Tendència urbana

Els clubs socials privats guanyen terreny a Barcelona

  • El format que aglutina membres per a relacions socials, de negocis, culturals i lúdiques creix fins i tot en pandèmia, adaptat a les restriccions, i animat per propostes com la de l’Hotel Sir Victor

BARCELONA The Sircle Club

BARCELONA The Sircle Club

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El recolliment individual que va imposar la pandèmia ha apagat bona part de la vida social barcelonina, però curiosament ha encoratjat la creació de nous clubs privats –més o menys a l’estil anglès de cercle de relacions– en què els socis interactuen amb finalitats diverses, que van dels negocis als interessos culturals, esportius o lúdics. En un moment en què només els més joves exhibeixen la seva fam de socialització massiva, aquests formats tancats als seus membres quallen fins i tot com bombolles d’interacció més segures i restringides, amb propòsits també estratègics. L’últim gran fitxatge per a la ciutat és The Sircle, a l’Hotel Sir Victor.

Fa tres anys aquest diari informava de l’emergent fenomen local, sorgit el 2016 amb la creació del club de l’Hotel Soho House, reforçat després amb la irrupció de The Wild Bunch i The Hedges Club. Eren opcions que donaven un gir al model més exclusiu i formal que ofereix, per exemple, el Círculo Ecuestre (1856) en què els socis estableixen relacions empresarials d’alt nivell, aliant negoci i oci, entre altres facetes. Aquests nous enlairaments encoratjaven una tendència que el coronavirus no ha trencat.

Només Hedges va tancar per qüestions de gestió, però la resta segueixen actius i en auge, mentre se sumen iniciatives amb diferents motivacions. De fet, en ple confinament es va crear un potent grup de WhatsApp integrat per empresaris i directius afectats de ple per la crisi i que intercanviaven opinions i recolzament mutu, administrat per Xavier Borràs (AFL Group). La trobada virtual va quallar fins al punt que l’estiu passat es va consolidar com a club Of Course, més abocat en el ‘networking’ nacional i internacional i en què àmbits com el turisme, el comerç, l’hostaleria o el luxe estan àmpliament representats i articulats per branques. El nom no enganya, no són per consolar-se dels efectes col·laterals de la crisi sanitària, sinó per transmetre un missatge de «positivisme», fomentant la capacitat de reinvenció de moltes empreses i la importància d’establir xarxes de contactes.

En aquest cas, els més de 200 integrants de partida amb el nexe comú dels interessos del sector turístic ja són 500 en l’actualitat –sense cost econòmic– i interactuen en trobades esporàdiques, tot i que es relacionin a distància amb finalitats estratègiques o de consultoria, relaten fonts de l’organització. A més de Barcelona, s’han desplegat amb seus en diverses ciutats espanyoles i pel món, tot i que les trobades se solen produir en hotels o restaurants. Cada participant converteix el seu espai en seu potencial on beneficiar-se d’avantatges, com en el cas dels hotels.

The Wild Bunch, amb local propi al més pur estil ‘british’ al carrer d’Espinoi, el seu fundador, Uri Bueno, manté actualment l’agenda molt viva però adaptada als temps de coronavirus. Amb més activitats fora d’aquest espai, on ara es restringeix aforament per a reunions de feina, partides de dòmino, tastos, música o veure el futbol en selecta companyia. «De moment hem eliminat grans esdeveniments o nocturns», afirma. El seu centenar de socis poden utilitzar els espais de treball amb seguretat. «És un model que funciona perquè la gent necessita un espai físic per humanitzar-se i relacionar-se», diu. El seu èxit ha derivat en almenys tres propostes més de format similar, amb local propi, a la capital catalana. I en un nou club molt ambiciós en plena fase de creació a la Dreta del Eixample, que debutarà en els pròxims mesos tot i que els promotors demanen encara mantenir el projecte en secret.

Punt de trobada

En canvi, l’estela del club de Soho House, nascut per aglutinar residents a Barcelona vinculats a la indústria creativa (artistes, dissenyadors, periodistes, escriptors i molts més), amb una quota anual, disfruta d’àrees de les seves instal·lacions i molts avantatges per als seus socis (més de 50 activitats mensuals abans de la pandèmia) va constatar la versatilitat dels hotels per convertir els seus espais comuns en punts de trobada i relació. El director de socis i comunicació, Andrés Aznar, explica que durant l’últim any han mantingut una agenda d’esdeveniments potent però en versions d’aforament reduït i distàncies de seguretat. El seu cotitzat club té més d’un any de llista d’espera per a nous membres, tot i que de moment han tancat la quota fins que la situació es normalitzi.

En un nivell menys restrictiu, han estès aquesta idea de fidelització al nou concepte de Soho Friends, dirigit a perfils creatius, amb una quota anual més reduïda i accés a un nou espai de creació, Port Vell Studio, a la mateixa plaça del Duc de Medinacelli. Ofereixen tarifes especials a l’allotjament, descomptes en la seva gastronomia en determinats dies i horaris, i altres avantatges en activitats que se celebren en diversos espais la ciutat.

Espai plural

Notícies relacionades

L’eficaç fórmula de convertir un establiment hoteler en epicentre de l’activitat és la que ara ha desplegat l’hotel de cinc estrelles Sir Victor (abans Omm) al crear el club The Sircle, que ha agafat el nom del grup hoteler Sircle Collection, amb seu a Amsterdam. El de Barcelona és el seu primer club local i barco insígnia, a què seguiran altres, relata Margo Ford, directora de socis d’aquesta xarxa que va començar a teixir-se al juny. El projecte es focalitza en emprenedors, innovadors i curiosos per la cultura, indiquen. En resum, una concentració de talent local i de residents forans instal·lats a Barcelona. «És un espai per intercanviar, compartir idees, aspiracions i projectes», afirma. Una cosa que es pot donar en una sala de reunions amb una xerrada temàtica específica impartida potser per un dels membres, com en una sessió de dansa o ioga, o bé a la zona de club social a la planta sisena de l’hotel o en una trobada en la seva panoràmica terrassa, The Rooftop, molt animada cada nit.

Ford detalla que s’estructura a partir d’un comitè fundador d’unes 25 persones (la majoria són autòctons, però una tercera part, estrangers residents en la ciutat) que revisa el procés d’ingrés i acceptació dels nous socis, que paguen una matrícula i una quota mensual. Cada un d’ells pot portar algun convidat a les seves trobades, que se solen estructurar en els àmbits de generar comunitat, negocis o benestar. Tampoc falten sopars organitzats per entaular contactes personals entre els membres, que inclouen camps professionals molt diversos (disseny, tecnologia, dret, medicina, immobiliària...) i fins i tot compten amb 10 habitacions que s’han habilitat com a espais de treball, per a reunions privades i amb tarifes especials, per hores, dies o períodes llargs, a més d’una zona comuna habilitada per treballar amb totes les comoditats. I és clar, amb les instal·lacions del seu spa per desconnectar d’una jornada estressant, com si fossin hostes de luxe.

Temes:

Tendències