada municipi s’emporta una part. En el cas de Barcelona és d’un 50%, de manera que seran 20 milions més aquest 2023. És a dir, que l’arribada de turistes a la capital catalana, a més de l’impacte econòmic habitual, insuflarà 72 milions d’euros a Barcelona. Una part es destina a la promoció de turisme de qualitat, però la majoria s’inverteixen en projectes de ciutat que suposadament compensin els «efectes secundaris» o externalitats del turisme en algunes zones saturades o que propiciïn la descentralització. Els usos són tan variats que el sector es queixa que la seva repercussió queda molt difuminada per a la ciutadania, malgrat l’alta suma que suposa, ja que aquests diners sufraguen moltes activitats ciutadanes que ja es realitzaven prèviament.

El recàrrec municipal, que va arribar en plena pandèmia i va ser molt criticat pels hotelers en un moment d’absència de viatgers, arribarà finalment a 3,25 euros el 2024, ja que s’aplica amb implantació progressiva. El primer any van ser 0,75 euros, el segon un euro més i ara un altre més. L’any que ve culminarà amb 50 cèntims més que afecten totes les modalitats d’allotjament per igual, al contrari que la taxa del Govern, que varia segons les categories i la butxaca del viatger.

Diferències amb el tram autonòmic

Altres nivells d’allotjament, com els hotels de quatre estrelles, passaran a recaptar 4,45 euros per hoste i nit (que després ingressen a les administracions), mentre que els de categories inferiors (fins i tot pensions) arriben aquest any als 3,75 euros per l’impacte del recàrrec local, ja que la base catalana és només d’un euro en aquests casos.

Notícies relacionades

Però el cas que més crida l’atenció és el dels creuers en un moment en què l’alcaldessa Ada Colau advoca per limitar-los a la ciutat i expressa el seu rebuig del creuerista en escala de poques hores. A aquest perfil, que fins divendres abonava un euro de tram del Govern i 1,75 euros de recàrrec municipal, se li exigeixen des d’avui tres euros més, fins als 5,75 vigents. Els que recalin més de 12 hores (uns quants vaixells, normalment de luxe, pel cost de l’atracada, fan nit al port) pagaran una mica menys (4,75) perquè se suposa que fan un turisme menys intensiu i més lucratiu per a Barcelona.

Sis milions pels passatgers de 2023

Les navilieres estan assumint aquest import perquè no repercuteixi individualment en els passatgers. A més, s’aplica a tot el passatge, independentment si es baixa del barco per visitar la ciutat o no. Per a un vaixell de 5.000 passatgers en trànsit, per exemple, suposarà pagar a l’ajuntament (bàsicament) i a la Generalitat gairebé 30.000 euros per visita. Segons estimacions prèvies, l’any passat, quan la quota era molt menor, els creuers van abonar per taxes turístiques uns 3,5 milions d’euros. A més, si es té en compte que més d’una quarta part de creueristes pernocten en hotels de Barcelona quan inicien o acaben rutes al seu port i allà paguen taxa d’allotjament, l’aportació global superaria els sis milions d’euros.