Gestió polèmica

La jutge investiga un presumpte tracte de favor als xiringuitos de la platja de Barcelona

  • El Gremi de Restauració, que fa anys que denuncia suposades irregularitats, ha demandat penalment el gerent de Parcs i Jardins

  • L’ajuntament, després de 15 mesos sense respondre des de la seva Bústia Ètica, diu que el procés és «transparent»

La jutge investiga un presumpte tracte de favor als xiringuitos de la platja de Barcelona

Manu Mitru

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La polèmica que fa anys que plana sobre la gestió de l’activitat de la quinzena de xiringuitos de la platja de Barcelona ja ha arribat a la justícia. La jutge María Antonia Coscollola està investigant un presumpte tracte de favor a una empresa explotadora d’un dels xiringuitos de la platja Nova Icària, al qual l’ajuntament va permetre muntar el local abans de dipositar el total de la quantitat econòmica fixada en els plecs d’adjudicació per la informació «privilegiada» de què disposava. Les investigacions s’han iniciat arran de la denúncia penal presentada pel Gremi de Restauració de Barcelona contra el gerent de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins, Francesc Jiménez Gusi, per un delicte de prevaricació, segons la documentació a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.

Els cinc quilòmetres de platja de Barcelona tornen a atraure uns quatre milions d’usuaris anuals que són potencials clients dels actuals 15 xiringuitos que conformen l’oferta de begudes i menjar informal a primera línia de mar. Un negoci tan temptador que implica que les concessions municipals per operar en aquests espais cotitzin a preu d’or i injectin uns sis milions d’euros per temporada a les arques municipals, però que sumen anys d’ombres, segons les reiterades queixes de la patronal local de la restauració i els mateixos operadors.

La temporada vigent ha sigut un viacrucis per tots ells, en tant que el col·lectiu va reivindicar que l’obertura del nou concurs públic (esgotada la concessió prèvia per a la majoria) prioritzés els criteris de qualitat i no la subhasta econòmica, tal com va informar aquest diari. El resultat va ser la renúncia de diversos operadors i una evident crisi sobre el model que ha de desplegar la ciutat. Va ser l’estocada a diversos anys complicats que ara fan eclosió per la via judicial, partint de les suposades irregularitats de fa un any.

La magistrada ha acordat ara incoar diligències prèvies i citar el representant del gremi perquè ratifiqués la denúncia i per oferir-li la possibilitat de personar-se com acusació, tràmit que ja es va fer. A partir d’ara, la titular del Jutjat d’Instrucció número 25 de Barcelona ha d’acordar les proves que s’han de practicar. El sector de la restauració ha sol·licitat la declaració en qualitat d’imputat de Francesc Jiménez i la d’un testimoni. Els restauradors van prendre la iniciativa de portar el cas davant la justícia per la falta de resposta a la instància remesa el juny del 2021, fa un any, a la Bústia Ètica i de Bon Govern del consistori.

Calendari i informació

La denúncia se centra en les llicències d’ocupació dels serveis de temporada dels xiringuitos de la platja de Barcelona, que s’adjudiquen mitjançant concurs públic. L’òrgan que les gestiona és l’Institut de Parcs i Jardins, el gerent del qual és Francesc Jiménez, i el seu president, el regidor Eloi Badia Casas (no figura com a denunciat). Les presumptes irregularitats arrenquen en les adjudicacions efectuades el 2018. La durada de la concessió incloïa aquest any i el següent, el 2019. Arran de la pandèmia del coronavirus, es va prorrogar dues vegades, fins al 2021.

En el plec de condicions es feia constar «amb claredat», segons el gremi, que les empreses adjudicatàries havien d’abonar una taxa o cànon abans d’aixecar la persiana i començar la seva activitat. Aquest desemborsament era amb un únic pagament i per a tota la temporada, segons la denúncia. Una de les clàusules d’aquest plec assenyala que la firma que va aconseguir la concessió havia d’aportar la documentació relativa a aquest pagament i que no es donaria permís per al muntatge de la instal·lació sense que aquest hagués sigut aprovat.

La rebaixa negociada

Durant la primavera del 2020, després d’una intensa negociació, l’Ajuntament de Barcelona i el Gremi de Restauració van acordar reduir el cànon dels xiringuitos en un 75%. Amb les modificacions de condicions econòmiques, el maig del mateix any, Parcs i Jardins va tornar la diferència a les empreses adjudicatàries. Aquest decret municipal es va prorrogar per via d’ordenances fiscals, però a l’espera d’un de nou que concretés detalls.

En aquest escenari i a poques setmanes de l’inici de la temporada del 2021, les empreses concessionàries pretenien començar a instal·lar-se, tot i que abans d’obrir havien de pagar el 100% de la taxa perquè no s’havia redactat el nou decret per reduir el 75%. Tanmateix, el febrer d’aquell any un dels adjudicataris, la societat Anish Rme, que no pertany a l’agrupació gremial, va muntar el xiringuito a la platja de la Nova Icària i ja va estar en condicions d’iniciar l’activitat sense haver pagat prèviament tot el cànon previst.

La denúncia exposa que Parcs i Jardins, sense coneixement dels altres operadors de xiringuitos, havia canviat el criteri i va començar a tramitar les sol·licituds per al muntatge de les instal·lacions sense el previ pagament del cànon que estava previst en els plecs. Aquesta modificació no va ser notificada, ni comunicada, a les empreses del sector, ni a les associades al Gremi de Restauració, sinó de forma «privada» com a mínim a una (Anish), que al conèixer l’esmentada circumstància «de manera privilegiada i anticipada» va poder instal·lar primer el xiringuito per arrencar la seva activitat. A l’aprovar-se després el decret que rebaixava el cànon, va ser l’única que «va poder pagar reduïdament i començar» a treballar immediatament. «Els operadors que no disposaven d’aquesta informació reservada van haver de competir en desavantatge, muntant més tard les seves instal·lacions», recalca la denúncia. És a dir, l’institut municipal gestor «va beneficiar un operador en perjudici dels altres», afegeix.

Procés «transparent»

Notícies relacionades

L’ajuntament replica que es va autoritzar el muntatge abans d’abonar les taxes partint de la petició prèvia del gremi per avançar la temporada, i per evitar que els operadors paguessin de més i després calgués tornar-los una part. Insisteix que es va autoritzar muntar abans de temps però no obrir, i que la Bústia Ètica ha fet les corresponents investigacions i comunicarà els resultats en uns quants dies (15 mesos després de la instància). El consistori diu no tenir coneixement de la denúncia i haver actuat de «forma transparent».

Des del gremi, es pregunten perquè només aquest operador de la Nova Icària va saber al febrer que podia muntar i que hi hauria descomptes, abans que ningú. El director de la patronal, Roger Pallarols, recorda que la mateixa empresa ha estat embolicada en la polèmica d’aquesta temporada, amb altres processos oberts, diverses concessions atorgades i –com a conseqüència– un retard en l’obertura de l’oferta de platja del 2022.