Proposta municipal

Ada Colau demana que es rebaixi al 50% la T-Usual durant tres mesos

L’alcaldessa de Barcelona demana un esforç de les administracions perquè hi aportin més finançament

El Govern rebutja la mesura, amb un cost de 50 milions, i la qualifica d’«electoralista»

Ada Colau demana que es rebaixi al 50% la T-Usual durant tres mesos

RUBEN MORENO GARCÍA

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat aquest dimecres una rebaixa del preu del transport públic durant un temps limitat per ajudar les persones usuàries habituals. Colau vol que es rebaixi un 50% el preu de la T-Usual durant tres mesos. «Ha augmentat el cost de la vida per culpa de la guerra. Estem d’acord amb les ajudes al transport privat pel combustible decidides pel Govern de Pedro Sánchez, però, per exemple, a Alemanya s’ha rebaixat durant tres mesos el transport públic, una cosa que es podria estudiar aquí», ha assegurat la màxima responsable municipal de la capital catalana.

I ha prosseguit: «He de ser prudent perquè depèn de l’Autoritat del Transport Públic, que el 50% és de la Generalitat. Hauríem de demanar al Govern de Sánchez que hi aportés fons. No he traslladat aquesta proposta encara a la resta d’administracions».

Costa arribar a final de mes

«La T-Usual són 40 euros i s’hauria de rebaixar a la meitat durant tres mesos. No es pot repercutir en la gent treballadora que li costa arribar a final de mes», ha lamentat.

Colau ha fet aquestes consideracions després de mostrar la seva preocupació per la recent sentència que tomba la Zona de Baixes Emissions (ZBE). «És una qüestió de salut pública, Europa ens diu que és inacceptable la situació de la contaminació. La ZBE és un mandat de la Unió Europea, però estem sent pioners. És el camí a seguir, perquè, si no, ens posen multes, és una barbaritat», s’ha queixat.

«S’ha reduït la contaminació gràcies a la ZBE. S’han evitat 125 morts prematures. Aquests vehicles contaminants estan produint morts.

L’alcaldessa ha fet aquesta proposta en una entrevista a ‘Els matins de TV3’ en la qual també ha tractat altres temes d’actualitat com els Jocs Olímpics d’hivern, la Copa Amèrica, l’ampliació de l’aeroport (un assumpte amb què discrepen del PSC) i la recepció de persones refugiades d’origen ucraïnès per part de la ciutat.

Una altra proposta unilateral

No és la primera vegada que l’alcaldessa es despenja amb una proposta unilateral: ja ho va fer el desembre del 2020 a través d’una carta a la Generalitat.

Les tarifes d’aquest 2022 es van congelar per decisió de les administracions. Ha sigut el segon any consecutiu en què es bloqueja la pujada de preus, fixada normalment per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), en el qual té majoria la Generalitat. 

30 dies consecutius

La T-Usual es pot utilitzar de manera il·limitada durant 30 dies consecutius. És personalitzada, per tant, només la pot utilitzar el titular del bitllet. El preu d’una zona és de 40 euros.

Les tarifes ja es van congelar el 2021, tot i que llavors la raó potser estava més vinculada a la crisi generada per la pandèmia que a la davallada d’usuaris, gairebé un 50% menys que el 2020, de 1.057 milions de validacions a 565 milions. També era necessari recuperar la confiança dels usuaris, ja que molts van deixar de pujar a autobusos i vagons perquè no se sentien segurs davant la covid. Tot això va generar, en el cas de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) una despesa extra de 180 milions d’euros.  

Notícies relacionades

L’anunci de Colau es produeix quan falta un any per a les eleccions municipals, el maig del 2023, i quan els partits han iniciat els seus moviments per escollir els seus alcaldables. Justament aquesta ha sigut la resposta del vicepresident del Govern, que ha qualificat la proposta d’«electoralista».

«Que vingui amb el xec»

Puigneró, també conseller de Polítiques Digitals i Territori, s’ha desmarcat de la proposta assegurant que la mesura tindria un cost de 50 milions d’euros. «Demanaria a l’alcaldessa Colau que quan es fan aquest tipus de propostes es vingui amb el xec darrere. Cal responsabilitat en el tipus d’anuncis de mesures que, a més, no ho ha de pagar ella», ha afirmat. Puigneró també ha lamentat haver conegut la proposta a través dels mitjans i ha recordat que el preu del transport públic ja està congelat des de fa mesos.