Mobilitat

Patinets elèctrics al metro o el bus: sancions de 200 € a discreció de l’operador

Cada empresa de transport públic decidirà com vigila i fins a quin punt es posa exigent amb les multes que van lligades als sis mesos de veto per als VMP

Patinets elèctrics al metro o el bus: sancions de 200 € a discreció de l’operador

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els patinets elèctrics no podran utilitzar el transport públic de tot Catalunya entre l’1 de febrer i l’1 d’agost. En aquest temps els usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP), cosa que inclou els monocicles elèctrics, tenen prohibida l’entrada al bus, al tren, al metro o al bus després que un d’aquests enginys s’incendiés en un vagó de Ferrocarrils a mitjans de novembre. Durant aquest mig any, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés d’aquests artefactes al transport col·lectiu. El que no està previst és incrementar la vigilància per fer complir el veto temporal. És a dir, no hi haurà dispositiu especial ni increment dels controls. Seran els mateixos operadors els que s’encarregaran de controlar els viatgers. La sanció, en cas que es vulgui aplicar, serà de 200 euros.

Un portaveu de l’ATM confirma que seran les empreses concessionàries, públiques o privades, les que, amb el seu propi personal, s’hauran d’assegurar que cap patinet entri a les seves instal·lacions, cosa que inclou tant les estacions com els vehicles de transport públic. Si es tracta de línies de bus convencionals, el mateix conductor s’haurà de multiplicar per veure si detecta algun infractor.

En el cas que es caci un VMP a bord, el personal indicarà al viatger que ha d’abandonar el vagó o el bus a la següent parada i podrà ser sancionat. Només si es tramita la corresponent denúncia, l’afectat haurà de fer front a la multa. Si no es passa de l’advertència, circulin. En el supòsit que es resisteixi, l’operador demanarà ajuda a la policia. Així les coses, la vigilància queda a discreció de les empreses, o sigui que pot succeir que la resposta sigui molt diferent, des de la rigidesa absoluta d’uns fins al simple regany d’altres.

Que estigui prohibit el patinet i el monocicle elèctrics implica un veto en totes les seves versions. És a dir: no val amagar-lo. Així les coses, i tot i que en xarxes socials és fàcil trobar consells sobre quina és la bossa ideal per guardar el VMP i que no es vegi, si el vigilant detecta la presència del producte prohibit, la sanció caurà igualment. No diguem ja si el viatger, a més de portar-lo a sobre, decideix posar-se a carregar la bateria de liti al mateix vehicle. Recorda el cas de les bicis plegables a l’AVE: està prohibit portar-les al descobert, però si es cobreixen amb una bossa, ni que sigui de les escombraries, ja n’hi ha prou perquè pugui pujar al vagó.

¿I els taxis?

Notícies relacionades

El que no està clar és què succeirà amb els taxis. Aquest diari ha consultat l’Institut Metropolità del Taxi (Imet), que al seu torn ha remès al que decreti l’ATM. L’ens del transport metropolità, per la seva banda, assegura que és l’Imet qui ha de prendre la decisió perquè ells no tenen cap competència sobre aquest gremi. De fet, l’ATM no canvia res, simplement ha posat d’acord els operadors perquè siguin aquests els que en les seves condicions d’ús del transport incloguin el mig any d’expulsió.

O sigui, que no hi ha decisió presa sobre si els taxis de Catalunya formen part o no de la flota que vetarà els patinets elèctrics. O potser, simplement, ningú s’ho ha plantejat encara. Curiosament, Laia Bonet, regidora de Mobilitat, la persona que el 19 de desembre va assegurar que «s’ha d’estudiar si els patinets són segurs abans de deixar-los pujar al metro», és també presidenta de l’Imet.