Infraestructura marítima

El Port de Barcelona accelera el trasllat de l’activitat de passatgers al moll Adossat

  • Liquida l’operativa de creuers a la terminal marítima Nord del moll Barcelona i obre concurs per a la nova terminal G, per la qual competiran almenys dos projectes

El Port de Barcelona accelera el trasllat de l’activitat de passatgers al moll Adossat

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El 2018, el Port de Barcelona i l’ajuntament van acordar el trasllat progressiu de l’activitat de passatgers al moll Adossat per reduir l’impacte de creuers i ferris, així com integrar més usos ciutadans a territori portuari. Però el consell d’administració de la infraestructura ha optat per accelerar aquest procés, aprovant aquest dimecres l’extinció anticipada de la Terminal Marítima Nord del moll de Barcelona, dedicada al trànsit de creuers petits mitjans i petits.

A més, el Port ha acordat la convocatòria d’un concurs públic per adjudicar la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers a l’Adossat, per la qual fins ara han presentat propostes Royal Caribbean Group i el grup format per Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises.

Les dues iniciatives s’enfoquen a «accelerar el trasllat de l’activitat de passatgers a l’Adossat» i es produeixen en un moment en què l’equip de l’alcaldessa Ada Colau batalla per reduir les xifres de creueristes i en qüestiona l’impacte. D’aquesta manera, tota l’activitat de ferris i creuers s’ubicarà a la terminal que fins ara quedava més allunyada de la ciutat i que el 2026 estarà electrificada, i reduirà les emissions dels barcos atracats a la ciutat i donarà millor servei a les navilieres.

Les terminals Nord i Sud, amb una superfície conjunta superior als 10.000 m², estaven concesionadas a l’empresa Creuers del Port de Barcelona, SA, que ara torna al Port la primera, malgrat que mantindrà un espai operatiu el 2023 per atendre les poques escales que allà s’havien confirmat durant l’any. Serà la seva última etapa amb aquesta activitat. En canvi, la Sud deixarà d’operar amb creuers com a màxim el 2026.

En paral·lel, els ferris de Baleària també mouen fitxa i l’empresa està traslladant la seva activitat des de l’estació marítima Drassanes. Fonts del port han detallat que durant el primer trimestre del 2023, les operatives de càrrega i descàrrega de passatgers i de vehicles s’ubicaran en unes noves instal·lacions de la companyia al moll Adossat, com a moviments necessaris en el marc de la celebració de la Copa Amèrica de Vela 2024.

Terminal d’última generació

Notícies relacionades

Quant al concurs per a la terminal G, Royal Caribbean (que integra diverses companyies, com Celebrity i Silversea) va sol·licitar fa mesos una concessió per construir i explotar una terminal per als seus vaixells. Més tard, Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises van presentar una altra proposta conjunta, i segons el que estableix la llei de ports de l’Estat i de la marina mercant, el Port ha convocat el concurs d’adjudicació.

Entre les seves condicions estaran «la incorporació de les millores ambientals i de sostenibilitat que s’estan impulsant en tot l’àmbit del port i, molt especialment, en el sector dels creuers». La futura terminal d’última generació haurà d’incloure sistemes OPS (‘onshore power supply’) per connectar els barcos a la xarxa elèctrica una vegada atracats. També puntuarà que el projecte sigui sostenible i amb un disseny respectuós amb l’entorn, que minimitzin el consum energètic, i que les naus utilitzin combustibles de transició o origen verd com el gas natural liquat, entre altres requisits.