Any de reactivació

Barcelona obre un any de superpromoció per recuperar el turisme internacional

  • La ciutat va tancar el 2021 amb 4,5 milions de visitants i un 69,5% menys de viatgers estrangers que el 2019, però espera remuntar a curt termini

  • Les campanyes de ‘reconquesta’ inclouen els EUA, una gira europea, els Emirats Àrabs, part de Llatinoamèrica i potser el sud-est asiàtic

  • El 71% dels barcelonins enquestats veu beneficiós el turisme, però el 84% creu que s’ha d’aprofitar el moment per millorar el model

Barcelona obre un any de superpromoció per recuperar el turisme internacional

Zowy Voeten

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Barcelona posarà tota la carn a la graella, amb un «ambiciós programa de promoció» a diversos continents, per tractar de reconquistar aquest 2022 el turisme estranger perdut durant la pandèmia. La ciutat va tancar l’any passat amb 4,5 milions de visitants allotjats en hotels i apartaments turístics, molt per sota dels 12 milions del 2019, però –sent positius– amb un 65,5% més que el funest 2020. El missatge aquest dijous de Turisme de Barcelona i l’ajuntament, que de resultes d’aquesta crisi per fi remen amb convicció en la mateixa direcció, ha sigut d’«optimisme» pel que consideren «clars signes de recuperació», malgrat el cop dur de l’òmicron a la mobilitat internacional.

La capital catalana, amb un 70% d’hotels oberts (77% de places) en aquests moments, ha patit especialment aquestes absències internacionals. Els esforços per recuperar viatgers de la resta d’Espanya (que en la prepandèmia representaven ja només un 17% del pastís) han donat petits fruits, visibles per exemple el desembre passat, quan els 144.000 turistes domèstics van representar un 7,1% més que el 2019.

Aquesta absència d’estrangers, més acusada en alguns períodes, potser ha servit per reconciliar una part de la ciutadania amb el turisme, segons una enquesta de percepció de l’activitat. «S’ha vist una mirada còmplice però alhora exigent» amb l’activitat, ha sentenciat el regidor de Turisme, Xavier Marcé. I és que un 71,4% dels entrevistats han destacat que és beneficiós per a Barcelona, un 58,3% que és el sector que més riquesa genera a la metròpolis i un 87% confia que la ciutat tornarà a ser una destinació de referència. Però un 84,5% té clar que després del ‘reset’ viscut pel sector és moment de millorar la gestió del model turístic. Es demana potenciar el perfil del viatger de qualitat amb interessos professionals, formatius, culturals, ecològics, gastronòmics i familiar.

Arribar al 70% de facturació

Mirant enrere, la campanya nadalenca encara en plena sisena onada no va ser dolenta, amb un 29% menys de turistes totals que en els temps de rècords i un discret 41,5% d’ocupació hotelera. Per contra, el balanç anual es veu marcat pel notori descens del 69,5% de visitants internacionals respecte de fa dos anys a causa del fluix primer semestre. Però des del juliol, les dades es van animar fins al punt de marcar una tendència que, segons Marcé, convida a pensar en una de remuntada que comenci a assemblar-se a la normalitat a partir de l’estiu. La previsió més precisa del president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, és que el sector turístic arribi aquest any al 70% de la facturació prèvia al coronavirus, després d’haver-se quedat al 40% el 2021.

Entre els bons auguris tots dos han destacat que Barcelona hagi liderat l’arribada d’aquests viatgers en les principals destinacions urbanes de tot l’Estat (també està en les primeres posicions europees, juntament amb Lisboa), i hagi facturat un total de 3.700 milions d’euros en despesa turística el 2021, sense comptar l’allotjament i el transport. Una xifra encara un 66% per sota del que s’havia convertit en habitual, però substancialment més alta que el 2020. Com element per veure l’ampolla mig plena, han destacat també que la despesa forana amb targeta de crèdit ‘només’ va baixar un 21,3% el desembre respecte del mateix mes en prepandèmia. O que Barcelona sigui la desena del món en recerca d’allotjament a internet, i l’onzena en vols. A més de la primera d’Espanya, ha remarcat Torres.

Per incentivar-ho, al març hi haurà una missió promocional a l’est i l’oest dels EUA, i es farà una gira europea per reposicionar la ciutat a Berlín, Londres, París, Milà, Roma, Amsterdam i Brussel·les. Hi ha accions previstes als Emirats Àrabs, visites comercials i presentacions a Mèxic, Colòmbia, el Brasil i l’Argentina. I es treballa, a mitjà termini, amb l’obertura dels mercats del sud-est asiàtic i l’Índia, a la primavera i final d’any.

Segmentar mercats

Sabedors que els interessos del visitant estan encapçalats per disfrutar de la restauració (95,5%) i les visites culturals, segons es reflecteix en les enquestes de perfils i hàbits que recull l’Observatori del Turisme a Barcelona (OTB), les accions promocionals del 2022 estan especialment enfocades a la gastronomia i l’enoturisme, amb programes monogràfics per potenciar aquest univers, a la ciutat i en altres punts del territori, articulats des d’aquesta. S’apuntarà especialment a un públic Premium, mil·lennistes, LGTBI i nòmades digitals, que passen llargues estades a Barcelona. Però no serà l’única aposta en termes d’«hipersegmentació de públics i mercats».

Notícies relacionades

I és que tot i que la recuperació del turisme professional i de congressos és clau (amb 150 de confirmats per als pròxims anys i més de 100 candidatures obertes), Turisme de Barcelona estrenarà nous continguts de promoció al voltant de la ciència i la tecnologia, les arts creatives i la literatura, han avançat. Cronològicament, aquest trimestre es llançarà la campanya gastronòmica i els programes Barcelona Científica i Patrimoni Jueu; en el segon es propulsarà el patrimoni cultural i religiós així com el programa Barcelona literària, mentre que durant el tercer i quart trimestre arribaran Barcelona Innovadora i Creativa, així com monogràfics d’experiències singulars.

Totes les iniciatives van lligades als objectius de sostenibilitat i turisme de qualitat, potenciant valors culturals i estil de vida. I totes les mirades estan posades en grans congressos, com el mundial de telefonia mòbil a partir del 28 de febrer, que ja compta amb un 40% de reserves d’allotjament respecte del 2019, malgrat els interrogants sanitaris. Torres ha recordat que més d’una vintena de connexions internacionals amb avió segueixen suspeses, però està convençut que la fortalesa de la marca Barcelona generarà «un efecte rebot» de reactivació tan aviat la mobilitat es normalitzi i la gent viatgi.

El francès va ser el visitant número 1

El balanç de l’any passat té el francès com a visitant destacat, seguit del nord-americà a partir del juny, i a continuació italians, alemanys, britànics i holandesos. En conjunt la proporció internacional va suposar el 67% davant el turisme interior. Les xifres es correlacionen amb el 64% menys de viatgers a l’aeroport del Prat que el 2019, a causa de les restriccions.

Quant a l’impacte en el mercat laboral, el sector ha sigut molt castigat per la pandèmia, però l’últim any s’han firmat 91.930 contractes a la ciutat, que suposen un 11% del total, i amb un ritme de creixement superior a altres àmbits, ha remarcat Marcé.