Matí d’estrena

Patinets al transport el primer dia de prohibició: «Avui no et multem però no pots portar-lo»

L’ús d’aquest vehicle persisteix malgrat el veto: «No sabíem res de la nova regulació», al·leguen usuaris interceptats

  • CONTEXT: Tot el que has de saber sobre el veto als patinets al transport a partir de l’1 de febrer

  • MULTES: Fins a 200 euros de sanció a qui passi les màquines de validació amb un patinet

Patinets al transport el primer dia de prohibició: «Avui no et multem però no pots portar-lo»

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

La Daniela (26 anys) és sorpresa, patinet elèctric en mà, per dos vigilants de seguretat al sortir del tren a l’estació del Clot de Barcelona cap a les 9.30 h d’aquest 1 de febrer del 2023, dia en què comença la prohibició d’aquests vehicles al transport públic de l’àrea metropolitana barcelonina, tant als mateixos trens o busos com a les seves respectives instal·lacions.

«Vaig arribar ahir de Burgos per treballar a Barcelona i no tenia ni idea de la nova regulació», explica la Daniela, a qui els vigilants interpel·len abans que creui el torn de sortida de l’estació del Clot: «Avui de moment no et multem, però recorda que durant els pròxims sis mesos no pots portar el patinet al tren».

Els vigilants, que prefereixen no revelar els seus noms, asseguren a aquest diari que les anunciades multes de 200 € no han començat a aplicar-se des d’aquest primer dia de restricció, sorgida arran que la bateria d’un d’aquests vehicles s’incendiés i ferís tres persones quan circulava entre les estacions Sant Boi i Molí Nou de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).

«De moment només advertim, però esperem rebre un nou ‘bloc de sancions’ pròximament», comenten. Al seu torn, admeten que, malgrat les dificultats que els suposa controlar l’accés de patinets, «ho prenem com una operativa més que hem de complir, com quan van començar les mascaretes».

Un altre responsable de seguretat a l’estació del Clot afirma que «amb prou feines hem vist patinets aquest matí», i en aquell precís moment apareix en el torn de sortida del tren un noi amb un patinet a sobre.

Es diu Trankilo, té 24 anys i utilitza el patinet per anar a treballar «perquè el cotxe a Barcelona és horrible». Com la Daniela, tampoc té constància de la nova prohibició. »¡Ves-te’n d’aquí perquè si t’enxampa un altre et clava 200 €!», l’esbronca un altre vigilant de seguretat mentre el deixa anar.

«¿Per què les bicis sí i els patinets no?»

A Sants Estació, una noia passeja tranquil·lament amb el seu patinet elèctric. Es diu Didi (24 anys) i diu haver-se assabentat de la nova prohibició el dia abans, el 31 de gener.

«És injust: ¿per què les bicis sí i els patinets no? Es fa per l’explosió d’una bateria, però per culpa d’un hem de rebre tots», clama la Didi, que considera el patinet «necessari» per anar a treballar després d’agafar el tren des del seu lloc de residència, el barri de Collblanc de l’Hospitalet de Llobregat, fins al barceloní barri delGuinardó.

Malgrat el cas de la Didi, un vigilant de seguretat de Sants reconeix que durant el dia no ha vist gaires patinets: «Sembla que la gent està respectant la nova norma».

Els pocs patinets albirats a Sants, tanmateix, contrasten amb els que es divisen a les andanes de l’estació de tren de Plaça Catalunya aquest 1 de febrer. Sense anar més lluny, l’Alí (48 anys), que s’afegeix al desconeixement de la mesura «fins aquest mateix matí», diu utilitzar el patinet per anar a treballar. «Visc a Vilanova i la Geltrú i la veritat és que em va molt bé poder utilitzar el patinet des que baixo del tren», apunta l’usuari.

Notícies relacionades

També el Mohamed (23 anys) porta un patinet a l’andana de Plaça Catalunya. Ve de Blanes (Girona), on resideix, i amb una coixesa visible explica que utilitza el patinet per desplaçar-se fins a i des del tren ja que un «problema de salut» no li permet caminar bé.

Durant el pròxim mig any, accedir amb el vehicle elèctric als trens barcelonins l’exposa a sancions de 200 €, segons la nova regulació anunciada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).