Retard d’anys

La primera fase de reforma de la Rambla començarà per fi el 2022

  • L’ajuntament la desencalla a l’incloure-la en els pressupostos de l’any i preveu començar pel tram pròxim a Colom

  • També es compromet a eliminar en els pròxims mesos les antigues ocelleries per alliberar espai de passeig

La primera fase de reforma de la Rambla començarà per fi el 2022
4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb 2.028 dies de retard, assenyalats rotundament des del marcador instal·lat a la Rambla per denunciar la injustificable situació, l’ajuntament ha anunciat per fi aquest dimarts que la gran transformació de l’eix més cèlebre de Barcelona començarà durant el 2022. Començarà per l’extrem de Colom, ampliant i obrint més el vial cap al mar, i serà la primera de cinc fases d’obres. La intervenció en el seu conjunt no només donarà un tomb al seu urbanisme, sinó que té el repte de «posar en relleu la seva història i contribuir a reactivar el comerç local i del centre», que encara presenta les ferides econòmiques de la pandèmia, destaca el consistori.

El govern municipal de Colau encarrila l’aprovació definitiva del projecte executiu per convertir la Rambla del segle XXI en un passeig més «confortable, verd, amable i cultural, amb més espai per al vianant i una millor accessibilitat i ordenació dels usos». La comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat s’hi ha pronunciat a favor aquesta tarda dimarts, a l’espera que el ple del 23 de desembre li doni el vistiplau final.

Són tantes virtuts que costa creure que el pla s’hagi retardat una i mil vegades malgrat les insistents queixes de comerciants, veïns i institucions. Però aquesta vegada sembla la definitiva, a l’haver sigut inclosa l’obra en els pressupostos de l’any vinent –si tot segueix el guió previst i tiren endavant–, ha explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz. L’edil ha dit també que ja compten amb uns informes del Ministeri de Defensa als quals va al·ludir en l’anterior comissió perquè estaven pendents. Encara no s’ha detallat la quantia per a la primera fase, dins del pressupost total de 44,56 milions d’euros que es desenvoluparà en diversos anys.

Altres decisions confirmades

El disseny ja anunciat no varia, però sí que prenen cos altres elements pendents que han provocat nombrosos desacords en els últims anys. El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha assegurat que els 11 llocs que abans van ocupar els ocellaires s’eliminaran també aquest any vinent –conclosa la seva concessió fa uns mesos–, ja que «no aporten valor» a l’eix. L’ajuntament prima desembarassar aquesta zona per a passeig i reduir l’oferta turística que havien acabat engrossint.

D’altra banda, confirma que tots els quioscos de premsa tindran continuïtat, tot i que amb una nova disposició per evitar que quedin enfrontats i les zones de passeig siguin més fluides. Una premissa que també serà vàlida per als de flors, en el tram de la Rambla de les Flors, en els quals es continua treballant per incorporar-hi altres usos en alguns casos.

Sanz ha explicat que l’inici pel tram de Colom-Santa Madrona és prioritari perquè es «connectarà millor amb el front litoral» i l’entorn, amb la modificació també de l’avinguda de les Drassanes. Contempla la transformació urbanística dins d’altres estratègies per a la zona que inclouen la dinamització cultural i polítiques de vivenda per recuperar veïns.

L’associació Amics de la Rambla, que ha batallat llargament per impulsar la reforma, veu amb bons ulls començar per aquest extrem i que per fi hi hagi una data que sembla ferma. No obstant, estan tan escarmentats que no volen fer-se il·lusions fins que no vegin les excavadores, ve a dir el seu president, Fermín Villar. A l’entitat lamenten que els treballs s’anunciïn sense que encara se’ls hagi informat sobre el desenllaç de les al·legacions que van presentar.

No tenen notícia sobre què passarà amb les terrasses, que també depenen de l’ordenança i d’altres plans especials de la zona. En el cas de les ocelleries, recolzen opcions com el seu trasllat a la Boqueria, en lloc de la seva supressió unilateral.

Més voreres i espais humanitzats

En el que al nou traçat de la Rambla es refereix, es mantenen els criteris d’actuació partint de l’avantprojecte que va elaborar l’equip de km-ZERO i que té entre les seves claus millorar la connexió entre el Gòtic i el Raval, en lloc d’exercir de frontera. Els treballs arriben en un moment de grans canvis, ja que coincidiran amb la reforma de la Via Laietana, que també ha d’incidir en la reactivació del comerç de l’entorn.

Per si a hores d’ara algú ja no recorda els plans per a la Rambla, la clau serà restar espai destinat al vehicle i guanyar-lo al vianant. L’eix es quedarà amb un sol carril de circulació per costat de 3,5 metres d’ample, i donarà una mica més d’espai al tronc central i sobretot als laterals que tindran un mínim de tres.

El pas de vehicles quedarà restringit al trànsit veïnal, i els dos carrils admetran bicicletes i autobusos, repartiment de mercaderies, vehicles de serveis i accés als aparcaments de l’àmbit, com ja passa en l’actualitat en l’ascendent. El disseny es completarà amb pilons de seguretat en els extrems.

Notícies relacionades

Entre les principals innovacions hi ha també la creació de tres espais en encreuaments singulars (Espai Moja-Betlem, Pla de la Boqueria i Pla del Teatre) que es configuraran com a plataforma única donada la seva ubicació al costat d’equipaments culturals.

Un dels punts més discutits i demanats era la renovació del paviment, que exercirà d’element unificador de l’espai de façana a façana, amb peces de diferent format de pedra natural i granit i pòrfir. També s’unificarà l’enllumenat perquè sigui més funcional, mentre que es distribuiran bancs i zones de descans laterals sota els arbres.