Canvi de tendència
La T-Usual enterra el lideratge històric de les T-10
La rebaixa de la tardor ha donat l’estocada final a l’ascens de l’abonament mensual durant els últims tres anys
Adeu a un mite del transport públic de Barcelona. La targeta de 10 viatges, avui anomenada T-Casual i abans T-10, ja no és l’abonament més utilitzat a la xarxa de metro, bus i altres modalitats de la xarxa metropolitana. Les dades definitives de validacions el 2022 evidencien que la nova reina del sistema tarifari és la T-Usual, per a molts encara coneguda com a T-Mes pels seus 30 dies de durada.
El canvi de tendència s’ha resistit a consumar-se, amb un 2020 i un 2021 molt renyits, en part a causa de la pandèmia. El teletreball va reduir la mobilitat laboral i escolar, així que a molts viatgers no els sortia a compte un abonament mensual. Així, la T-Usual va aconseguir encara liderar les validacions 8 mesos del 2020 i dos mesos de 2021 (el gener i l’agost, amb molts treballadors i escolars de vacances). També el 2022 ha sigut molt disputat, fins que l’entrada en vigor de la rebaixa del transport dictada pel Govern espanyol ha catapultat la T-Usual i ha enfonsat la T-Casual.
Notícies relacionadesEl canvi de preferència ja avançava, però l’estocada definitiva l’han donat els preus. La butxaca s’imposa. Les dades de l’ATM de validacions fins a final d’any, a què ha tingut accés aquest diari, certifiquen l’ocàs del que va ser el títol rei del bus i el metro de Barcelona. La política tarifària del 2023 consolidarà encara més la tendència, perquè la T-Casual ha perdut la bonificació de la tardor, mentre que la T-Usual manté un atractiu descompte i avui només costa 20 euros.
Incentivar l’ús de la T-Usual ha sigut un consens transversal i explícit entre tècnics i polítics de totes les institucions catalanes des de la seva creació el 2019, a l’entendre que afavoreix un ús preferent del transport públic en detriment del vehicle privat. No obstant, la T-Casual ha continuat sent molt utilitzada, fins i tot després de convertir-la en unipersonal. La pèrdua de la bonificació aquest desembre va enfurismar els usuaris a qui no els surt a compte comprar la targeta mensual perquè no es desplacen tan sovint. Com evidencien les cartes dels lectors d’El Periódico, en molts casos es tracta de residents de fora de la ciutat i fins i tot de fora de l’àrea metropolitana, que se senten discriminats al veure encarides les seves visites a la capital catalana sense cap contraprestació.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Aquests són els millors supermercats per comprar pa, segons l’OCU
- Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
- Nova cita cultural Òmnium Cultural s’alia amb l’IEC per transformar la Nit de Santa Llúcia en l’equivalent literari dels Premis Gaudí
