Davant Montjuïc

Barcelona anuncia en solitari un vial per a bus i bici entre el Raval i la Zona Franca

El govern Colau preveu estrenar el 2026 una connexió entre els dos barris en 10 minuts, que requereix terrenys i finançament del Port

  • La ‘nova’ Marina del Prat Vermell guanyarà més d’un miler de veïns abans d’un any

  • Un barri nou desproveït si els serveis no creixen al mateix ritme que la població

Barcelona anuncia en solitari un vial per a bus i bici entre el Raval i la Zona Franca

Ayuntamiento de Barcelona

3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els barris de la Marina i la Zona Franca tindran a la fi una connexió ràpida amb Ciutat Vella a través del litoral. L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dimarts en solitari un projecte de connexió per terrenys del Port de Barcelona i de la ciutat, que preveu crear un nou passeig només per a autobusos i bicicletes el 2026. A més, ha concretat que una línia d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recorrerà aquest camí en només 10 minuts.

És una de les millores de comunicació d’aquest barri davant el fort ‘boom’ demogràfic que està a punt de viure. Com ha explicat EL PERIÓDICO aquesta setmana, les promocions de pisos públiques i privades en marxa atrauran més de 30.000 nous veïns en els pròxims 10 anys, és a dir, 20 vegades la població actual. Un miler arriben ja l’any que ve i el moviment veïnal alerta que els serveis i equipaments han de créixer alhora perquè el nou barri no neixi desproveït.

Sense esperar l’Estat

La tinenta d’alcaldia Janet Sanz i el regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, han argumentat que el passeig pel litoral comenci ja a perfilar-se tot i que no estigui tancat el futur de la Ronda Litoral al seu pas pel Morrot, sota Montjuïc. No es pot «hipotecar» la connexió del barri de la Marina del Port Vermell, ha defensat Sanz, al fet que l’Estat faci realitat el projecte de baixar la ronda a cota port i que el seu traçat actual es pugui destinar que autobusos, bicis i vianants voregin la muntanya.

Aquesta connexió a peu, en bus i bici la pagarien el port i l’ajuntament, tot i que no es precisa en quina proporció cada un. L’ajuntament només apunta que costaria 8,8 milions d’euros a les arques municipals, als quals sumar la inversió que faci el port. La via tindria uns 3 quilòmetres, com una «versió ràpida» de la via que hauria de costejar l’Estat. Es tracta d’un corredor urbà de transport públic i bici pel viari del port, concretament des de la plaça de les Drassanes fins al passeig de la Zona Franca.

Sense comptar amb el port

Constarà de quatre trams i la paperassa del primer ja ha començat. El govern municipal ha iniciat la redacció del projecte executiu per poder començar les obres del tram 1 per la plaça de les Drassanes a finals del 2024 i executar els trams següents consecutivament. En realitat, el tram 1 i 2 ja disposen d’un carril bici, reconeix el municipi. «Al tram 3 el port hauria d’habilitar un vial per a vianants, bicicletes i transport públic», afirma el consistori en la nota de premsa difosa, que sorprenentment no és compartida amb el port. El tram 4 requeriria ampliar voreres i implantar el carril ciclista.

La previsió és acabar tota la connexió entre finals del 2025 i principis del 2026. Sempre que, això sí, el pròxim mandat es mantinguin la voluntat política i la disponibilitat de pressupost en les dues institucions promotores. Tot i així, el govern d’Ada Colau dona per fet aquest calendari i fa públiques diverses recreacions virtuals de com seria el tram 4 del vial.

Prioritzar l’estació Motors

Notícies relacionades

En el balanç de la transformació de la Marina del Prat Vermell i de l’impuls de nova vivenda, verd, equipaments i infraestructures del nou barri, Janet Sanz també ha insistit que s’ha de resoldre la sensació d’aïllament del barri i que estigui connectat amb el centre de Barcelona de «manera fàcil i àgil». En aquest sentit, ha demanat a la Generalitat que prioritzi en el seu calendari la inversió per obrir l’estació de metro de Motors (L10).

Per la seva banda, Marc Serra ha destacat la remodelació del passeig de la Zona Franca perquè deixi de ser una barrera en forma d’autopista urbana per convertir-se en un gran eix de caràcter cívic que cusi els barris de la Marina del Prat Vermell, la Marina del Port i la Font de la Guatlla i els relligui amb Montjuïc i l’Hospitalet, quan el seu procés participatiu de diagnosi ha finalitzat aquest mes. Serra ha explicat que ara comença la fase d’estudis previs per acabar definint el projecte de la nova reurbanització previst per al pròxim mandat i que comptarà amb participació veïnal.