Primera edició postpandèmia

Més de 110.000 visitants fan que el Comic Barcelona recuperi l’alegria

  • El Comic Barcelona traspassa el paper a la recerca del ‘mainstream’

Més de 110.000 visitants fan que el Comic Barcelona recuperi l’alegria

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
EFE

El Comic Barcelona ha aconseguit recuperar l’ambient de festa en la seva edició del 2022, la número 40, la primera presencial després de dos anys d’aturada obligada per la covid, en què més de 110.000 aficionats han pogut tornar a disfrutar del contacte amb les seves autores i autors preferits.

Hi havia expectació per veure com respondria el públic a aquesta nova cita, la més important del sector que se celebra a Espanya, que s’ha desenvolupat sense restriccions per la pandèmia, i que segons l’organització, i les primeres impressions d’editors, autors i els mateixos lectors, ha sigut més que positiva, amb una xifra d’assistents molt similar a la del 2019, quan se’n van sumar 112.000.

«Estem molt contents de com ha anat tot, molt il·lusionats, hi havia ganes de poder reactivar el saló, i el motor ha tornat a funcionar després d’un moment complicat, en què a més hem pogut celebrar les quaranta edicions del saló, juntament amb tot el sector, autors, editors, llibreters, i lectors, i molt important, el nou públic jove, nens i les seves famílies», ha assenyalat Meritxell Puig, directora del certamen i de FICOMIC, l’entitat organitzadora.

Alegria en l’ambient

Els editors consultats per l’agència Efe estaven satisfets amb, segons qualifica algun, un «any de transició després de la pandèmia», en paraules de l’editor d’ECC David Fernández. «Independentment de les xifres de visitants, nosaltres fem una valoració molt positiva de recuperar certa normalitat i veure com es reactiva el món», comenta.

«Lògicament hi havia incertesa postpandèmica, les expectatives eren bones pel funcionament a les llibreries, i la veritat és que, malgrat ser un any estrany, hem aconseguit vendes similars al 2019, i el millor de tot ha sigut veure l’energia que portaven els autors, ja que per alguns era el seu primer esdeveniment públic», resumia Óscar Valiente, editor de Norma poc abans del tancament.

Des de Planeta Comics, David Hernando, director editorial, apunta que el balanç del 2022 és clarament satisfactori i que recuperar la presencialitat ha aixecat l’ànim d’autors i lectors, una «alegria» que han detectat a la seva àrea de Planeta Manga i novel·la gràfica, en què els aficionats s’han decantat pel «talent nacional».

Retrobament d’autors i lectors

Per la seva banda, els autors presents al saló estaven esgotats de les sessions de firmes, almenys els més populars, però encantats que el pitjor de la pandèmia ja sembli ser història.

«M’he passat els dies firmant, crec que autors i lectors volíem aquest contacte. Era una de les coses que més he trobat a faltar. He treballat tot aquest temps (de pandèmia), però només a través del contacte saps que al final hi ha algú a l’altra banda que et llegeix, i és en aquests salons que els poses cara. Ha sigut genial», reflexiona el dibuixant Paco Roca (‘La casa’).

Per Ana Oncina, «la sensació ha sigut molt emocionant, tornar a veure el públic, veure que el teu llibre té bona acollida, i veure també com anava aquest saló, que al final ha estat ben ple», comenta a Efe la jove autora de ‘Just friends’ (Planeta Manga) mentre firma un dels seus llibres.

«El saló ha sigut com refrescar la memòria d’algunes coses que estàvem començant a oblidar, el ‘feedback’ amb els col·legues i els lectors, una separació que començàvem a donar gairebé per feta...», es congratula Jaime Martín, que s’ha inflat a firmar exemplars del seu últim treball ‘Siempre tendremos 20 años’ (Norma), amb què va guanyar el premi a la millor obra.

La il·lustradora Ilu Ros no tenia amb què comparar, aquest era el seu «primer saló», i el resultat ha sigut «una experiència nova però supermaca d’aquest nou començament, si es pot dir així».

Els lectors que anhelaven cert grau d’empentes, també estaven contents, com demostrava la Laia, de 23 anys, que reconeixia tenir «moltes ganes de saló» i amb una motxilla plena de llibres, entre els quals ‘Sorunne’, de Guille Rancel, «que me l’emporto firmat».

O el Marc, de 25, que venia amb la idea d’aconseguir un manga que li faltava, «estava esgotat», i s’ha comprat una edició especial del videojoc ‘Blasfemus’, exemple de les sinergies existents amb el sector audiovisual en aquesta cita.

«S’agraeix poder venir aquí, a més sense mascareta, ha sigut tot molt guai, i tot i que hi ha bastanta gent, ens hem pogut moure molt bé», respon el jove al costat dels seus amics.

Un visitant especial en la jornada de diumenge ha sigut el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que s’ha passejat pel saló instal·lat en 50.000 m2 de Fira Montjuic, igual com divendres van fer el ministre de Cultura, Miquel Iceta, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

Una empenta per als autors nacionals

Notícies relacionades

Aquesta edició tan especial del Comic Barcelona ha volgut posar focus en els autors nacionals, gairebé un centenar presents, mentre que en l’apartat expositiu, les mostres dedicades a les quatre dècades del certamen i del recent còmic espanyol, i al record del desaparegut historietista Miguel Gallardo, han sigut les més destacades.

El Gran Premi a tota una trajectòria que atorga el Comic Barcelona ha recaigut en el veterà dibuixant valencià i mestre de la línia clara Daniel Torres.