Seguretat viària

Compte enrere per aprovar el casc obligatori per als patinets a Barcelona

La venda de cascos augmenta mentre els metges insisteixen en la importància que sigui obligatori

L’ajuntament assegura que el canvi en l’ordenança s’aprovarà ben aviat

Compte enrere per aprovar el casc obligatori per als patinets a Barcelona

Zowy Voeten

5
Es llegeix en minuts

El dia que els conductors de patinets elèctrics de Barcelona hagin de portar casc de forma obligatòria és molt a prop. El compte enrere ja ha començat i, per si no fos suficient, té lloc en dos cronòmetres diferents.

Les dades deixen clar que la mesura és més que necessària. El gener del 2021, un estudi de l’Hospital del Mar, en col·laboració amb l’Hospital de Sant Joan de Deu, va revelar que només un de cada cinc ferits per accident de patinet elèctric portava casc. I davant la gravetat de molts d’aquests accidents –l’any anterior gairebé es va arribar al miler d’accidents, molts d’importants–, un dels autors d’aquell treball, Alexandre Coelho, incidia en la importància de les mesures de seguretat. En especial, l’ús obligatori de casc, a més de proteccions a genolls i colzes.

Han transcorregut més de cinc anys des que el 2017 Barcelona es convertís en la primera ciutat d’Espanya a incloure una modificació en l’ordenança de circulació de vianants i vehicles que permetia regular la circulació de vehicles de mobilitat personal, entre els quals s’inclouen els patinets elèctrics. Després s’implantaria a tot l’Estat una normativa inspirada en el contingut de l’ordenança barcelonina. Perquè en aquest tema, la Direcció General de Trànsit, amb Pere Navarro al capdavant, ha anat bastant a remolc del que es coïa a la capital catalana.

L’abril de l’any passat totes les forces polítiques del consistori van aprovar per unanimitat una proposició de Ciutadans que demanava modificar l’ordenança per incloure-hi l’obligatorietat de portar casc, elements reflectors, llums, timbre i, a més, contractar una assegurança entre els usuaris de vehicles de mobilitat personal. Des d’aleshores, no s’ha deixat de treballar perquè aquesta modificació sigui una realitat –a excepció de l’assegurança, que depèn de la DGT– i en el dia d’avui fonts municipals assenyalen a EL PERIÓDICO que ja s’està ultimant el redactat per portar l’aprovació inicial «en el termini més breu possible».

En paral·lel al que passa a Barcelona, és el compte enrere estatal. El 21 de març es va aprovar la nova llei de trànsit espanyola, que inclou l’obligatorietat de portar casc. Tanmateix, per a la seva aplicació definitiva, s’ha de modificar abans el Reglament de Circulació. I mentre això no passi, es farà el que diguin les ordenances municipals. També depèn de la regulació estatal l’obligatorietat de tenir assegurança privad, un debat que guanya consens a gran velocitat.

Augmenta la venda de cascos

Augmenta la venda de cascosEls canvis en la reglamentació no passen desapercebuts entre els usuaris. Manuel Burgueño, ‘product manager’ de Fitness i Mobilitat de MediaMarkt Iberia, assegura que a Espanya cada vegada es venen més cascos per a patinets. «La família de productes que més està creixent actualment quant a la gamma de mobilitat elèctrica són, sens dubte, els cascos per a patinets elèctrics», afirma. I ho vincula a la reforma de la llei de trànsit, que contempla que l’usuari d’un patinet elèctric està «obligat a utilitzar casc de protecció». I si bé, com hem dit, encara s’ha de reglamentar, als comerços ja es nota que alguna cosa està canviant. «Des de principis d’any fins ara, a MediaMarkt les vendes de cascos per a patins elèctrics han augmentat el doble respecte al mateix període que l’any passat», afirma Burgueño.

Les vendes a Barcelona capital, en canvi, no són tan importants. «N’hi ha un augment, però no és gaire important perquè encara no és obligatori», explica Ramon Boncompte, propietari d’E-Twow Center Barcelona i distribuïdor oficial de productes de mobilitat elèctrica.

Actualment, als carrers de Barcelona, on hi ha més patinets que en cap altre lloc a Espanya, el casc només és obligatori quan són de lloguer. Així que, per ara, mentre els canvis a l’ordenança municipal i al Reglament de Circulació no acaben d’arribar, el que poden donar-se només són consells. Està previst que d’aquí uns dies el Servei Català de Trànsit presenti un dossier amb recomanacions de circulació segura per als patinets, com l’ús del casc, amb l’objectiu de disposar d’unes normes comunes a tot Catalunya perquè, en el dia d’avui, les diferents ordenances municipals creen confusió. «La dispersió de normes és un problema», admet a aquest mitjà Anna Pintó, subdirectora general de Seguretat Viària d’aquest organisme.

Metges preocupats

Metges preocupatsAls hospitals, testimonis de la gran quantitat de lesions produïdes per patinets elèctrics, no hi ha debat. Ha de ser obligatori al més aviat possible, asseguren els metges. «He arribat a la conclusió que la gent no és conscient de la gravetat de les coses fins que rep una multa. Va passar amb el casc de les motos, amb el cinturó de seguretat i amb el carnet per punts», assevera Montse Bernabeu, codirectora de l’Institut Guttmann. «Es necessita un càstig perquè es compleixi la normativa i així puguem protegir-los. No sé per què estan trigant tant a obligar a portar casc els conductors de patinets», afirma. «Un 50% dels accidents van associats a fractures greus de la cara i del crani, a part de la lesió al cervell. Les seqüeles són molt greus. I això passa perquè no portaven casc», adverteix.

Notícies relacionades

Per evitar com més lesions millors, els metges són fins i tot partidaris del casc integral, que cobreix el cap sencer. «Un casc integral cobreix la cara, cosa que evitaria la lesió facial. Si el casc és obert, es fractura tot el massís facial. Per això recomanem el casc integral», apunta Anna Navarro, traumatòloga de l’Hospital Clínic. Tanmateix, els conductors de patinets prefereixen els cascos oberts. «De cascos integrals se’n venen pocs encara», assegura Boncompte des de la seva botiga.

El que està clar és que, veient la tendència a l’alça dels accidents, només baixaran quan s’implanti l’obligatorietat de l’ús del cas. «En el cas de les motos, els ingressats per lesions cranials van disminuir molt amb la implantació del casc, i en el cas del patinet, passarà el mateix», augura Bernabeu.