Norma estatal

L’assegurança obligatòria per a patinets elèctrics guanya consens a Espanya

La Direcció General de Trànsit ha canviat la seva opinió i fins i tot la Fiscalia General de l’Estat aposta ara per aquesta mesura

L’assegurança obligatòria per a patinets elèctrics guanya consens a Espanya

Zowy Voeten

3
Es llegeix en minuts

El casc obligatori és el debat principal quan es parla dels patinets elèctrics, però també ocupa un lloc important el de l’assegurança obligatòria. I tot apunta que acabarà sent una exigència entre els usuaris d’aquest actor emergent en la mobilitat urbana. No obstant, i a diferència del que passa amb el casc, vinculat a ordenances municipals, l’assegurança obligatòria depèn d’una reglamentació a escala estatal.

Al llarg de l’últim any, la Direcció General de Trànsit i el seu director, Pere Navarro, han anat variant la seva opinió en paral·lel a l’augment d’accidents de patinets elèctrics a tot Espanya, amb Catalunya al capdavant. Això explica que actualment des de la DGT estiguin treballant en aquest sentit: tal com confirmava aquest organisme el 7 d’octubre, la mesura no s’aplicarà a les bicicletes. El mercat privat no s’ha quedat a l’espera de regulació i la majoria de grans companyies d’assegurances (RACC, Generali, Catalana Occident...) ja ofereixen cobertures anuals per a patinets.

Barcelona pressiona

El debat de l’assegurança ha anat en paral·lel al del casc. I en els dos casos, l’ha avivat la capital catalana, que n’ha marcat la pauta. «L’Ajuntament de Barcelona ha impulsat aquesta mesura, però la regulació està en mans de la DGT i ens consta que hi estan treballant», asseguren fonts municipals, que recorden que en aquests moments l’ordenança municipal preveu l’obligatorietat d’assegurança en aquells vehicles de mobilitat personal que realitzin un ús d’activitat econòmica. És a dir, els de lloguer i sharing, per exemple.

Al febrer, durant la presentació del balanç de sinistralitat viària de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, tinent d’alcalde de Prevenció i Seguretat, va recordar que el consistori és partidari d’una assegurança que passi per assegurar la persona, no el vehicle. L’última paraula la tenen el Ministeri d’Economia i Hisenda i la Direcció General d’Assegurances, on hi ha un grup de treball en marxa. Per ara no es parla de dates, tot i que la tendència cap a l’obligatorietat és clara.

Danys col·laterals i Seguretat Social

Danys col·laterals i Seguretat SocialEls metges dels principals hospitals de Barcelona han estudiat l’impacte de les lesions produïdes pels accidents de patinets elèctrics. I coneixen de primera mà el perjudici que, per les seves característiques, aquest tipus de vehicle pot produir. Així, tenen clar que el fet que actualment l’assegurança no sigui obligatòria implica danys col·laterals.

Notícies relacionades

«Es tracta d’un tema de salut i de diners, perquè el paguem entre tots. Els accidents de motos i cotxes els paga l’assegurança, però el dels patinets no. Per això, el primer que faria és que tothom estigués assegurat», opina Anna Navarro, traumatòloga de l’Hospital Clínic. «No entenc com no s’obliga a anar amb casc i amb assegurança, hauria d’estar regulat», afirma. «És evident que si hi ha accidents de patinet sense mútua, se’n fa càrrec la Seguretat Social. I són molts diners, perquè a més dels costos quirúrgics hi ha els del servei d’urgències», explica Albert Alier, traumatòleg de l’Hospital del Mar. És un dels autors d’un estudi que, entre altres coses, va concloure que un de cada quatre pacients per accident de patinet elèctric acabava al quiròfan. Amb el cost que això implica per a la sanitat pública.

La fiscalia, també a favor

A més, no estar assegurat també suposa un altre problema afegit, perquè complica la tramitació d’indemnitzacions per a les víctimes d’accidents de patinet elèctric. En aquest sentit, al setembre, la Fiscalia General de l’Estat, durant la presentació de la seva memòria amb motiu de l’obertura de l’any judicial, es va posicionar clarament a favor de l’assegurança obligatòria entre els usuaris de patinets elèctrics al considerar que no tenir-la «constitueix una greu irresponsabilitat, que col·loca les potencials víctimes en una situació d’obert desemparament i que és per si sola reveladora d’una actitud clarament imprudent».