Urbanisme amb polèmica

La reforma de la Rambla continua encallada i condicionada als pressupostos

Tots els partits apressen a l’inici d’obres, però els comuns ho condicionen que ERC aprovi els comptes del 2022

Colau inclou una partida per transformar la Via Laietana a partir del març, però encara no l’especifica per a l’icònic eix

La reforma de la Rambla continua encallada i condicionada als pressupostos

ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Complerts els 2.000 dies de retard en l’esperada reforma de la Rambla, la gran pregunta es manté en l’aire: ¿Quants dies més caldrà esperar mentre es continua degradant? Ni la pressió unànime de tots els grups municipals de l’oposició aquest dimarts en la comissió d’Urbanisme ha pogut arrencar a l’equip de govern de Colau un calendari clar d’inici d’obres per a l’icònic eix, ni una reserva de fons específica. La tinenta d’alcalde Janet Sanz ha deixat la pilota a la teulada d’ERC, al qual reclama suport per tirar endavant els pressupostos, com a pas previ necessari per poder afrontar uns treballs que està previst que durin set anys. Però plouen els retrets a aquest plantejament, tenint en compte que el consistori sí que ha programat a partir de març –i dotat financerament– la milionària i també retardada reforma de la Via Laietana.

El marcador electrònic que van instal·lar els Amics de la Rambla continua sumant –amb vergonya– una demora que ja resulta difícil de justificar. En la passada comissió de setembre es va al·ludir a uns informes preceptius (del Ministeri de Defensa) pendents de llum verda, amb qüestions menors com una reserva de places d’aparcament de la Comandància Naval, que ja estarien gairebé resoltes. «En les pròximes setmanes arribaran els informes pels quals va caldre suspendre la tramitació de la tramitació definitiva» del projecte executiu, ha dit Sanz a la premsa poc abans de la reunió. Però ja ha avançat que per contemplar-la i poder encaixar-la en el que queda de mandat serà necessari el suport d’Esquerra als seus comptes. Els mateixos comerciants creuen que es tracta d’una nova «excusa» perquè per al govern de Colau «mai ha sigut un tema prioritari», diu el seu president, Fermín Villar.

Al complir-se els 2.000 dies d’espera, el grup republicà ha presentat una proposició per apressar a la reforma i un calendari clar que inclogués l’inici d’obres aquest 2022. La mesura ha comptat amb el vot favorable unànime, fins i tot dels comuns, però Sanz ha insistit a no agendar-la sense el suport d’aquests. Un bucle que ha sorprès la resta de partits. Junts per Catalunya ha posat el dit a la nafra al remarcar que els pressupostos no incloguin explícitament una partida per a la Rambla, ni tan sols una reserva que certifiqui la voluntat política d’actuar. «Posen l’excusa d’informes menors», ha dit Jordi Martí.

Pugna i acusacions

Des d’ERC, Jordi Coronas ha anat a la jugular a l’assenyalar que la Rambla és un exemple més de «no govern» de Colau, que ha propiciat el seu rebuig dels pressupostos que es votaran inicialment aquest dimecres en comissió d’Economia i Hisenda de demà dimecres, com ja va avançar dilluns. «Li demanem que es comprometi», ha dit acusant els comuns de «trilerisme», i insistint que no avalaran inicialment els comptes locals. «Havent-hi consens, el retard és injustificable i la reforma és compatible amb la reactivació econòmica i comercial» de la zona, han apuntat des del PP. Des de Ciutadans han lamentat que fins i tot ja es desdibuixi el suposat horitzó de 2030 per al final d’obres.

I així, un ròssec de retrets que la primera tinenta d’alcalde d’Urbanisme ha replicat assegurant que el seu partit «ha liderat» el projecte de reforma, i que compta amb recursos per portar-lo a terme. «Tenim diners, no s’ha d’elegir entre una o una altra cosa», ha insistit, recalcant que quan arribi el famós informe de Defensa presentaran el projecte final per a l’aprovació definitiva, però abans «hi ha d’haver pressupostos».

L’actitud de l’equip de govern ha enervat els Amics de la Rambla, que lamenten que a hores d’ara encara no se’ls hagi donat respostes sobre les innombrables al·legacions que van presentar de cara al document final, on incidien en detalls diversos, com garantir la sortida per la Rambla d’un pàrquing afectat, entre d’altres. El col·lectiu insisteix també a reduir a tres les fases d’obra, cada una de 18 mesos, fins a un total de 54 mesos, en lloc de dilatar-la tant.

La que sí que té clar el seu futur és la Via Laietana, la reforma de la qual començarà a la primavera, a l’haver sigut aprovats inicialment l’avantprojecte general i el projecte del primer tram amb el suport en aquest cas d’ERC i el vot contrari de la resta de l’oposició per diversos aspectes de la intervenció. Dins d’aquella primera fase, que anirà de la plaça d’Urquinaona a la d’Antoni Maura, es treballarà en la renovació del subsol a partir del març, per iniciar al juny pròpiament les obres, que tindran un cost inicial de 16,8 milions d’euros. Quan es completi tota la reforma, s’arribaran als 32,9 milions.

Notícies relacionades

L’ajuntament ha assenyalat que a l’iniciar-se els treballs a les xarxes de serveis, es mantindran dos carrils de baixada en tota la via –un de bus i un de vehicles–; i de pujada els busos es desviaran cap al passeig de Picasso i els vehicles podran arribar fins a l’altura de la plaça d’Antoni Maura. Els comerciants, que tant van clamar per aquesta transformació, estan satisfets amb el traçat final.

La via tindrà un carril bici de pujada lateral segregat i de baixada els ciclistes compartiran carril amb el bus, les voreres tindran continuïtat i assoliran els quatre metres –ara tenen entre 2,6 i 3,5 metres–, mentre que només hi haurà trànsit privat de baixada amb un carril limitat a 30 quilòmetres per hora, i de pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local per a veïns de Via Laietana i la Barceloneta.