Barcelona

La superilla estudia reciclar a l’estil Born les llambordes trobades sota l’asfalt

El consistori busca l’aval de les entitats d’accessibilitat per a una solució tècnica que permet allisar el terra i aprofitar el material

La superilla estudia reciclar a l’estil Born les llambordes trobades sota l’asfalt

ALVARO MONGE

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Un dels quatre eixos verds de la superilla de l’Eixample, el carrer Girona, amagava un modest tresor: llambordes sota l’asfalt. L’antic paviment que entapissava la calçada ha aflorat amb les obres i ara l’Ajuntament de Barcelona estudia reciclar-lo mitjançant un tractament que elimina la seva característica superfície irregular i discontínua.

Per convertir en accessibles les velles llambordes, cada pedra es talla per la meitat i genera dues peces amb la cara superior llisa. Les juntes entre peces s’omplen al màxim per anivellar tot el terra. Aquesta solució podria veure’s en diversos trams del nou eix verd, potser també en cantonades, tot i que no a la totalitat del carrer perquè no s’ha trobat tant material.

Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, el govern municipal d’Ada Colau ja preparada la proposta tècnica i ha realitzat una visita in situ amb veïns i comerciants, a qui ha agradat la idea. Ara busca l’aval definitiu de les entitats de persones amb mobilitat reduïda, mitjançant una sessió la setmana que ve amb barcelonins en cadira de rodes.

Es tracta d’una experiència ja coneguda a Barcelona, concretament a la plaça Comercial, davant del mercat del Born. El paviment llis estrenat en aquest espai el 2013 va sorgir d’un altre debat, el de la memòria històrica. Les antigues llambordes, que eren part del paisatge històric del mercat, es van combinar amb paviment nou de granit perquè el contrast de les dues textures de pedra dibuixés la traça de la Barcelona desapareguda després de la derrota del 1714. La llamborda visibilitza el traçat dels carrers de la Ribera destruïts per alçar la Ciutadella borbònica, mentre que el granit cobreix la superfície on van havier-hi les cases.

Rumor a les xarxes

Rumor a les xarxesA la superilla, el debat sobre el paviment té més a veure amb la sostenibilitat i l’accessibilitat. Aquest estiu part del teixit associatiu de discapacitats va posar el crit al cel al veure les llambordes i es va oposar a la seva recuperació. Temien que tornessin els carrers de llambordes a l’antiga, és a dir, amb els incòmodes buits entre pedres. El cap de setmana passat la queixa d’una entitat va tornar a encendre Twitter, i fins i tot els va donar la raó el regidor d’infància, joventut, persones grans i amb discapacitat, Joan Ramon Riera (PSC), que va recordar que en un procés participatiu es va acordar un paviment llis de façana a façana.

Finalment la proposta de l’àrea d’Urbanisme, que dirigeix la tinenta d’alcaldia Janet Sanz (BComú) casa la reutilització de les llambordes amb garantir l’accessibilitat. «A l’actual context d’emergència climàtica i manca de matèries primeres cal aprofitar al màxim el que la ciutat ja té, però alhora cal garantir que sigui accessible el 100% del carrer», contraposa Sanz. «La proposta que estan treballant els tècnics és cobrir totes les juntes i tallar les peces per obtenir un paviment com el que envolta el mercat del Born», confirma. I sense l’aval total de les entitats especialitzades, no es farà.

Els trams de llamborda que hagin de suportar el pas de vehicles tindran juntes omplertes amb morter, més resistents. Mentre que en els trams per als vianants podran omplir-se les juntes de manera manual, amb un treball més fi, apunta la regidora. «En els dos casos el paviment quedaria absolutament llis», insisteix Sanz.

Raïls inserits

Raïls inseritsLes llambordes no són l’única sorpresa que ha aflorat sota l’asfalt del carrer Girona. També van aparèixer vies de l’antic tramvia, concretament entre la Gran Via i Consell de Cent. S’integrarien arran de terra en la nova urbanització, per decorar «un tram d’una illa, inserits al paviment, com s’ha fet en altres ciutats», avança Sanz.

¿També a Rocafort?

Notícies relacionades

Tal com ha presenciat El PERIÓDICO, en un altre carrer de la superilla també han aparegut llambordes, tot i que han quedat molt més amagades. En el tram entre Diputació i Gran Via, com a mínim, s’aprecia la silueta de les velles llambordes sense juntes sota el quitrà. A l’obrir una rasa de poca profunditat han quedat a la vista els diferents estrats històrics de pavimentació. En aquest cas l’ajuntament encara no ha estudiat si les pedres són recuperables.

Paisatge en extinció

Paisatge en extincióEls carrers de llambordes antigues són un paisatge condemnat a l’extinció. Literalment. El consistori preveu substituir aquest paviment de manera progressiva, a mesura que es remodelin els carrers on encara poden veure’s i trepitjar-se. «No se substitueix d’ofici, però el dia que en aquest lloc hi hagi un projecte de renovació del carrer s’eliminarà», indica Sanz. El material extret, però, està cridat a reaprofitar-se d’alguna manera. Ara com ara la solució assajada al Born és la més ben situada.