Sector en auge

El viatger de luxe ressuscita les consergeries d’hotel a Barcelona

  • La reactivació del segment més alt de turisme a la capital catalana reactiva un servei hoteler essencial per organitzar i optimitzar la presència del visitant amb més impacte econòmic

A1-152721841.JPG

A1-152721841.JPG / EPC

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El signe més revelador del retorn del turisme de luxe a Barcelona es revela tot just entrar en algun hotel de més de 5 estrelles: els taulells de consergeria han reobert després de l’aturada de la llarga pandèmia per atendre les demandes més exclusives. De vegades, aquest paper de prescriptor (que ara li manquen mans) s’assumeix des de la recepció, tot i que no és l’habitual en aquest circuit d’allotjament de gran volada. Un altre element clau és entreveure el pin que simbolitza a la xarxa Llaves de Oro, que integra els grans ‘aconseguidors’ d’aquestes peticions, plaers i potser obstinats capricis dels viatgers que neden en l’abundància.

Fa poc, un adinerat hoste mexicà volia celebrar el seu aniversari de casament amb magnificència i va voler que li organitzessin un vol amb helicòpter per Barcelona, amb mariachis a bord. Ni una cosa ni l'altra eren possibles per qüestió de normativa, explica Mauro Torres, conserge de l’hotel boutique Mercer (gran luxe monument, en ple Gòtic), delegat a Catalunya i vicepresident a Espanya de Llaves de Oro. Així que es va mirar de reconduir la petició per «buscar una experiència encara millor». L’important és evitar un ‘no’ i fer l’impossible per satisfer desitjos, sempre que siguin legals. La solució va ser organitzar un vol guiat amb helicòpter per la costa barcelonina, per acabar aterrant a la pista del port, on esperaven a plens pulmons els mariachis, que també van pujar en un barco en què es va celebrar l’efemèride privada mentre navegaven pel litoral.

Sembla una anècdota, però són freqüents les ambicioses demandes d’hostes que celebren una ocasió, o que viuen amb intensitat la seva tornada a la normalitat després de dos anys de contenció, movent indirectament molts altres proveïdors de serveis, des de transport a cultura. «Hi ha viatgers que estalvien per viatjar bé, però n’hi ha molts que no han gastat res en dos anys i ara no s’estalvien res», resumeix. De fet, les sol·licituds no se solen acompanyar de pressupostos previs, simplement es gestionen, amb la gastronomia gairebé sempre com a protagonista. Si menjar bé ja era una excusa per disfrutar la capital catalana, ara s’ha convertit en una plena motivació de viatge. «De vegades saben on volen anar, però d’altres simplement volen un restaurant amb estrelles Michelin», explica.

Xarxes de contactes

S’activa llavors el ritual dels contactes, clau en una professió que durant anys ha sigut autodidacta però que en l’actualitat ja compta amb masterclasses a les escoles de Turisme . On hi ha llista d’espera de setmanes, un conserge (sobretot amb el distintiu d’aquestes «claus que obren gairebé totes les portes») desplega recursos per aconseguir alguna taula. Entre els més reclamats hi figuren el Disfrutar i Lasarte (de Martín Berasategui), però no hi falten les incursions en la resta del territori.

Torres, que aprecia que després de la pandèmia el turista de luxe mostra més impaciència per complir desitjos (potser per si arriben noves restriccions...), ha confeccionat –per exemple– aquests dies la intensa agenda d’un matrimoni dels EUA que es va allotjar quatre nits. Van demanar cotxe a disposició, rutes exclusives a Barcelona i fora, res de grups. No va faltar una visita a Girona, el Museu Dalí i un àpat al Celler de Can Roca, pel qual gairebé tots es deleixen.

Margot Kampá, que ostenta el pin daurat de la xarxa (la mateixa que protagonitzava la pel·lícula ‘El Gran Hotel Budapest’) i lidera la recepció de l’Hotel Alma, constata la millora qualitativa del viatger en els últims mesos. «Volen visites sobre Gaudí, però privades, venen molt en família, disfrutant d’aquell temps conjunt, volen viure experiències costi el que costi», explica aquest diari. Alguns venen amb idees fixes, d’altres planifiquen les seves peticions amb mesos d’antelació i no pocs dediquen una hora, quan arriben, a relatar les seves expectatives perquè el professional organitzi la seva estada, amb visites culturals o compres de luxe amb cita prèvia.

Plans de pel·lícula

Notícies relacionades

Fa uns dies un client israelià –entre les nacionalitats «més ‘demanding’» o que reclamen més serveis organitzats– va demanar que un criador es presentés a l’hotel amb tres o quatre cadells per triar-ne un per comprar. Òbviament, aquest era un servei inviable, però es va aconseguir organitzar una visita inversa, de l’hoste a diversos criadors, per triar el gos que es va emportar al seu país. Un altre va voler anar a Andorra amb helicòpter, impossible pel tema fronterer, i va caldre disposar-ho tot per arribar per aire al límit territorial i reservar-hi un transfer.

Darrere de la consergeria del luxós Monument, a Mallorca amb passeig de Gràcia, despunta Xavi Castells atenent aquesta lliga de turistes amb tant d’impacte econòmic a la ciutat. Malgrat la seva discreció professional, apunta per a l’anecdotari que el nivell de demandes és tal que en una ocasió en un altre hotel li va trucar un client nord-americà milionari perquè li organitzés un ‘cross dressing’. Volia arribar com a home a Barcelona, però que el vestissin i maquillessin com a dona, per inscriure’s amb un nom femení i ser tractat com a dona. Va demanar fins i tot sopars en clubs especialitzats... i quan va es aconseguir lligar tot un pla de pel·lícula, finalment va cancel·lar el viatge.